Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk Review

De betekenis van het woord paladijn is in de loop van de geschiedenis nogal veranderd. In de vroege middeleeuwen werd het gebruikt voor de hoogste ambtenaar van de katholieke kerk in dienst van de paus. Later werd de term gebruikt voor leden van de paleiswacht van Karel de Grote. En nog weer later werd de term gebruikt voor zwervende ridders zonder eigen land of inkomen. Gelukkig zijn de paladijnen in het worker placementspel Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk goed volk en helpen ze jou naar de overwinning. Je leest alles over deze echte euro game in deze Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk review.

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk speelt zich af in een turbulente tijd in het West-Frankische Rijk, rond het jaar 900. Ondanks verwoede pogingen om de stad op te bouwen, worden omliggende gemeentes bedreigd door buitenstaanders. Saracenen verkennen de grenzen, terwijl Vikingen rijkdom en vee plunderen. Zelfs de Byzantijnen uit het Oosten laten hun donkere kant zien. Als nobele mannen en vrouwen proberen de spelers arbeiders uit de stad in te huren, om zich te kunnen verdedigen tegen vijanden, versterkingen te bouwen en het geloof in het land te verspreiden. Gelukkig ben je niet alleen. De koning heeft als wijs man zijn beste ridders gestuurd om te helpen bij deze inspanningen. Zadel de paarden, slijp de zwaarden, de paladijnen komen eraan.

De derde in de serie

Als je bekend bent met Architecten van het Westelijk Koninkrijk of Rovers van de Noordzee, dan voel je je al snel thuis in Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk. Niet alleen zijn het allemaal worker placementspellen, ook het artwork is in dezelfde stijl. Niet zo gek, want de spellen zijn van dezelfde maker. De speelborden zijn van stevig karton en hebben mooie illustraties met leuke details op de achtergrond. Ook de kaarten zijn mooi geïllustreerd met cartoonachtige figuren. Verder zijn de fiches van karton en de speelstukken van hout. Uitgevoerd in bijpassende figuren zoals personen, huisjes en vazen. Eén opmerkelijk minpunt is dat de doos net iets te klein is voor de inhoud. Zelfs de nieuwe gesealde doos staat bol, omdat de inhoud er net niet in past. Heb je het spel eenmaal uitgepakt dan vraagt het hogere inpakkunde om al het spelmateriaal er zo in te krijgen, dat de doos dicht kan. Dit had makkelijk opgelost kunnen worden door te kiezen voor een grotere doos of een andere inlay.

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk bestaat dan ook uit behoorlijk wat onderdelen. In totaal zijn er 241 houten speelstukken, 91 fiches, 245 kaarten en 6 speelborden. Het opzetten is gelukkig relatief snel gedaan, met een kleine 10 minuten was ik klaar. Het speelbord gaat op tafel, iedere speler krijgt daarnaast een eigen bord en een set aan speelstukken en kaarten, de speelstukken worden op de juiste plekken op het bord gelegd, de overige verschillende soorten kaarten worden geschud en krijgen een plek op of naast het hoofdbord, hierna kan het spel beginnen.

Plaats je arbeiders in 7 rondes

In Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk wint de speler die aan het einde de meeste overwinningspunten heeft behaald. Je kunt op heel veel verschillende manieren overwinningspunten verdienen, bijvoorbeeld door te bouwen, het geloof te verspreiden en te vechten. In iedere ronde krijgt iedere speler hulp van één specifieke paladijn en gebruik je arbeiders om taken uit te voeren. Tijdens het spel nemen je drie eigenschappen (geloof, kracht en invloed) geleidelijk aan steeds verder toe. Dit heeft niet alleen effect op je overwinningspunten maar bepaald ook de kracht van je acties. Het spel duurt in totaal 7 rondes, hierna vindt de eindtelling plaats.

Aan het begin van iedere ronde kiest iedere speler een paladijn uit de drie bovenste kaarten van zijn stapel. Elke paladijn heeft een unieke eigenschap en geeft je twee arbeiders. Daarna kiest iedere speler om de beurt een kaart uit de openbare arbeiderskaarten. De arbeiderskaart geeft je nog eens 4 arbeiders, iedere ronde heb je in beginsel dus 6 arbeiders tot je beschikking. De arbeiders zijn er in zes verschillende soorten. Om bepaalde acties uit te kunnen voeren moet je (soms) bepaalde combinaties van arbeiders inzetten.

In iedere ronde begint de startspeler, welke na ieder ronde een speler opschuift. Een ronde duurt net zolang totdat alle spelers gepast hebben. Tijdens een beurt mag een speler één actie uitvoeren, hierna is de volgende speler aan de beurt. Om een actie uit te voeren plaats je de juiste soort en aantal arbeiders op je speelbord, hierna voer je de bijbehorende actie uit. Om sommige acties uit te kunnen voeren moet je soms nog aan extra voorwaarden voldoen, zoals munten betalen of moet je voldoende van een bepaalde eigenschap bezitten. Kan of wil je geen arbeiders meer inzetten, dan moet je passen.

De volledige uitleg lees je in de spelregels of bekijk de video (in het Engels) hieronder. De spelregels beslaan 28 pagina’s en kostten ongeveer een uur om door te nemen om het spel te snappen. Het meest handige is om aan de hand van de spelregels het spel op te zetten en daarna een uitlegvideo te bekijken. De spelregels zijn niet moeilijk, zeker wanneer je ervaring hebt met worker placementspellen, spreekt de informatie op het spelmateriaal voor zich, maar je moet wel even weten wat alles precies doet.

Acties efficiënt benutten

In Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk gaat het er om dat je je acties en de voordelen van je paladijnen zo efficiënt mogelijk benut. Dit geldt voor de meeste worker placementspellen, ook voor Paladijnen. Je moet dus de kansen en mogelijkheden zien, flexibel inspelen op veranderingen, goed strategie bepalen en bijsturen wanneer nodig. Je hebt nu eenmaal veel verschillende manieren om overwinningspunten te krijgen, en je weet vooraf vaak niet zeker of de ene actie beter zal uitpakken dan de ander, dit kun je meestal alleen achteraf pas concluderen. Er zijn dus meerder opties die je punten kunnen opleveren, maar het aantal is gelukkig te overzien en beheersbaar. Ik heb geen momenten gehad waarbij ik het gevoel had de controle over het spel te verliezen. Geluk speelt een kleine rol in Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk. Je kunt geluk hebben met het trekken van kaarten, soms kun je op het juiste moment de juiste kaart krijgen, maar verder komt het echt op jouw tactiek aan. In Paladijnen speelt iedere speler zijn of haar eigen spel. Iedereen heeft ook dezelfde paladijnkaarten, maar omdat deze kaarten geschud worden, spelen de spelers niet op hetzelfde moment met dezelfde kaarten. Ook het aantal arbeiders is in beginsel voor iedere speler gelijk, alleen de samenstelling van soorten arbeiders verschilt per speler. Hierdoor gaat iedereen verschillend van elkaar spelen omdat, afhankelijk van je paladijn en je arbeiders, bepaalde acties effectiever zijn. Tijdens het spelen kun je beperkt invloed op andere spelers uitoefenen, je kunt bijvoorbeeld monniken of gebouwen plaatsen waardoor je andere spelers blokkeert. Maar echt iemand dwarszitten gaat niet, er is altijd wel een alternatieve route voor iemand. Ondanks dat iedere speler voornamelijk zijn of haar eigen spel op het eigen bord speelt, is er toch best veel interactie met elkaar. Dit komt ook doordat er beurtelings gespeeld wordt en je dus bij elkaar meekijkt. Doordat de kaarten geschud worden en er veel wegen naar de victorie lijden, is ieder spel weer anders en is de herspeelbaarheid van Paladijnen hoog.

Erg geschikt voor twee

Je speelt Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk met 1 t/m 4 personen, een potje duurt zo’n anderhalf uur en het spel is geschikt vanaf 12 jaar. Heb je geen vrienden, wil je je vaardigheden testen of beter worden in het spel, dan is speciaal voor jou in de spelregels een solovariant opgenomen. Hiermee speel je tegen een geautomatiseerde tegenstander. Een leuke bijkomstigheid, maar daarom koop je het spel natuurlijk niet. Paladijnen is erg goed met twee spelers te spelen. Mede omdat je voornamelijk je eigen spel speelt zonder dat je veel invloed uitoefent op je tegenspelers, of andersom. Met 3 of 4 spelers wordt het spel net iets uitdagender omdat je meer concurrentie hebt.

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk is een worker placementspel met veel keuzemogelijkheden. Niet té veel mogelijkheden waardoor je de controle verliest, maar precies genoeg om het spel veel diepgang te geven en interessant te houden tot de laatste ronde. Je speelt het spel uitstekend met z’n tweeën, maar ook net zo goed met 3 of 4 spelers. Ben je bekend met de (spirituele) voorgangers Rovers van de Noordzee en Architecten van het Westelijk Koninkrijk, dan pak je Paladijnen zo op. Als je het mij vraagt is Paladijnen de beste van deze drie, juist vanwege de keuzemogelijkheden die het spel je geeft. Er is in dit spel niet één pad die je moet inslaan om de grootste kans te hebben om te winnen. Ook zijn de 3 verschillende eigenschappen in het spel afhankelijk van elkaar, het is daarom niet slim om je te specialiseren in 1 eigenschap, maar zal je je gespreid moeten ontwikkelen. Ben je een casual speler en heb je nog nooit een worker placementspel gespeeld, dan heeft Paladijnen wellicht iets te veel diepgang en duurt het spel iets te lang voor je. Maar ik kan je de stap naar dit genre zeker aanbevelen. Begin eerst eens met een spelletje Agricola, ik weet zeker dat je dat leuk gaat vinden! Ben je een ervaren speler, dan is Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk zeker een aanrader. Het spel heeft voldoende diepgang en uitdaging, maar is niet moeilijk om te leren. Ben je fan van Rovers van de Noordzee of zoek je een strategisch spel met voldoende diepgang, dat je ook goed met twee spelers kunt spelen? Haal dan zeker Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk in huis!

• Veel keuzemogelijkheden
  • Erg geschikt voor 2 spelers
  • Solovariant