Great Plains Review

In Great Plains probeer je jouw pionnen zo te plaatsen dat je de meerderheid in elk jachtgebied hebt. Je begint met voorzichtige stappen vanuit je persoonlijke grot, maar legt al gauw met getemde dieren grote afstanden af op zoek naar vruchtbare grond en bronwater. Of dit strategische tweespelersspel de moeite waard is om in huis te halen, lees je in deze Great Plains review.

Indrukwekkende grotschilderingen vertellen het leven van onze voorvaderen in het grijze verleden, van hun omgeving en alle dieren waardoor ze werden omringd. En wellicht brachten ze deze verhalen in een spel tot leven, net zoals wij vandaag de dag doen. Een geheimzinnig spel over twee stammen die ernaar streven om zich van hun voortbestaan te verzekeren en over de Great Plains te heersen. Met behulp van de spirituele ondersteuning van dieren bedwingen ze bergen, doorkruisen ze valleien en dringen ze het gebied van hun rivalen binnen. Great Plains zorgt ervoor dat de spelers deze stammenstrijd spelenderwijs kunnen herleven. Duik in de mystieke wereld van onze voorouders!

Vossen en Slangen

Great Plains speelt zich af in de oertijd en heeft een wat abstract mystiek thema. Er zijn twee stammen die gesymboliseerd worden door vossen en slangen. Deze stammen proberen in hun leefgebied zoveel mogelijk jachtvelden op te eisen. De mystieke krachten van de verschillende grottekeningen van dieren geeft iedere stam een voordeel in deze strijd. Zolang je dit allemaal gewoon voor waar aanneemt, past het thema best leuk in het spel. De pionnen die bij elke stam horen zijn van hout en in bijpassende figuren (vossen en slangen) gezaagd. Het overige spelmateriaal is van stevig karton gemaakt. Het speelbord wordt samengesteld uit 7 hexagonale tegels, zeg maar de tegels van Catan, maar dan een slag groter. Hierdoor is, net als bij Catan, het speelbord iedere keer weer anders doordat je de tegels in verschillende samenstelling kunt neerleggen. De vormgeving van het spel is vooral duidelijk, je ziet direct welk veld welke functie heeft, maar bijzonder mooi of gedetailleerd is het niet. Dit is voor mij niet per se een nadeel, het is altijd zoeken naar de balans tussen vorm en functie. In het geval van Great Plains slaat de balans uit naar functie.

Het spel bestaat uit 7 dubbelzijdige tegels die samen het speelbord vormen, 15 fiches en 40 houten pionnen. Het opzetten is binnen 3 minuten gebeurd. Je legt de tegels in willekeurige volgorde en zijde neer in de vorm van een grote hexagoon, iedere speler krijgt de fiches en pionnen in zijn of haar kleur, de overige fiches leg je naast het speelbord en de strijd om de jachtvelden kunnen beginnen.

Jachtgebiedje-pik

Door het plaatsen van je pionnen probeer je zoveel mogelijk jachtvelden te bezetten. De speler met de meeste pionnen in een jachtveld ontvangt hier punten voor. Hoe groter het jachtveld hoe meer punten je krijgt. De speler met de meeste punten aan het einde van het spel is de winnaar.

Het spel wordt beurtelings gespeeld en iedere speler begint met het kiezen van 3 startposities op het bord. Er zijn in totaal 7 mogelijke startposities (op iedere tegel 1), deze worden aangegeven door een grot. De spelers kiezen om de beurt een startpositie door een fiche op een grot te leggen. Vanaf deze posities mag er een pion gezet worden tijdens de beurt. Er mag alleen een pion gezet worden naast een eigen grot of een andere eigen pion.

Tijdens je beurt moet je altijd 1 pion op het bord plaatsen. Pionnen mogen alleen aansluitend op eigen velden geplaatst worden en je mag in beginsel niet op of langs een andere speler gaan bij het plaatsen van een pion. Is een pion eenmaal gezet, dan blijft deze staan en wordt niet meer verplaatst (met uitzondering van sommige situaties wanneer een dierenfiche wordt ingezet).

Het speelbord is dus opgebouwd uit 7 grote hexagonale tegels en iedere grote tegel bestaat weer uit kleinere hexagonale velden. Grofweg zijn er 3 soorten velden:

1. Grijze velden
    Dit zijn bergen, hier kun je geen pion op zetten
  2. Gele velden
    Dit zijn jachtvelden. Alle aansluitende gele velden vormen één jachtgebied (een jachtgebied kan dus bijvoorbeeld uit 5 velden bestaan). Wanneer jij de meeste pionnen in een jachtgebied hebt staan, ontvang je hiervoor punten, 1 punt per veld waar het jachtgebied uit bestaat.
  3. Groene velden
    Dit zijn tegels waar je een dierenfiche ontvangt wanneer je er een pion op zet. Je kunt een dierenfiche aan het begin in je beurt inzetten om een speciale zet te mogen doen.

En er zijn 3 soorten dierenfiches:

1. Paard
    Met een paard mag je je pion 1 veld verder dan gebruikelijk neerzetten. Je mag hierdoor ook langs een bezet veld door je tegenspeler gaan (mits dat veld onbezet is).
  2. Adelaar
    Met een adelaar mag je over een bergveld gaan
  3. Beer
    Met een beer mag je de pion van je tegenspeler van een veld verdrijven.

De spelers plaatsen om de beurt net zolang hun pionnen op het speelbord tot deze op zijn. Op dat moment stopt het spel en vindt de eindtelling plaats. Wie de meeste pionnen in een jachtgebied heeft staan, ontvangt de punten. Hetzelfde principe als in bijvoorbeeld Carcassonne. De volledige uitleg lees je in de spelregels. Deze beslaan 4 pagina’s en hebben mij ongeveer 10 minuten gekost om door te nemen voordat ik aan het eerste potje begon.

Zet je 20 pionnen zo goed mogelijk neer

Geluk heb je nagenoeg niet nodig in Great Plains. Je kunt een klein beetje geluk hebben met hoe de tegels liggen en wat je startpositie is, maar daar houdt het dan ook wel mee op. Wil je winnen, dan zul je dus tactisch moeten spelen. Je hebt in totaal maar 20 pionnen om te plaatsen en je moet goed tactiek bepalen hoe je ze het beste kunt neerzetten. Aan de ene kant probeer je zoveel mogelijk jachtvelden te bezetten, aan de andere kant ook weer niet meer dan nodig is om de punten binnen te halen. Daarnaast heb je ook dierenfiches nodig om de velden bij je tegenspeler te kunnen bezetten, want zonder dierenfiches wordt het lastig om te winnen. Maar ja, hoe meer pionnen je gebruikt om dierenfiches te verzamelen, hoe minder je overhoudt voor de jachtvelden. Je hoort het al, een goede strategie bepalen is zo makkelijk nog niet. Hier komt ook nog eens bovenop dat ieder spel het speelbord en startposities weer totaal anders zijn, waardoor je ieder spel opnieuw weer tactiek moet bepalen. De interactie tussen de spelers in Great Plains is hoog, je speelt echt tegen elkaar en kunt elkaar goed dwars zitten. Gelijk een goede manier om je vriendschap of relatie te testen.

Je speelt Great Plains uitsluitend met 2 personen, een potje duurt zo’n 20 minuten en het spel is geschikt vanaf 10 jaar. De spelregels zijn erg eenvoudig, dus je hoeft niet eerst een aantal oefenpotjes te spelen om het spel te snappen. Maar ondanks de eenvoudige regels vraagt het spel toch behoorlijk wat van je tactisch inzicht. Net als bij Dammen, de regels zijn eenvoudig, maar het spel winnen doe je niet zomaar.

Great Plains is een strategisch tweespelersspel waarin je zoveel mogelijk gebied probeert te bezetten. Je zou kunnen zeggen dat het een beetje lijkt op een kruising tussen Dammen en Carcassonne. De vormgeving van Great Plains is niet bijzonder, maar wel erg functioneel. En het mystieke thema past prima bij het spel. Verder is Great Plains door de eenvoudige spelregels snel te leren, makkelijk op te zetten en potjes duren niet te lang. Doordatje de tegels iedere keer husselt en draait is het speelbord elk potje weer anders en vraagt het om een aangepaste strategie, je kunt qua variatie Great Plains dus eindeloos spelen. Ben je op zoek naar Strategisch tweespelersspel waarbij geluk nagenoeg geen rol speelt, met eenvoudige regels, snel te spelen is en gevarieerd blijft? Haal dan zeker Great Plains in huis!

• Speelbord iedere keer weer anders
  • Geluk speelt nagenoeg geen rol

• Vormgeving niet bijzonder