7 Wonders: Edifice Review

In 7 Wonders: Edifice bouw je niet langer alleen je eigen gebouwen, maar werk je samen met je tegenspelers om unieke bouwwerken te voltooien. Maar je deelname is niet zonder risico. Zijn er te weinig andere spelers die meebouwen, dan ben je je inleg kwijt. Echter, alleen toekijken naar hoe anderen bouwwerken voltooien kan je ook duur komen te staan. Hoe dat allemaal zit en of deze uitbreiding de moeite waard is om te kopen, lees je in deze 7 Wonders: Edifice review.

In deze review ga ik er van uit dat je bekend bent met het basisspel van 7 Wonders. Ben je nog niet bekend met 7 Wonders? Lees dan eerst onze 7 Wonders review.

Wat zit er in de doos

Deze uitbreiding bestaat uit 2 nieuwe wonderborden, 15 Edifice-kaarten, 24 pionnen, 15 schuldfiches, 3 munten, 12 conflictfiches en een scoreblok. Het opzetten is, na het opzetten van het basisspel, met een minuutje gedaan. De schuldfiches gaan in het midden van de tafel, je maakt van de Edifice-kaarten drie stapels (tijdperk I, II, en III, schudt deze en pakt van iedere stapel 1 kaart en legt deze met de projectzijde omhoog op tafel, de overige kaarten gaan terug in de doos, als laatste leg je afhankelijk van het aantal spelers een aantal deelnamepionnen op de zojuist neergelegde Edifice-kaarten en het spel kan beginnen.

Samen bouwen

In 7 Wonders: Edifice neem je deel aan de bouw van gemeenschappelijke gebouwen (Edifices) om winst te maken. Je bent niet verplicht deel te nemen, maar wanneer je niet meedoet en een project mislukt, ervaar jij de negatieve consequenties. Edifice geeft het spel een aantal nieuwe regels, maar de overwinningscondities blijven hetzelfde.

Wonderborden

Er zijn twee nieuwe wonderborden, Ur en Carthage. Ur kan je alleen gebruiken wanneer je de uitbreiding Edifice speelt. Carthage kan in ieder spel gebruikt worden (zowel het basisspel als alle uitbreidingen).

Ur
Carthage

Edifice-kaarten

De Edifice-kaarten zijn gebouwen die je gezamenlijk met andere spelers kunt bouwen tijdens het spel. Op iedere kaart staat aangegeven wat de kosten zijn om mee te bouwen, wat de beloning is als het bouwwerk voltooid is en wat de straf is voor de niet-deelnemers wanneer het gebouw niet op tijd is voltooid. Ieder tijdperk heeft een eigen Edifice en aan ieder gebouw kan je maar 1 keer een bijdrage leveren. Niet alle spelers kunnen bijdrage aan een Edifice, het is dus belangrijk om op tijd je bijdrage te leveren voordat het te laat is. Is de Edifice op tijd voltooid in een tijdperk, dan krijgen alle deelnemers de beloning die op de Edifice-kaart staat afgebeeld. Is het gebouw niet voltooid, dan krijgen de deelnemers niets, zij zijn alleen hun inleg kwijt die ze hebben betaald om aan de bouw mee te doen. Alleen de spelers die géén bijdrage hebben geleverd ontvangen de straf die op de kaart staat afgebeeld. Om deel te nemen aan de bouw van de Edifice, betaal je de kosten die op de kaart staat afgebeeld, dit varieert van 1 tot en met 6 munten. Dit kun je alleen gelijktijdig doen wanneer je aan je eigen wonder bouwt. Dus je wanneer je aan je eigen wonder bouwt mág je ook de extra kosten bij betalen om aan de Edifice bij te dragen.

Er worden 3 rondes gespeeld, net zoals in het basisspel. Na het einde van de derde ronde vindt de eindtelling plaats. De speler met de hoogste score wint het spel. De volledige uitleg van 7 Wonders: Edifice lees je in de spelregels. Deze beslaan 4 pagina’s en hebben mij een kleine 10 minuten gekost om door te nemen voordat ik aan het eerste potje begon.

Samen bouwen loont (niet) altijd

Edifice brengt er een extra tactische laag in 7 Wonders. Je hebt met deze uitbreiding naast de bouw van je eigen wonder, ook de mogelijkheid om te investeren in de bouw van een Edifice. Maar een Edifice kan alleen voltooid worden als er voldoende andere spelers ook een bijdrage leveren. Doen voldoende spelers dit, dan ontvangen alle spelers die hebben bijgedragen een bonus, de overige spelers ontvangen niets. Maar wordt de Edifice niet voltooid in een tijdperk, dan ontvangen alle spelers die géén bijdrage hebben geleverd een straf. In de regel loont het dus om zo snel mogelijk bij te dragen, voordat de andere spelers jou voor zijn. Maar om bij te kunnen dragen, moet je wel de kosten kunnen betalen. En moet je dit geld gedurende de ronde dus wel verzamelen, wat weer ten koste gaat van andere (misschien waardevollere) opties. Ook kan het slim zijn om met meer spelers expres niet bij te dragen, om zo die ene speler niet te veel voordeel te geven. Ondanks dat dit jullie een nadeel oplevert. Kortom, wil je het meeste voordeel behalen, dan zul je goed moeten nadenken wanneer je wél en niét bijdraagt aan een Edifice. Hierbij is ook de interactie met andere spelers belangrijk. De bouw van een Edifice is een gezamenlijke actie, je hebt dus altijd andere spelers nodig om de bouw te laten slagen of mislukken. Door dit mechanisme wordt de interactie tussen spelers vergroot.

Met 7 Wonders: Edifice geef je het basisspel een extra tactische laag. Edifices zijn gebouwen die je samen met andere spelers kunt bouwen. Draag je bij aan de bouw van een voltooide Edifice, dan kun je een mooie bonus verwachten. Maar draag je niet bij aan de bouw en daardoor lukt het niet om de Edifice op tijd te voltooien, dan ondervindt je de negatieve consequenties. Op tijd je bijdrage leveren wordt dus aangemoedigd in deze uitbreiding. Doordat je nu moet samenwerken met andere spelers om een Edifice op tijd te kunnen voltooien, wordt de interactie tussen spelers verhoogd. Tegelijkertijd kan het in bepaalde situaties ook tactisch zijn om bewust de bouw dwars te zitten. De toevoeging van de Edifices zetten het spel niet op zijn kop. Het zorgt voor een extra laag, maar de basisregels blijven hetzelfde. Is 7 Wonders niet je favoriete spel, dan veranderd deze uitbreiding daar niets aan. Maar voor fans van deze serie is dit een aangename uitbreiding die het spel net weer wat uitdagender maakt. Voor mij is er in ieder geval geen reden om 7 Wonders nog zonder Edifice te spelen.

• Extra strategische laag
  • Vergroot de interactie tussen spelers

• Ben je geen fan van 7 Wonders, dan veranderd deze uitbreiding hier niets aan