Crimibox: Dossier Undercover Review

Wie heeft het niet gezien, de Netflix-serie Undercover met Frank Lammers en Elise Schaap als Ferry de drugsbaron en Daniëlle zijn vriendin. Gebaseerd op deze populaire serie heeft Crimibox een spannend detectivespel uitgebracht. In dit spel ga jij zelf aan de slag als undercoveragent om de criminaliteit te bestrijden. Lees er alles over in deze Crimibox: Dossier Undercover Review.

U wordt als Crimibox-detective opgeroepen om deel te nemen aan de operatie “Clean Order” om een criminele dievenbende te ontmaskeren die zich verschuilt achter het schoonmaakbedrijf Clean Order. Tevens ben je hier om de moord op je collega te onderzoeken. Je zal dus ingezet worden als undercoveragent in Clean Order.

Als een echte detective

Op het deksel van de doos zie je een bloedstollende scene waarbij vier schimmen zich in het bos ophouden. Eén van deze schimmen richt overduidelijk zijn pistool op een andere schim die zijn handen omhoog houdt. Dit zou zomaar een afrekening in het criminele circuit kunnen zijn. Met een beetje fantasie en eigen invulling herken je hier Ferry en John uit de gelijknamige Netflix-serie Undercover. Maak je de doos open dan vind je realistisch ogende (Belgische) politiedossiers en bewijsmaterialen. Doordat het spelmateriaal zo echt lijkt en de herkenbaarheid van de personages en het achtergrondverhaal van de Netflix-serie, ga je makkelijk helemaal op in het spel. Tegelijkertijd is het geen voorwaarde dat je de serie hebt gezien om het spel te kunnen spelen, maar het verhoogt wel het spelplezier.

Dossier Undercover bestaat uit diverse dossierstukken, en bewijsmaterialen. Daarnaast heb je een telefoon/tablet/computer met internetverbinding nodig om het spel te kunnen spelen. Niet alleen sta je via internet in contact met de (virtuele) politie om je voortgang te behandelen, ook ga je als een echte detective online speuren naar aanwijzingen die je verder in het spel brengen. Het opzetten van het spel is dan ook binnen 5 minuten gebeurd, maar het vervolgens bestuderen van al het spelmateriaal kost veel meer tijd.

spelmateriaal

Chatbot

In Dossier Undercover is het jouw taak om de criminele organisatie te ontmaskeren en de moord op je collega op te lossen. Dit doe je door goed de dossiers te lezen, verbanden te leggen, getuigen te ondervragen, puzzels op te lossen, bewijsmateriaal te onderzoeken en te overleggen met je collega’s van de politie. Natuurlijk bel je niet met de echte politie, maar heb je interactie met een chatbot.

Het spel bevat geen spelregels, maar helpt je al snel op weg naar de chatbot, hier krijg je een introductie in hoe het spel gespeeld wordt en geeft je een startpunt om je onderzoek te beginnen. Je kunt dus vrijwel uit de doos beginnen met spelen, al is er wel wat leeswerk in de dossiers vereist voordat je echt van start kan gaan.

Geen escape roomspel

Er zijn inmiddels talloze escape roomspellen en murder mysteryspellen verkrijgbaar. De meeste van deze spellen hanteren dezelfde methode, op een laagdrempelige manier onderzoek doen met het zwaartepunt op het oplossen van puzzels. Dossier Undercover onderscheidt zich hier wat mij betreft in door dit net om te draaien. Dit is echt primair een detectivespel waar ook in gepuzzeld moet worden. Dit betekent in de praktijk dat je je echt moet inlezen in dossiers en getuigenverhoren en op onderzoek moet uitgaan, net als het echte politiewerk. Natuurlijk blijft het een spel en is het echte politiewerk veel complexer, maar het geeft je op zijn minst een gevoel van het echte werk.

Zelf ben ik gek op puzzels en heb dan ook al talloze escape rooms, zowel fysieke kamers als bordspellen, gedaan. Ik ben dus gewend aan het oplossen van puzzels en raadsels om daarna door te gaan naar de volgende puzzel. Alleen deze methodiek en flow van spelen, zit niet in Dossier Undercover. Zoals ik eerder schreef, je bent in dit spel primair aan het onderzoeken en daarnaast een aantal puzzels aan het oplossen. Deze gewenning en verwachting van mij, zorgde er voor dat ik moeite had om in het spel te komen. Ik wilde gewoon de korte introductie doorlopen om daarna gelijk aan de eerste puzzel te beginnen. Maar de werkelijkheid was dat ik eerst rustig alle informatie en dossiers moest doorlezen. En later kwamen daar nog meer dossiers bij die online beschikbaar zijn. Maakt dit het spel minder goed of minder leuk? Nee, ik vind dat het spel goed in elkaar zit. Het is vooral een stukje verwachtingsmanagement. Ik ben gewend aan de flow van escape rooms en heb daarnaast op sommige vlakken betrekkelijk weinig geduld, zeker als het gaat om rustig dossiers doorlezen. Daarom is het goed om te weten dat Dossier Undercover echt een modern detectivespel is, om met de juiste verwachtingen aan deze spectaculaire zaak te beginnen.

Meer spelers maakt het minder praktisch

Je speelt Dossier Undercover met 1 tot en met 4 spelers en is geschikt vanaf 12 jaar. Waarbij ik zelf vind, hoe minder spelers, hoe beter het spel te spelen is. Bij voorkeur met één of twee spelers als je het mij vraagt. Natuurlijk is het gezelliger en leuker om de speelervaring te delen met anderen, maar omdat er zoveel gelezen moet worden en je het spel ook voor een groot gedeelte op je telefoon speelt, maakt dat het spelen met meerdere spelers minder praktisch. Natuurlijk valt hier wel omheen te werken, een tablet gebruiken in plaats van een telefoon scheelt ook al, maar nadat ik het spel aanvankelijk begonnen was met twee spelers, ben ik gaandeweg om deze reden het spel in mijn eentje verder gaan spelen. Volgens de informatie op de doos doe je zo’n 2 á 3 uur over het spel, nu kan het natuurlijk veel over mijn vaardigheden als undercoveragent zeggen, maar ik heb er makkelijk het achtvoudige over gedaan. Gelukkig hoef je het niet allemaal in één sitting te voltooien, je voortgang wordt tussentijds bewaard in de chatbot.

Ondanks dat Dossier Undercover niet helemaal mijn spel is, ik vind puzzels oplossen leuker dan als detective op zoek gaan naar aanwijzingen, zit het spel goed in elkaar en is het thema van de populaire Netflix-serie leuk in het spel verwerkt. Het realisme van het spelmateriaal en de combinatie van old school bewijsmaterialen onderzoeken en online speuren naar aanwijzingen verhogen de spelbeleving. Om echt het meeste plezier uit het spel te halen is het naar mijn mening wel belangrijk dat je het leuk vindt om te speuren, aanwijzingen te zoeken en veel te lezen. Het echte politiewerk dus. Heb je echter weinig geduld, een hekel aan lezen of doe jij alleen je eigen ‘onderzoek’ door op Facebook en Youtube voorgestelde video’s te kijken? Dan is Dossier Undercover waarschijnlijk niets voor jou. Maar ben jij een echte speurneus en wil jij een semi-realistische detective-ervaring haal dan zeker Crimibox: Dossier Undercover in huis!

• Crimibox is een Vlaamse spelontwikkelaar. Dit betekent dat Dossier Undercover ook vanuit Vlaams perspectief is ontwikkelt en teksten en audiofragmenten in het Vlaams Nederlands zijn. Voor de meeste Nederlanders zal dit geen (groot) probleem vormen. Maar vergt het soms iets meer inspanning om de dingen goed te verstaan of te begrijpen.
  • Ondanks dat het spel de naam van de populaire Netflix-serie draagt, heeft het verhaal van het spel verder niets te maken met de verhalen zoals je die kent uit de serie. Je hebt dus geen voordeel tijdens het spelen als je de serie hebt gezien (of nadeel als je deze niet hebt gezien).
  • Het spel is bedoeld voor eenmalig gebruik omdat je het spelmateriaal verbruikt, bovendien ken je daarna het verhaal en de oplossingen. Ben je echter voorzichtig en ga je creatief met het materiaal om, dan is het mogelijk om alles heel te laten om het spel nog eens te kunnen spelen.
  • Ben jij een echte speurneus? Kijk dan ook eens bij de andere spellen van Crimibox.

• Thema is goed in het spel verwerkt
  • Realistisch spelmateriaal