Carcassonne Review

Carcassonne is niet alleen de naam van een Zuid-Franse stad, maar staat ook symbool voor het middeleeuwse verzet van de ketterij tegen de kerk. In dit legspel bouw je met je medespelers aan de hand van tegels het landschap rondom Carcassonne, inclusief steden, wegen, kloosters en weilanden. Is Carcassonne met recht een klassieker en mag dit spel in geen spelletjeskast ontbreken of is Carcassonne beter op zijn plek in het museum? Je leest het in deze Carcassonne review.

Horigen en meeples

De stad Carcassonne is beroemd om haar prachtige vesting, die dateert uit de tijd van de Romeinen en de ridders. Als speler bereid je je voor om met je horigen (in de vernieuwde versie heten ze meeples) op de wegen, in de steden, in de kloosters en op het boerenland rijk te worden. De ontginning van het land ligt in jouw handen en door het slim inzetten van jouw horigen wordt jij het rijkst van iedereen!

Middeleeuwse plattegrond

De charme van Carcassonne zit hem voor mij vooral in de mooi vormgegeven tegels. Hierdoor voelt het alsof je echt een middeleeuwse plattegrond aan het bouwen bent. De tegels zijn slim getekend waardoor wegen, steden en weilanden goed op elkaar aansluiten. De huidige vernieuwde versie van Carcassonne heeft een frisser en moderner uiterlijk gekregen ten opzichte van de ‘oude’ versie, hierdoor is het spel nog aantrekkelijker geworden.

Carcassonne spelmateriaal

Snel van start

Binnen 5 minuten ben je Carcassonne aan het spelen. Het opzetten is een fluitje van een cent, tegels schudden en klaarleggen, horigen uitdelen, scorebord neerleggen en spelen maar!

Puzzelen

De spelregels van Carcassonne zijn eenvoudig en passen op vier A4’tjes. Na 10 minuten lezen snap je het spel en kan je beginnen met je eerste potje.
Je speelt het spel door het om de beurt aanleggen van tegels, je kunt dit een beetje vergelijken met het leggen van een puzzel. Maar zo eenvoudig is het niet. Doordat een tegel vaak op meerdere plekken aangelegd kan worden komt het op jouw tactische vaardigheden aan wáár je deze het beste kan plaatsen. Na het leggen van iedere tegel heb je de mogelijkheid om één van je horigen/meeples (dit zijn je ‘mannetjes’) te plaatsen.
Het doel van Carcassonne is om aan het einde van het spel de meeste punten te hebben. Je ontvangt punten door je horigen/meeples te plaatsen op wegen, steden, kloosters en weilanden. Omdat je zowel direct na het plaatsen punten kunt ontvangen als helemaal aan het einde van het spel, blijft het tot het laatste moment spannend wie er uiteindelijk gewonnen heeft.

Tactiek en interactie

De speleigenschappen van Carcassonne zijn wat mij betreft goed gebalanceerd maar de belangrijkste eigenschap is tactiek. Je moet goed bepalen waar je een tegel neerlegt en daarna waar je een horige/meeple plaatst of juist níet plaatst. Daarbij speelt geluk ook een grote factor, je moet net mazzel hebben dat je net die tegel trekt die je nodig hebt of dat je medespelers juist allemaal minder gunstige tegels trekken. Leuk aan Carcassonne vind ik ook dat er best veel interactie is met je medespelers, doordat de plaatsing van jouw tegel van (grote) invloed kan zijn op hen. Je kunt je medespelers echt goed dwars zitten door voor hen een tegel heel ongelukkig neer te leggen.

Carcassonne binnenkant doos

Leuk voor iedereen

Carcassonne is bij uitstek een spel dat je met bijna iedereen kan spelen. Door de eenvoudige regels, speelduur van ongeveer een half uur en de aantrekkelijk vormgeving is het leuk voor zowel kinderen als de casual bordspeler. Toch heeft het spel genoeg diepgang om ook voor de doorgewinterde tacticus interessant te zijn. Als je wil kun je er hele theorieën en statistieken op loslaten wáár je een bepaalde tegel het beste neer kunt leggen. Carcassonne is een leuk spel waaraan iedereen goed kan deelnemen, of je nu met je gezin, vriendengroep of op vakantie met de buren speelt.
Speel je voornamelijk spellen met z’n tweeën, dan zit je bij Carcassonne helemaal goed. Het spel is verrassend leuk en gebalanceerd te spelen met twee spelers. Persoonlijk vind ik Carcassonne nog leuker worden met elke speler extra die meedoet. Meer spelers om rekening mee te houden in het spel betekent meer tactiek.

Carcassonne is wat mij betreft met recht echt een klassieker die niet mag ontbreken in je kast. Het spel heeft eenvoudige regels en is daardoor snel op te pakken, maar kent toch genoeg diepgang om ook voor ervaren spelers uitdagend te zijn. De speleigenschappen zijn goed in balans met genoeg afwisseling in geluk en tactiek waardoor iedereen kans maakt om te winnen. Geen enkel potje Carcassonne is hetzelfde en door de vele uitbreidingen die er beschikbaar zijn kun je eindeloos variëren en gaat Carcassonne niet snel vervelen.

Er bestaat dus een ‘oude’ en ‘nieuwe’ versie van Carcassonne. Het verschil tussen deze versies is puur een andere vormgeving aan de voorkant van de tegels, de achterkant van de tegels en de spelregels zijn hetzelfde gebleven. Hierdoor is het ‘oude’ spel gewoon te combineren met de ‘nieuwe’ uitbreidingen. Het is erg fijn dat hier rekening mee is gehouden, daar kunnen sommige andere spellen nog wat van leren! *Kuch* (Kolonisten van) Catan *Kuch*

Carcassonne Speleigenschappen

• Goede balans in speleigenschappen
  • Leuk voor zowel casual als ervaren spelers