Agricola Review

Het leven van de boer gaat niet over rozen. Integendeel, het gaat over het beplanten van je akkers, het weiden van je dieren en het onderhouden van je familie. En om dit alles voor elkaar te krijgen werken de boeren hard, heel hard. En dit harde werken gaat al honderden jaren zo door. Wat dat betreft verdienen ze wel respect die boeren. En dat respect kan jij ook opeisen, weliswaar niet door te investeren in een boerderij, maar door te beginnen met spelen van Agricola. Verzamel grondstoffen, ploeg akkers, verbouw gewassen en houdt dieren. En na het harde werken om je boerderij draaiende te krijgen, kan je aan je medespelers bewijzen dat jij de beste boerderij hebt! Dus of het loont om de handen uit de mouwen te steken lees je in deze Agricola Review.

Het boerenbedrijf

Agricola is een worker-placement game. Dit houdt in dat je een aantal houten mannetjes hebt, die je beurtelings op het bord plaatst om acties uit te voeren. Meestal zijn worker-placement games erg strategisch en tactisch, dit geldt ook voor Agricola. Je hebt namelijk maar een beperkt aantal acties per beurt die je kan doen. Daarnaast kent het spel maar 14 rondes, dus moet je goed kunnen plannen. Daarnaast is er een zekere geluksfactor, aangezien de verschillende acties die uitgevoerd kunnen worden per beurt maar door één van de spelers gedaan kan worden. Op deze manier kunnen andere spelers jouw plan blokkeren door bepaalde acties uit te voeren voordat jij aan de beurt bent. Je moet geluk hebben dat zij niet die acties uitvoeren die jij graag wil doen.
Bij Agricola is bijna alle informatie van spelers open, hierdoor speelt de bluffactor nauwelijks een rol. Doordat de informatie open is kun je tot op zekere hoogte inschatten wat andere spelers zouden willen doen. Als je bijvoorbeeld weet dat een speler alle akkers al beplant heeft, dan zal die hoogstwaarschijnlijk niet nogmaals zijn akkers gaan beplanten. Enkel de handkaarten zijn privé. Deze handkaarten spelen een belangrijke rol, omdat deze bepaalde bonussen kunnen geven. Je zult je strategie moeten aanpassen op de kaarten die je op hand hebt. De kaarten wisselen ieder spel en dragen daardoor bij aan de herspeelbaarheid en de diepgang van Agricola. Maar aan de andere kant zorgen de kaarten ook voor wat extra complexiteit. Gelukkig is er een spelvorm waarbij er zonder kaarten gespeeld kan worden.

Voorbereidende werkzaamheden

Het spel opzetten kan wat tijd in beslag nemen, reken hier 10 tot 15 minuten voor. Dit komt doordat je de kaarten moet schudden en uitdelen (twee verschillende stapels). Daarnaast moet het bord worden opgezet met veel verschillende grondstoffen.
De grote hoeveelheid verschillende grondstoffen en mogelijkheden maakt het spel wel complex, wat het voor nieuwe spelers lastiger maakt om goed mee te komen. Ook zorgt de complexiteit ervoor dat het doornemen van de spelregels of, als je het spel al kent, een uitleg aan andere spelers meer tijd in beslag neemt. Reken op een 30 tot 45 minuten. Aan de andere kant is het spel wel zeer vergelijkbaar met andere worker-placement spellen, dus heb je daar ervaring mee dan pak je het spel snel op.

Agricola speelbord

Oogst wat je zaait

In Agricola is het doel om een goed draaiende boerderij op te bouwen, want dat levert je punten op. Je begint met een boerenfamilie bestaande uit twee gezinsleden. Tijdens het spel gebruik je de gezinsleden om acties te doen. Je hebt net zoveel acties als dat je gezinsleden hebt. In eerste instantie gebruik je deze acties vooral om grondstoffen te verzamelen. Deze grondstoffen leveren geen punten op aan het einde van het spel, maar stellen je in staat om bijvoorbeeld weides te omheinen zodat je daar dieren in kunt houden. Met het houden van dieren kun je dan punten scoren. Daarnaast kun je investeren in een luxer huis of bepaalde upgrades die je aan het einde van het spel meer punten opleveren. Ook ben je instaat om kaarten te spelen uit je hand voor permanente of tijdelijke bonussen. Als laatste kun je jouw gezin uitbreiden, dit levert punten op aan het einde van het spel en geeft je meer acties in een ronde. Maar houd wel in de gaten dat je jouw gezin kunt blijven voeden, want mocht je ze laten verhongeren dan levert dat veel strafpunten op.

Het boerenleven

De interactie tussen spelers is in Agricola niet zo groot. Dit komt doordat er geen onderlinge handel gedreven wordt. Als speler ben je vooral bezig om je eigen boerderij op te bouwen. Daarvoor voer je bepaalde acties uit. De interactie gebeurt vooral in het kiezen van die acties. Aangezien een andere speler net die actie kan kiezen die jij nodig hebt voor je plan. Dit kan tot spannende momenten leiden. Menigmaal heb ik met geknepen billen gezeten als ik een beurt door moest komen. De spanning wordt wel enigszins verminderd doordat je al veel informatie gewoon kunt zien bij andere spelers. Je weet precies hoeveel akkers en dieren iemand heeft en wat de status is van zijn boerderij. Dit helpt met het inschatten van mogelijke acties die je medespelers zouden willen uitvoeren. Een tip die ik je wil geven: Specialiseer niet! De puntentelling is zo ingedeeld, dat je strafpunten krijgt als je bepaalde zaken niet hebt aan het einde van het spel. Het is dus zaak om te proberen van alles wat te krijgen. Maar door de diepgang en complexiteit van het spel zijn er vele mogelijke wegen die je tot een succesvol einde kunnen leiden.

Samenvattend

Hou je van strategie en laat je het liever niet op geluk aankomen dan zit je met Agricola helemaal goed. Als startende speler moet je even de tijd nemen om er goed in te komen, door de complexiteit van Agricola heb je in het begin nog niet echt het overzicht. Voordeel van de complexiteit is dat het de ervaren spelers meer uitdaging geeft. Agricola forceert je goed rekening te houden met zowel de korte als de lange termijnplanning en zo strategische keuzes te maken. Ook zorgt de complexiteit en het gebruik van de kaarten ervoor dat elk spel weer anders is. Het aanvullen van de grondstoffen tussen de rondes door neemt wel wat tijd in beslag en kan als storend ervaren worden, omdat het de flow een beetje uit het spel haalt.

Agricola speleigenschappen

• Diepgang
  • Strategisch sterk spel
  • Herspeelbaarheid
  • Uitbreidingen beschikbaar

• Complexiteit kan overweldigend zijn voor nieuwe spelers
  • Aanvullen en opzetten kost redelijk veel tijd
  • Niet zoveel interactie
8

Lucas is al lange tijd een gamer, maar door de jaren is zijn liefde voor computer games voor een groot deel verschoven naar spellen voor op tafel. Het is hem vooral te doen om de gezelligheid, tenminste, zolang hij niet verliest. Sinds 2019 is hij ook spellen gaan reviewen en daar wil hij nog in groeien. Feedback is daarom welkom! Evenals leuke spellen om uit te proberen!