Iedereen die de film Alien weleens heeft gezien, (ja, die film is zelfs nóg ouder dan ik) denkt direct dat dit spel Alien the board game is. En als je dat denkt, dan heb je gelijk. Spiritueel ís dit echt Alien the board game, alleen héét het Nemesis. In Nemesis maak je deel uit van de bemanning van een ruimteschip dat wordt aangevallen door vijandige buitenaardse wezens, bekend als de Intruders. Deze semi-coöperatieve horror adventure heeft zich ruimschoots bewezen op Kickstarter en staat hoog op de lijst van beste spellen. De hoogste tijd om onze tanden er in te gaan zetten dus. In deze review neem ik je mee in het duistere thema van Nemesis en vertel ik je wát dit spel nou zo goed maakt. Weten of dit spel ook voor jou het aanschaffen waard is? Je leest het in deze Nemesis review!
Het verhaal
Het begon zoals de talloze keren daarvoor: wakker worden in een koude mist in het Hibernatorium, precies in het midden van het schip. Zoals gewoonlijk leden we aan tijdelijk geheugenverlies als gevolg van sneller-dan-het-licht-reizen en winterslaap. We kenden onze namen en hadden enkele basisherinneringen, maar we wisten niet meer duidelijk waar we waren of wat we moesten doen. De indeling van het schip voelde onbekend aan. We wisten dat er ergens aan de achterkant drie motoren waren; en ergens in de boeg was er een brug. We waren ook geconditioneerd om de locatie van de twee escape pods te onthouden, voor het geval er echt iets mis zou gaan. De rest was wazig. Maar deze keer was geheugenverlies niet ons enige probleem: een van onze kameraden lag in zijn capsule met een gapend gat in zijn borst. Overal flitsten noodlichten….
Het thema
Het thema van Nemesis is sterk geïnspireerd door de sfeer en esthetiek van klassieke sci-fi horrorfilms zoals Alien. De spanning en het gevoel van dreiging worden versterkt door het onvoorspelbare gedrag van de aliens en de complexe interacties tussen de bemanningsleden. Wanneer je de doos opent valt je oog direct op de enorme en zeer gedetailleerde speeltukken. Wow! Wat een monsters zijn dat! Daarnaast valt de artistieke stijl van het spel in positieve zin op. Het spel is donker en sfeervol, met veel aandacht voor de angstaanjagende uitstraling van de aliens en de claustrofobische omgeving van het ruimteschip. De kwaliteit van het spelmateriaal draagt erg goed bij aan de intense en meeslepende ervaring dat Nemesis is.
Opzetten van het spel
Het opzetten van het spel Nemesis gaat je wat tijd kosten, vooral bij de eerste paar speelsessies. Dit komt door de complexiteit en de hoeveelheid onderdelen die het spel bevat. Heel in het kort komt het opzetten hier op neer.
- Bereid het speelbord voor
Het speelbord bestaat uit verschillende modulaire kamerkaarten die willekeurig geplaatst worden.
- Uitdelen en plaatsen van het spelmateriaal
Elke speler kiest een karakter en krijgt de bijbehorende miniaturen, kaarten en tokens. Er zijn ook gemeenschappelijke pools van items en andere spelcomponenten die georganiseerd moeten worden.
- Neerzetten overig spelmateriaal
Je moet ook vijandelijke aliens, gebeurteniskaarten, en andere elementen klaarzetten die tijdens het spel gebruikt zullen worden.
Al met al ben je met het opzetten van Nemesis zo’n 15 minuten kwijt, afhankelijk van je ervaring met het spel en hoe snel je bent met de onderdelen. Gelukkig gaat het opzetten sneller naarmate je meer vertrouwd bent geraakt met het spel. Ook is het superfijn dat je al het spelmateriaal netjes gesorteerd weer kunt opbergen in de (joekel van een) doos. Dat maakt het opzetten en inruimen veel prettiger. Maar eerlijk is eerlijk, als je het spel dan hebt weten op te zetten, word je geduld wel meer dan beloond met een thematisch zeer rijke ervaring.
Het spel spelen
De spelregels van Nemesis zijn te uitgebreid om hier helemaal door te nemen, maar in een nutshell komt het hier op neer. Iedere speler neemt de rol aan van een bemanningslid van het ruimteschip. Ieder bemanningslid heeft een eigen geheime missie die voltooid moet worden om het spel te winnen. Missies variëren van individuele overleving tot het zorgen dat het schip een specifieke bestemming bereikt of het uitvoeren van een specifieke taak. Bovendien moet het ruimteschip in werkende staat blijven om de Aarde te bereiken.
Tijdens je beurt kan je verschillende acties uitvoeren, waaronder:
- Bewegen: Verplaats je karakter naar aangrenzende kamers. Dit kan geluid veroorzaken, wat Intruders kan aantrekken.
- Zoeken: Verzamel items uit kamers, afhankelijk van het type kamer.
- Gebruik ruimtes: Activeer de unieke functie van een ruimte.
- Vechten: Verdedig jezelf tegen Intruders of val ze aan met wapens.
- Rusten: Herstel en trek nieuwe actiekaarten.
Intruders
Intruders reageren op geluid en verschijnen op basis van gebeurteniskaarten. Ze hebben verschillende vormen, van eieren tot volwassen wezens, en elk type heeft een verschillende aanvalsstrategie en kracht.
Einde van het Spel
Het spel eindigt wanneer:
- Het schip de Aarde bereikt (indien juist geprogrammeerd)
- Alle spelers zijn overleden
- Na een bepaald aantal rondes
Spelers winnen als ze hun persoonlijke en gezamenlijke doelen bereiken en overleven tot het einde van het spel. Sommige doelen kunnen conflicteren met die van andere spelers, wat verraad en spanning veroorzaakt.
De volledige uitleg lees je in de spelregels. Deze beslaan maar liefst 28 pagina’s en hebben mij zeker een uur gekost om door te nemen. Maar wees gerust, de regels zijn niet moeilijk en eigenlijk best logisch, het zijn er vooral heel veel. Het beste kan je eerst onderstaande video helemaal bekijken en daarna de spelregels er bij pakken als naslagwerk.
Speleigenschappen
In Nemesis is strategie van groot belang. Je moet zorgvuldig nadenken over elke beweging die je doet, welke items je verzamelt en welke acties je onderneemt. Elke beslissing kan grote gevolgen hebben. Bijvoorbeeld wanneer je je verplaatst en het geluid dat je daarbij kunt maken. Wanneer je een ruimte betreedt, rol je met de dobbelsteen om te bepalen óf, en zo ja, wáár je geluid maakt. Wordt er op dezelfde plek voor de tweede maal geluid gemaakt, dan verschijnt er direct een Intruder! Naast strategie bevat het spel ook elementen van willekeur. Kaarten trekken, dobbelsteenrollen bij aanvallen en het ontdekken van ruimtes kunnen allemaal onverwachte en iedere keer wisselende resultaten opleveren. Geluk speelt dus ook een belangrijke rol, maar wel een ondergeschikte; strategische planning is cruciaal. In Nemesis speel je samen, maar toch ook niet. Je moet vaak samenwerken om te overleven, maar elke speler heeft ook eigen geheime doelen die soms conflicteren met de collectieve belangen. Dit spanningsveld zorgt voor een zeer interessante dynamiek waarbij je op een bepaald moment mogelijk gedwongen bent om beslissingen te nemen die anderen mogelijk schaden. Zeker als je er enorm van geniet om andere spelers genadeloos te back stabben, kom je helemaal aan je trekken in dit spel.
Voor wie is dit spel
Je speelt Nemesis met 1 tot en met 5 spelers, een potje duurt al vlug 2 uur en het spel is geschikt vanaf 12 jaar. Je kunt het spel ook met z’n tweeën spelen, maar dan vind ik het zelf wel een heel stuk minder leuk. Je mist dan echt de dynamiek van het spel. Net als met de solovariant van het spel. Ik prijs het overigens wel dat je in ieder geval wel de keuze hebt om Nemesis ook met 1 of 2 spelers te spelen. Maar het beste speel je Nemesis met 4 of 5 spelers. Je versterkt elkaar dan als groep doordat iedere speler unieke eigenschappen heeft en als jij dan een andere speler naait, loop je de kans om daarna misschien zelf extra hard door de andere spelers te worden genaaid. Ga je Nemesis spelen, trek daar dan meer dan voldoende tijd voor uit. Zeker de eerste keer ben je er echt wel een uur of 4 mee bezig. Dit is dus ook zeker geen spel voor casual spelers. Niet omdat het spel te moeilijk is, maar je moet met zoveel verschillende dingen tegelijkertijd rekening houden. Daarnaast moet je het geduld kunnen opbrengen om het volledige spel te doorlopen. Nee, Nemesis is echt gemaakt voor de ervaren strategische speler. Maar ook als ervaren speler zal je ontdekken dat überhaupt het in leven blijven al een fikse uitdaging is. Laat staan om ook nog eens je persoonlijke missie te halen terwijl je medespelers je op cruciale momenten hard tegenwerken.
Conclusie
WOW! Wat een intense ervaring is het spelen van Nemesis! Je primaire doel is om te overleven, dat betekent het schip draaiend (genoeg) houden en niet uitgemoord worden door Intruders. Daarnaast heeft iedere speler een unieke persoonlijke missie, welke zomaar tegen de belangen van de groep in kan gaan. Je hebt elkaar (tijdelijk) nodig om te overleven, maar uiteindelijk is het ieder voor zich. Daarnaast is Nemesis echt een goede adaptatie van de film Alien. Je bent met je medespelers echt opgesloten in het ruimteschip en overal en altijd schuilt er gevaar. De dynamiek van een semi-coöp. Voegt daar nog een extra laag aan toe, je kunt niemand echt vertrouwen. Het spel ziet er daarbij schitterend uit met veel oog voor detail en sfeer. Zeker de (mini) figures zetten daarin de toon, met als hoogtepunt de extra grote en angstaanjagende koningin. Ga je aan dit sci-fi horroravontuur beginnen, neem dan ruim de tijd. Een potje duurt al snel een uur of 2, het dubbele als het je eerste spel is. Ben je een casual speler, dan is dit spel waarschijnlijk niks voor jou. Sowieso is het voor de ervaren speler al een hele uitdaging om überhaupt in leven te blijven. Maar heb je al wat spelervaring en hou je van spanning, strategie, een vleugje paranoia en je vrienden verraden? Haal dan zeker Nemesis in huis!
Pledge nu de laatste uitgave – Nemesis Retaliation
Wil je met korting alvast het laatste deel van de Nemesis-triologie scoren? Pledge dan nu!
Nemesis: Retaliation is een semi-co-op horror-sci-fi thematisch bordspel voor 1-5 spelers, gemaakt door Adam Kwapiński en uitgegeven door Awaken Realms. Het is het laatste, epische deel van de Nemesis-trilogie (je hoeft GEEN eerdere games te spelen/bezitten om van Retaliation te genieten). Deze keer speel je als een mariniersteam, waarbij je volledig weet waar ze aan beginnen. Bereid je voor op veel nieuwe mechanica en betere filmische momenten dan ooit, waarbij je vrienden je in de rug steken en een aanval van de buitenaardse HORDE!