ImmunoWars Review

Infecteer je vrienden en vijanden met ’s werelds grootste aanbod aan infectieziekten. Val aan met virussen en bacteriën waaronder de welbefaamde ebola, covid-19, salmonella, en minder bekende dooddoeners zoals gele koorts, Q-koorts, de meedogenloze anthrax bacterie, en nog veel meer! In dit kaartspel ga je dus helemaal los op elkaar met infectieziektes en word je dit keer actief aangemoedigd om ‘Krijg de tering!’ te roepen. Is dit spel nou ziekmakend of ziekelijk leuk? Je leest het in deze ImmunoWars review.

Hallo dokter, voor je ligt de gids die wegen naar bloed en glorie opent. Aanschouw zijn pracht. Leer zijn duistere geheimen. Gebruik zijn wijsheid als een hulpmiddel om je dwaze vijanden uit te roeien en angst in te boezemen, niemand zal je in de weg durven staan nadat je de krachten van de microkosmos hebt ontgrendeld.

Nog één ding: pas op voor Mr. White, want hij is de antithese van alles waar ik voor sta. Zijn dappere maar uiteindelijk laffe inspanningen om de geneeskunde te revolutioneren en universele vaccins te ontwikkelen, kunnen nog steeds een ernstige bedreiging vormen voor onze zaak. Hij is niet te onderschatten. Ga nu naar buiten, mijn sluwe wetenschappers, en zaai angst waar je maar kunt.

Uwe sinistere Mr. Black

Zwart tegen wit

In ImmunoWars draait het allemaal om het klassieke gevecht tussen goed en kwaad, in dit geval de twee briljante wetenschappers Mr. White en Mr. Black. Jij als aanstormend en veelbelovend talent in de wetenschap kiest partij voor één van deze heren en hebt maar één doel, het uitschakelen van de anderen. Het toneel waar deze strijd van Bijbelse proporties gevoerd wordt, is de wereld van infectieziektes. Je wilt deze ziektes niet alleen bestrijden, maar ook effectief inzetten om je tegenstanders uit te schakelen.

Ondanks het donkere thema van het spel – ziekten, dood en verderf – is ImmunoWars doordrenkt van de (zwarte) humor. Iedere speelkaart is uniek en voorzien van aantrekkelijke afbeeldingen, nuttige informatie en ironisch commentaar. Wanneer je de kaarten niet alleen gebruikt om te spelen maar daarnaast ze ook aandachtig bekijkt, dan leer je echt meer over ziekten en medicijnen en zul je regelmatig moeten lachen om het commentaar, de ideale combinatie om kennis tot je te kunnen nemen. Wel vind ik het jammer dat de inlay van de doos te ruim is voor de kaarten, hierdoor zitten ze te los in de doos en kunnen ze met transporteren makkelijker beschadigen. De kwetsbaarheid van de kaarten is sowieso een puntje bij de meeste kaartspellen, bij intensief gebruik slijten ze snel. Ook de kaarten van ImmunoWars kun je beter direct in sleeves stoppen om ze mooi te houden.

ImmunoWars bestaat in totaal uit 114 kaarten, 6 speelborden, 2 dobbelstenen en 108 fiches. Het opzetten is met 3 minuten gebeurd, iedere speler krijgt een eigen set fiches, een speelbord en een overzichtskaart. De overige fiches en dobbelstenen gaan op tafel. De speelkaarten worden geschud en gaan als 2 aparte decks op tafel, vervolgens pakt iedere speler 4 kaarten en de strijd kan beginnen!

Survival of the immunest

Het doel van ImmunoWars is simpel, dood al je tegenstanders door ze aan te vallen met infecties, terwijl je zelf in leven blijft. Een speler is dood wanneer hij of zij geen health meer heeft. In het spel betaal je met energiepunten om de effecten van bepaalde kaarten te kunnen gebruiken.

Het spel wordt beurtelings gespeeld, een beurt bestaat uit 3 fases.

1. Wakker worden
    krijg 2 energiepunten
  2. Tactische fase
    Voer 3 acties uit
    • Trek een kaart
    • Infecteer een tegenstander
    • Een kaart uit je hand spelen
    • Een effect activeren
  3. Afkoelen
    Verwijder tijdsfiches van de kaarten die ze hebben en onderga het effect

Er zijn verschillende type kaarten. Met sommige kaarten kun je aanvallen, andere helpen je met verdedigen en weer anderen zorgen voor een willekeurige gebeurtenis. Ook kun je kaarten afleggen of zelfs handelen met je tegenstanders om hiervoor in de plaats actiepunten te krijgen. Door het pakken en spelen van kaarten probeer je dus jezelf in leven te houden, terwijl je je tegenstanders probeert aan te vallen. Er wordt op deze manier beurtelings doorgespeeld totdat er nog 1 speler in leven is. De volledige uitleg lees je in de spelregels, deze beslaan zo’n 20 pagina’s en hebben mij zo’n 20 minuten gekost om door te nemen.

Raak zelf niet besmet

ImmunoWars is echt een tactisch kaartspel. De regels zijn relatief eenvoudig, maar het spel winnen kan nog knap lastig zijn. Het is bijvoorbeeld een risico om iemand aan te vallen die ziek is, voor je het weet heeft diegene jou besmet namelijk. Om echt goed te worden zul je het spel vaak genoeg gespeeld moeten hebben totdat je alle kaarten in het spel kent, en zo dus ook beter weet wanneer je welke kaart in welke situatie het beste kunt spelen. Dit werkt vooral in je voordeel wanneer je op een gegeven moment weet welke specifieke kaarten niét meer in het spel zitten. En hier komt ook een klein stukje bluf om de hoek kijken, je kunt natuurlijk altijd bluffen dat je een bepaalde kaart op hand hebt, om te zorgen dat je tegenstanders 2 keer nadenken voor ze jou aanvallen. Geluk speelt hierin ook een bescheiden rol. Je moet soms ook een beetje geluk hebben in de kaarten die jij of je tegenstanders trekken. Maar in principe is er voldoende variatie om altijd wel een ‘goede’ actie uit te kunnen voeren. Daarnaast moet je ook geluk hebben met het werpen van de dobbelstenen of je wel of niet geïnfecteerd raakt. Je speelt ImmunoWars echt tegen elkaar, alles wat je tegenstanders doen is van directe invloed op jou. Hierdoor is de interactie tussen spelers erg hoog.

Geen wetenschappelijke kennis vereist

Je speelt ImmunoWars met 2 tot en met 6 spelers, een potje duurt ongeveer een uur en het spel is geschikt vanaf 16 jaar. Het spel is heel goed met twee spelers te spelen, maar ook met meer spelers werkt het allemaal prima. Wel loop je de kans dat er dan meerdere spelers gaan samenspannen tegen 1 speler die dan geen schijn van kans meer maakt. Aan de andere kant biedt het ook de mogelijkheid om in teams tegen elkaar te spelen, in plaats van iedere speler voor zich. Al zijn hier geen aparte regels voor opgenomen in de spelregels. Ondanks het thema en de wetenschappelijke benadering van het spel, is het geen vereiste om enige kennis te hebben van bacteriën, virussen, vaccins of antibiotica. In principe kan iedereen ImmunoWars spelen. Het maakt het spel echter wel leuker en herkenbaarder wanneer je enige (basis)kennis hebt. Op het moment van schrijven is ImmunoWars alleen in het Engels te verkrijgen, een goede kennis van de Engelse taal is hierdoor wel noodzakelijk om het spel goed te kunnen spelen. Daarnaast is het thema, de (zwarte) humor en de complexiteit van het spel wel echt gericht op (jong)volwassenen en hierdoor niet geschikt voor kinderen.

ImmunoWars is een vechtkaartspel met humor en een maatschappelijk relevant thema, infectieziekten en de werking en genezing er van. Het thema is goed doorgevoerd in het spel en er is zichtbaar aandacht besteed aan de vormgeving, het spel ziet er aantrekkelijk uit. Natuurlijk kan je er niet omheen dat de vergelijking met KeyForge, Magic en Pokémon snel gemaakt is. Maar zo moet je ImmunoWars niet zien. Dat zou ook niet eerlijk zijn, want deze spellen zijn veel verder doorontwikkeld en hebben een enorm budget. Nee, je moet dit spel als volgt benaderen. ImmunoWars is primair een leuk kaartspel dat prima in elkaar zit en potentie heeft om zich verder te ontwikkelen. Secundair is het een educatief middel om spelenderwijs en met humor je meer te leren over infectieziekten, geneesmiddelen en de wetenschap. En vooral het secundaire moet ImmunoWars het van hebben. Interesseert de wetenschap je helemaal niets, maar wil je gewoon een helemaal doorontwikkeld competitief kaartspel spelen en het liefste met een fantasy-thema? Dan zijn de eerder genoemde spellen de betere keuze voor jou. Maar als jij, net als ik, interesse in de wetenschap hebt. Dan heb je met ImmunoWars een leuk, uitdagend, humorvol en educatief kaartspel te pakken dat je prima met zowel twee als meerdere spelers kunt spelen. En onthoud, ook al heeft bleek een antibacteriële werking in je WC, betekent dit nog niet dat het geschikt is om op te drinken om je van corona af te helpen. Al is het alleen maar omdat corona een virus en geen bacterie is!

Leuk om te weten

Immunowars is ontwikkeld door de (toenmalige) Nederlandse masterstudenten life science & technology, Dennis de Beeld en Rafael Jezior. Hun doel met dit kaartspel is om ‘wetenschappelijke misvattingen uit de wereld te helpen, wetenschap weer cool en behapbaar te maken, en zo de komende generaties te enthousiasmeren om een bètastudie te kiezen’. Lees het volledige interview.

• Easy to learn, hard to master
  • Maatschappelijk relevant thema
  • Zwarte humor