De Legenden van Andor: De Laatste Hoop Review

De Legenden van Andor: De Laatste Hoop is het derde en laatste deel in de Andor triologie. Ditmaal geen uitbreiding op het basisspel, maar De Laatste Hoop is een op zichzelf staand spel met 7 nieuwe legendes om te beleven. Benieuwd of ook dit deel niet in jouw collectie mag ontbreken? Je leest het in deze De Legenden van Andor: De Laatste Hoop review.

In deze review ga ik er vanuit dat je al bekend bent met het basisspel van De Legenden van Andor. Ben je nog niet bekend met De Legenden van Andor? Lees dan eerst onze Legenden van Andor review.

Toen de Krahder hun rooftocht beëindigden, hadden ze ontelbare bewoners van Andor ontvoerd. Maar eindelijk waren de helden van Andor teruggekeerd. Zij besloten de gevangenen te bevrijden. De helden maken zich zo dadelijk op om in het zuiden van het land hun grootste avontuur te beleven. Aan de andere kant van de Grijze Bergen wachten obscure skeletkrijgers, die onder bevel staan van reusachtige Krahder. Zal het de helden lukken om met behulp van de 4 magische schilden uit de oudheid ook deze legenden te doorstaan? Jullie vormen… de laatste hoop.

De tijd heeft niet stil gestaan

Net zoals zijn voorgangers, ziet ook De Laatste Hoop er weer schitterend uit. Vooral het speelbord is erg sfeervol en zit vol details. Zonder enige moeite stap je zo weer in de magische wereld van Andor. Een ander leuk detail is dat in het verhaal van Andor er behoorlijk wat jaren zijn verstreken tussen het eerste en het derde deel, deze voortgang van de tijd wordt visueel weergegeven doordat de vier helden zichtbaar ouder zijn geworden. Alle fiches en speelstukken zijn weer van stevig karton, en diverse vormen en maten en met veel detail geïllustreerd.

Ook de doos van het derde deel van Andor is weer rijkelijk gevuld met in totaal bijna 400 stuks aan spelmateriaal. Gelukkig zitten er voldoende zakjes bij om de speelstukken gesorteerd in op te bergen. Maar het blijft iedere keer dat je speelt wel een klusje om het benodigde materiaal uit te zoeken en op te zetten. Tussen het spel uit de kast pakken en de eerste speelbeurt zit bij toch al vlug een kwartier. Maar dat is nu eenmaal inherent aan dit soort spellen, je moet er wat moeite voor doen, maar krijgt er dan ook een hoop spelplezier voor terug.

Wat is nieuw

In De Laatste Hoop is het wederom de bedoeling om samen met je medespelers alle legendes tot een goed einde te brengen. Ook ditmaal is het legendespoor weer aanwezig wat betekent dat de verteller na elke dag en/of gevecht 1 stap vooruit gaat. Maar er zijn ook een aantal dingen anders dan in de vorige delen, deze neem ik kort met je door zonder iets te verklappen.

Voedsel
Iedere held moet aan het einde van de dag een voedsel kunnen betalen om te voorkomen dat je wilskrachtpunten verliest. Om voedsel te verkrijgen moet je een beetje geluk hebben, je kunt het namelijk niet echt plannen. Je vindt voedsel onder mistfiches of grottegels. Wanneer een held zich aan het einde van de dag in het basiskamp bevindt, hoeft er geen voedsel betaald te worden.

Skeletten
Naast de reeds bekende Wargors, Skrallen en Trollen is er nu een nieuw type vijand; Skeletten. Hoe de Skeletten precies werken, laat ik om zelf te ontdekken voor je, maar ik kan wel verklappen dat het pittige vijanden zijn.

Geld
In het hele spel komt geen enkel muntstuk meer voor. Je hoeft niet langer meer geld te verzamelen om dingen van te kopen. Ook kun je aan het einde van een gevecht geen geld meer krijgen. In plaats van geld, zijn er nu andere manieren om aan voorwerpen te komen.

Extra eigenschappen voor helden
Iedere held heeft een extra unieke eigenschap gekregen.

Speelbord
Het speelbord is veranderd. Het bord is nu ingedeeld in drie verschillende gedeeltes en er is een hoofdstraat die het hele bord doorkruist.

Gelukkig kun je ook De Laatste Hoop weer direct beginnen te spelen zonder eerst alle regels te hoeven lezen. Je begint met het introductiescenario (wat direct al best een pittige is) en de regels worden gaandeweg steeds meer uitgelegd. Dit geldt voor alle nieuwe toevoegingen in het spel, in ieder scenario komt er wel weer iets nieuws bij, maar alles wordt spelenderwijze toegelicht. De verzameling van alle regels vind je in de spelregels, deze beslaan 8 pagina’s.

Goed samenwerken is de sleutel tot succes

Goed kunnen samenwerken staat ook in dit derde deel weer helemaal centraal. Ook al heeft iedere speler een eigen karakter, alles wat je doet staat volledig ten dienste van de groep. Dit betekent dat sommige helden in sommige legendes een minder spectaculaire rol te vervullen hebben dan anderen. Maar desalniettemin zul je wel echt iedere held ten volle nodig hebben om de legende tot een goed einde te brengen. Als bij iedere speler het volledige besef er is, dat je Andor echt sámen speelt en dat wie met welke held speelt veel minder belangrijk is dan het gezamenlijk tot een goede strategie komen, dan haal je echt het meeste uit dit spel. Maar naast samenwerken en strategie kunnen bepalen, speelt geluk ook een belangrijke rol. De uitkomsten van gevechten worden voor een aanzienlijk deel door geluk bepaald en ook het vinden van voorwerpen is vaak een kwestie van geluk. In de praktijk betekent dit dat je menig legende opnieuw moet spelen omdat je het door iets te veel pech (net) niet gehaald hebt. Aan de andere kant is de voldoening des te groter wanneer je de legende (uiteindelijk) wel hebt gehaald. De herspeelbaarheid van De Laatste Hoop is wel iets groter dan de vorige delen. Dit komt bijvoorbeeld omdat er meer willekeurigheid is toegebracht in de locaties van voorwerpen. Ondanks dat je al weet wat er gaat komen, kan het spelverloop toch heel anders zijn wanneer je dat ene voorwerp opeens aan de andere kant van het bord moet zien op te pikken, zulke situaties vragen echt om een aangepaste strategie.

Gemaakt voor 4 helden

Je speelt De Laatste Hoop met 2 tot en met 4 spelers, een legende doorlopen duurt ongeveer anderhalf uur en het spel is geschikt vanaf 10 jaar. Het spel is prima te spelen met twee spelers, maar wordt dan wel een stuk uitdagender. Je kamp heeft bijvoorbeeld minder hitpoints, terwijl je met maar twee helden diverse locaties moet bezoeken en er dus makkelijker monsters doorheen kunnen glippen die je kamp aanvallen. Het spel is echt gemaakt om met 4 helden te spelen, speel je toch met z’n tweeën, dan kan iedere speler het beste met 2 helden spelen.

De Legenden van Andor: De Laatste Hoop is een uitstekend slot in de Andor-serie. Niet dat je hierna geen nieuwe Andor-spellen meer hoeft te verwachten, want die gaan er zeker komen, maar het hoofdverhaal is hiermee afgerond. In De Laatste Hoop is de basis-gameplay is hetzelfde gebleven en zijn er toch weer een aantal dingen veranderd om het spel nieuw en interessant te houden. Of deze veranderingen ook een verbetering zijn, dat hangt sterk af van je persoonlijke voorkeur. Het zorgen voor je eigen eten is niet per se mijn favoriet, maar het zorgt er wel weer voor dat je op een andere manier moet gaan denken en spelen. Ben je nog niet bekend met De Legenden van Andor, dan raad ik je sterk aan om gewoon met het eerste en daarna het tweede deel te beginnen. Hierna haal je pas echt het meeste plezier uit De Laatste Hoop. Voor alle fans van Andor mag De Laatste Hoop zeker niet ontbreken. Ik heb in ieder geval weer met volle teugen genoten van dit ‘epos’.

• Vernieuwingen doorgevoerd
  • Iets grotere herspeelbaarheid
  • Legendes zijn uitdagender