Drakenstad Review

Wanneer een nieuw spel bedacht wordt, bedenken ze dan eerst het verhaal en daarna het spel er bij, of juist precies andersom? Dat vroeg ik mij af toen ik Drakenstad van White Goblin Games zag. Helaas, het antwoord op deze vraag kan ik je in dit geval niet geven, maar ik kan je wel vertellen hoe leuk dit bijzondere kaartspel voor twee spelers is. Lees het verrassende antwoord nú in deze Drakenstad review!

Drakenstad staat, zonder haar beschermer de grote draak Azura, onder grote druk. De boze heks heeft met behulp van de opaalparel de reusachtige draak versteend. Donkere wezens hebben nu alle mogelijkheden om in de onderwaterstad Drakenstad binnen te dringen. Om Drakenstad te beschermen zul jij, als leerling van de reusachtige draak, Azura moeten ontwaken om de ondergang van de onderwaterstad te voorkomen.

Diep in de zee

Bij de naam Drakenstad denk ik aan een stad met een enorm kasteel, verscholen hoog in de bergen. Wat totaal niet in mij op zou komen is een stad onder water, volgens mij houden draken helemaal niet van water namelijk. Wat dat betreft zou Atlantis een toepasselijkere naam geweest zijn, maar enfin, voor het spelplezier maakt het niet uit of je nu onderwater, hoog in de bergen of op een andere planeet speelt. Het onderwaterthema is in elk geval goed doorgevoerd in het spelmateriaal. Het speelbord laat een onderwaterwereld zien met verschillende wezens die overeenkomen met de kaarten, en de fiches in schelpenvorm zijn ook erg toepasselijk.

Drakenstad bestaat uit een speelbord, een versteende draak, 10 schelpenfiches en in totaal 100 kaarten (voor iedere speler 50). Het opzetten in één minuut gedaan, spelbord in het midden, iedere speler schudt zijn kaarten en legt deze als trekstapel op tafel neer en spelen maar!

Opale spelmateriaal

Iedere kaart is punten waard

Het doel van Drakenstad is om de meeste punten te scoren en punten scoor je door het verzamelen van kaarten. Elke kaart is namelijk tussen de 1 en 4 punten waard. Iedere speler krijgt een identieke set van vijftig kaarten en iedere set bestaat weer uit negen verschillende soorten kaarten. Tijdens je beurt heb je telkens vijf kaarten in je hand, hieruit mag je zoveel kaarten spelen als je wilt, zolang ze maar van dezelfde soort zijn. Als je kaarten speelt dan leg je ze op het speelbord neer, voor ieder soort kaart is er een aparte plek. Iedere soort kaart heeft een unieke eigenschap, bij sommige kaarten gebeurt er niets wanneer je ze speelt, bij het spelen van andere kaarten mag je bepaalde kaarten van het bord in je scorestapel leggen, en bij weer andere kaarten moeten er in totaal meerdere kaarten op het bord liggen willen ze effect hebben. Een beurt ziet er dus als volgt uit:

1. Speel één of meerdere kaarten van één soort
  2. Handel eventuele effecten af / verzamel kaarten
  3. Vul je hand weer aan tot en met vijf kaarten

Zodra een speler geen kaarten meer bij kan pakken of er een bepaalde set kaarten voor de derde keer is gespeeld stopt het spel en worden de punten geteld.

De spelregels van Drakenstad zijn verrassend eenvoudig en passen op een A4’tje. Er staan zelfs nog twee spelvarianten in om het spel uitdagender te maken. Tijdens het spelen heb je de spelregels niet meer nodig omdat op het bord duidelijk staat aangegeven welke kaarten welk effect hebben. Na 10 minuten lezen begon ik aan m’n eerste potje.

Iedereen dezelfde kaarten

Mijn verbazing over draken en een onderwaterstad was ik direct vergeten op het moment dat ik Drakenstad speelde, ik ging namelijk gelijk helemaal op in het te slim af proberen te zijn van mijn medespeler. Het interessante aan dit spel is dat iedere speler dezelfde kaarten heeft, al heb je niet gelijktijdig dezelfde kaarten. Je schudt namelijk alle kaarten en hebt er telkens maar vijf in je hand om mee te spelen. Maar als er van een soort maar vier kaarten zijn en je medespeler heeft er al drie van gespeeld, dan weet je dat hij er nog maar één in zijn deck heeft. En dat kan hele waardevolle informatie zijn.

Temptation Waterland

Kan jij verleidingen goed weerstaan? Ik hoop het, want je wordt regelmatig op de proef gesteld in Drakenstad. Zoals gezegd heb je dus maar vijf kaarten in je hand. Dit maakt het heel verleidelijk om, wanneer je meerdere dezelfde kaarten hebt, deze allemaal tegelijkertijd te spelen. Want dan kan je daarna ook weer meerdere nieuwe kaarten pakken om je hand aan te vullen. Maar elke kaart die jij speelt is een mogelijke prooi voor je medespeler. Leg jij ze neer, dan kan je medespeler ze in zijn beurt pakken, mits hij de juiste kaart(en) op dat moment in zijn hand heeft. Aan de andere kant is het zo, dat wanneer hij die juiste kaart(en) niet heeft, en jij wel, jij in je volgende beurt je eigen gespeelde kaarten kunt bemachtigen en zo je scorestapel spekt. Je bent dus telkens tactische afwegingen aan het maken van welke en hoeveel kaart(en) je op welk moment speelt.

Duurt (niet) lang…

Als je vaker een review van mij hebt gelezen dan weet je dat mijn vriendin, met haar engelengeduld, ieder spel leuk vindt… zolang het maar binnen vijf minuten is uitgelegd, niet langer dan een half uur duurt en zij kan winnen. Drakenstad heeft wat dat betreft de test doorstaan, het is zo uitgelegd, duurt zo’n 20 minuten en iedere speler maakt kans om te winnen. Al kan ik het ook zo uitleggen dat als zij van mij weet te winnen, geluk blijkbaar ook een grote rol speelt in het spel. Of is dat typisch iets wat slechte verliezers als excuus proberen te gebruiken…?

Tactiek en geluk

Wil je Drakenstad winnen dan moet je tactisch spelen. Je moet goed nadenken over welke kaart je wanneer speelt, doe je dit niet, dan kun je zomaar heel veel punten aan je medespeler geven. Tegelijkertijd moet je ook goed kunnen deduceren en geluk hebben. Naarmate het spel vordert kun je beter inschatten hoe groot de kans is dat je medespeler een bepaalde kaart wel of niet heeft en daar je tactiek op aanpassen. Daarnaast moet je soms ook gewoon geluk hebben dat je bepaalde kaarten op het juiste moment in je handen weet te krijgen. De interactie is erg hoog, je speelt echt tegen elkaar. En omdat in elk spel de kaarten in je hand anders zijn is geen enkel spel hetzelfde en heeft Drakenstad een hoge herspeelbaarheid.

Twee spelers

Je speelt Drakenstad uitsluitend met twee spelers. Omdat de regels erg eenvoudig zijn, is dit spel geschikt voor de hele familie en voor kinderen vanaf 8 jaar. Het spel is eenvoudig genoeg voor casual spelers maar kent ook genoeg diepgang om ervaren spelers te boeien. Al geeft de geluksfactor in het ene potje veel meer de doorslag dan in het andere potje, maar dat maakt Drakenstad gelijk ook onvoorspelbaar en interessant.

Drakenstad is een eenvoudig en vlot kaartspel met voldoende diepgang om direct een nieuw potje te willen spelen. Jong of oud, casual speler of doorgewinterde tacticus, je kunt Drakenstad eigenlijk met iedereen goed spelen. Toch zal je wel tactisch moeten blijven spelen om de kans op winst te vergroten, maar zonder enige vorm van geluk leg je het alsnog af. Dit zorgt voor voldoende balans en afwisseling in het spel ongeacht je spelervaring. Kortom zoek je een leuk kaartspel voor twee spelers, dan mag je Drakenstad zeker niet laten liggen!

Drakenstad speleigenschappen

• Zeer snel opgezet
  • Duurt niet te lang