Blasting Billy Review

In Blasting Billy verdelen alle spelers onderling de buit van de geslaagde bankoverval. Maar de buit wordt niet eerlijk verdeeld, de bendeleider Blasting Billy eist het grootste deel op. Aan jou de taak om zoveel mogelijk buit voor jezelf veilig te stellen, zolang deze maar niet groter is dan die van Billy, want dan lig je uit het spel. Of je dit criminele kaartspel in huis moet halen of niet, lees je in deze Blasting Billy review.

Het is 1860, midden in het wilde westen op de prairie. Bankrovers zijn vogelvrij, en jij zit in de bende van Blasting Billy. Met een paar flinke staven dynamiet hebben jullie zojuist een bank van het stadje Ripville opgeblazen. Diamanten, bankbiljetten, sierraden… alles namen jullie mee. Billy wil de buit wel delen, maar wil van alles wel het meeste hebben. Jullie doen een voorstel. Maar als jij aan het einde van een soort méér hebt dan hij, dan schiet hij je genadeloos neer. Geef Billy dus wat hij wil, maar bluf je vooral langs de andere bendeleden en zorg dat je zelf voldoende overhoudt. En pas op voor zijn revolver.

Dynamiet in 5 verschillende kleuren

Het spel speelt zich dus af in de cowboy-tijd in Amerika. Dit zie je ook direct terug aan de vormgeving van het spel. Op het deksel zie je een typisch “western” tafereel met op de achtergrond een cowboystadje met een bank met een grote vuurbal erboven, cactussen, cowboys op paarden en met op de voorgrond Blasting Billy, die net een schot lost terwijl hij het duel aangaat met jou aangaat. Dezelfde Billy vind je ook terug op de achterkant van iedere kaart. De kaarten zijn er in 5 verschillende kleuren (rood, blauw, geel, groen en paars) en hebben een oplopende waarde van 0 tot en met 10 plus in iedere kleur een kaart met dynamiet. Ik had zelf de eerste keer tijdens het spelen moeite om de kleur rood te herkennen, omdat deze aan de voorkant meer op bruin lijkt, maar gelukkig maakt dat voor het spelen verder weinig uit. De achterkant van de kaarten zijn ook gekleurd, je kunt dus altijd aan de achterkant zien welke kleur een kaart heeft. Op de voorkant kun je de kleur én de waarde van een kaart zien. Een grappig detail vind ik dat hoe hoger de waarde van de kaart, hoe groter de buit is die er op de voorkant staat afgebeeld.

Blasting Billy bestaat dus in totaal uit 60 kaarten (12 kaarten – 0 t/m 10 + dynamiet – in 5 verschillende kleuren). Het opzetten is in één minuut gebeurd. Afhankelijk van het aantal spelers haal je een x-aantal kaarten uit het spel, de over gebleven kaarten schud je goed, vervolgens krijgt iedere speler 3 kaarten en de overige kaarten gaan als trekstapel in het midden op tafel. Je bent nu klaar om het spel te beginnen.

Minder dan Billy maar meer dan de andere spelers

In Blasting Billy is het de bedoeling om in totaal een hogere waarde aan kaarten te verzamelen dan je tegenspelers. Je telt dus de waardes van al je kaarten in de 5 verschillende kleuren bij elkaar op, en deze moet hoger zijn dan de andere spelers. Dat klinkt eenvoudig, maar er zit een cruciale adder onder het gras, Billy doet ook mee in het spel en je moet er voor zorgen dat voor ieder van de 5 kleuren afzonderlijk, jouw totale waardes nooit hoger zijn dan die van Billy. Is jouw totale waarde van 1 of meerdere kleuren wel hoger dan die van Billy, dan schiet Billy je direct neer en heb je verloren. (Hierop is één uitzondering, wanneer alle spelers zijn neergeschoten, dan wordt er alsnog gekeken naar welke speler de hoogste totale waarde heeft en is diegene de winnaar.)

Billy speelt niet zelf mee, maar de andere spelers kunnen Billy kaarten geven waardoor de buit ook met hem gedeeld wordt. Uitganspunt is dus dat Billy per kleur altijd een hogere waarde krijgt dan jij. Het spel wordt beurtelings gespeeld en iedere speler heeft altijd 3 kaarten in de hand. Belangrijk hierbij is, dat de andere spelers altijd goed de achterkant van de kaarten kunnen zien, zodat iedereen weet welke kleuren in het spel zijn. Tijdens je beurt moet je één van drie mogelijk acties uitvoeren.

1. Een kaart uit je hand aan Billy geven
    Je legt een kaart gedekt neer bij Billy (het midden van de tafel). Niemand weet dus de precieze totale waarde van Billy.
  2. Een kaart uit je hand zelf houden
    Je legt een kaart voor je neer. Alleen de eerste kaart van een kleur leg je gedekt neer, alle daarop volgende kaarten leg je open neer. Iedereen kan dus ongeveer de waarde van iedere kleur bij elkaar zien.
  3. Een kaart uit het spel verwijderen
    Je kunt er ook voor kiezen om bij niemand een kaart neer te leggen en deze uit het spel te verwijderen. Je legt dan de kaart gesloten terug in de doos.

Belangrijk is dat alle kaarten die worden neergelegd duidelijk per kleur worden gesorteerd zodat iedereen kan zien hoeveel kaarten in welke kleur er liggen. Heb je een kaart neergelegd dan pak je vervolgens weer een kaart bij van de stapel. Je hebt dus altijd 3 kaarten in de hand. Met de dynamietkaart kun je de onderliggende kaart bij Billy (of bij jezelf als je dat zou willen) verwijderen, je legt hem gewoon neer als iedere andere kaart, maar het verwijderen gebeurt pas aan het einde van het spel bij de puntentelling. Er wordt beurtelings doorgespeeld totdat de stapel op is. Op dat moment speelt iedereen nog 1 kaart. De 2 overgebleven kaarten in je hand leg je terug in de doos. Hierna vindt de puntentelling plaats.

De puntentelling gebeurt door alle kaarten per kleur open te draaien en de waardes bij elkaar op te tellen. Heeft een speler een hogere totale waarde in een kleur dan Billy, dan ligt diegene direct uit het spel. De speler met de hoogste totale waarde van alle kaarten samen die aan het einde nog in het spel is, is de winnaar. De volledige uitleg lees je in de spelregels. Deze beslaan zo’n 4 pagina’s en hebben mij zo’n 10 minuten gekost om door te nemen voordat ik aan het eerste potje begon.

Een gebalanceerde mix

In Blasting Billy ligt de individuele hoeveel tactiek, geluk en bluf dat je moet gebruiken of hebben dicht bij elkaar. Je moet tactisch spelen om ervoor te zorgen dat jouw waardes zo dicht mogelijk bij Billy liggen, maar niet eroverheen. Je moet dus goed bedenken waar je die kaart met die hoge of lage waarde neerlegt. Ook het effectief inzetten van dynamiet kan je naar de overwinning helpen. Hierbij komt ook een hoop bluf kijken, alle spelers kijken naar elkaar en proberen elkaar af te troeven door ervoor te zorgen dat Billy een lagere waarde krijgt in een kleur dan de andere spelers. Je doet er dus goed aan om de andere spelers op het verkeerde been te zetten door te bluffen over de waarde van de kaart die je (bij Billy) neerlegt. En natuurlijk komt er ook een stukje geluk bij kijken, je moet ook maar net geluk hebben in de kaarten die je trekt en welke kaarten de andere spelers spelen. Ook al speelt iedere speler zijn of haar eigen spel, je moet wel goed opletten welke (kleur) kaarten de andere spelers hebben en neerleggen, de interactie tussen spelers is hierdoor redelijk hoog.

Je speelt Blasting Billy met 2 t/m 5 spelers, een potje duurt ongeveer 20 minuten en het spel is geschikt vanaf 8 jaar. Het spel is prima met z’n tweeën te spelen, maar ik vind het wel aanzienlijk leuker met 4 of 5 spelers. Alle kaarten zitten dan in het spel en het wordt een stuk moeilijker om te winnen doordat er meer concurrentie is.

Blasting Billy is een tactisch, bluf en push your luck kaartspel in één. Een soort Blackjack waarbij je niet een te hoge waarde moet hebben, want anders heb je direct verloren. Het spel ziet er aantrekkelijk uit en het Wilde Westen-thema is leuk doorgevoerd. Door de eenvoudige spelregels is Blasting Billy aan vrijwel iedereen snel uit te leggen en door de gebalanceerde mix van tactiek, geluk en bluf is het spel leuk voor zowel casual als ervaren spelers. Echt een spel voor het de hele familie. Voor nieuwe spelers is dit spel extra uitdagend wanneer zij met ervaren spelers spelen, je kunt namelijk wel echt beter in het spel worden door het vaker te spelen. Al moet je soms ook nog gewoon het geluk aan je zijde hebben. Zoek je een kaartspel dat snel uit te leggen en te spelen is, een gebalanceerde mix heeft van tactiek, geluk en bluf en speel je vooral met 4 of 5 spelers? Haal dan zeker Blasting Billy in huis!

• Goede mix van tactiek, bluf en geluk
  • Geschikt voor de hele familie
  • Redelijk hoge mate van interactie tussen spelers