Port Royal Big Box Review

Het bekende kaartspel Port Royal is terug in een nieuwe Big Box-editie. Draai kaarten om op jacht naar handelsschepen. Bij twee dezelfde schepen ben je af, maar hoe meer kaarten je omdraait, hoe meer kans op rijkdom. Deze versie bevat naast het basisspel ook verschillende uitbreidingen. Onze ervaringen en of deze Big Box de aanschaf waard is, lees je in deze Port Royal Big Box review.

Levendigheid is troef in de haven van Port Royal en iedereen hoopt de deal van zijn leven te sluiten. Maar riskeer niet te veel, want dan zeil je met lege handen weg. Verzeker je van de gunsten van gouverneurs en admiraals, ronsel piraten en neem passagiers aan boord. Bewijs jezelf als betrouwbare partner of word juist een bittere concurrent. Volg de verleiding van expedities en accepteer functies om je invloed te vergroten, of beleef een avontuurlijk verhaal in 5 hoofdstukken.

Historische achtergrond

Port Royal vindt plaats in een fictieve wereld die op het werkelijke Caribisch gebied uit de 16e en 17e eeuw is gebaseerd. Port Royal was een bestaande stad, die in 1518 in Jamaica werd gesticht en in 1692 door een aardbeving grotendeels werd verwoest. De geschiedenis ervan heeft een duidelijke link met kolonialisme, een zwart hoofdstuk van de Europese geschiedenis.

Pirates of the Caribbean

Het thema van Port Royal blijft nog steeds ‘pirates of the Caribbean’ maar de Big Box heeft wel een nieuw likje verf gekregen. Het eerste dat opvalt is het artwork op de doos. Deze geeft je dit keer een inkijkje in de haven van Port Royal. Een erg romantische voorstelling, mede doordat deze in het avondrood is geïllustreerd. De vormgevers hebben er dit keer voor gekozen om het cartooneske van de vorige versie los te laten en voor een meer realistische stijl te gaan, zonder in te boeten op de familievriendelijkheid. Ook de kaarten zijn realistischer vormgegeven met meer details. De zijlen van de schepen zijn nu bijvoorbeeld ook in de juiste kleur. Naar mijn smaak maakt de nieuwe vormgeving dit spel een heel stuk volwassener en is het kinderachtige van de vorige versie gelukkig verdwenen. Verder is de inlay van de doos zo ingericht dat je alle kaarten van de verschillende uitbreidingen goed gesorteerd kan opbergen, wel zo fijn.

Port Royal Big Box bestaat uit het basisspel van Port Royal, een vereenvoudigde zelfstandige variant, een uitbreiding op het basisspel en een uitbreiding in de vorm van een (coöperatieve) campagne. In totaal bestaat het spel uit 342 kaarten en 25 markeersteentjes, waarvan 120 kaarten van het basisspel zijn. Ondanks deze hoeveelheid kaarten is het opzetten met 2 minuten gedaan. De meeste tijd zit hem in het goed schudden van de kaarten, daarna gaan de kaarten als trekstapel in het midden van de tafel en krijgt iedere speler 3 kaarten als munten, hierna kan het spel beginnen.

Kaarten trekken en kopen

In Port Royal proberen de spelers munten te verzamelen waarmee kaarten gekocht kunnen worden die weer meer munten kunnen opleveren of die je andere blijvende voordelen opleveren. Daarnaast leveren de meeste kaarten die gekocht kunnen worden ook overwinningspunten op. Het doel is om zo snel mogelijk 12 (of meer) overwinningspunten te verzamelen.

Het spel wordt beurtelings gespeeld, beginnende met de startspeler. Een beurt bestaat uit 2 fases

1. Kaarten trekken
  2. Kaarten kopen

In fase 1 trekt de speler die aan de beurt is (de actieve speler) een kaart van de stapel en legt deze open neer op tafel. Op het moment dat de actieve speler ervoor kiest om te stoppen met kaarten trekken, dan volgt fase 2 en mag hij of zij uit de kaarten die open op tafel liggen (in beginsel) 1 kaart kiezen of kopen (afhankelijk van het soort kaart). Heeft de speler een kaart gekozen, dan mogen de andere spelers om de beurt ook een kaart kiezen of kopen uit de resterende kaarten. Kiest of koopt een passieve speler een kaart, dan moet diegene daarvoor echter wel 1 munt betalen aan de actieve speler.

De actieve speler mag net zoveel kaarten trekken als hij of zij wilt, maar op het moment dat er een tweede schip van dezelfde kleur op tafel ligt, dan stopt de beurt direct, mogen er geen kaarten gekocht worden en gaat de beurt over naar de volgende speler. Er zit dus een risico aan de hoeveelheid kaarten die je trekt.

Alle kaarten hebben op de achterkant een munt staan. Wanneer je als speler een munt ontvangt, dan pak je een kaart van de trekstapel en leg je deze gesloten voor je neer. Wanneer je een munt moet betalen, pak je een kaart uit je muntenvoorraad en leg je deze op de aflegstapel. Alle getrokken maar ongebruikte kaarten in een beurt gaan ook naar de aflegstapel. Alleen kaarten die door de spelers gekocht zijn en expeditiekaarten blijven liggen. Wanneer de trekstapel op is, wordt de aflegstapel geschud en als nieuwe trekstapel gebruikt.

Er zijn 4 verschillende soorten kaarten

1. Karakters
    Deze kaarten kosten munten om te kopen en leveren een voordeel en (meestal) overwinningspunten op. Voordelen kunnen bijvoorbeeld zijn; een kans op extra munten, gevechtskracht om schepen te verjagen of middelen om expeditiekaarten te kopen.
  2. Schepen
    Een schip levert, afhankelijk van welke specifieke kaart je trekt, 1 tot 4 munten op wanneer je hier in fase 2 voor kiest. Trek je echter een tweede schip in dezelfde kleur, dan eindigt je beurt direct.
  3. Expedities
    Expeditiekaarten zijn 4, 5 of 6 overwinningspunten waard. Wordt er een expeditiekaart getrokken, dan gaat deze direct in het midden van de tafel en blijft daar het hele spel liggen tot iemand de kaart koopt. Expeditiekaarten koop je niet met munten, maar koop je door karakterkaarten in te wisselen. Op iedere expeditiekaart staat welke specifieke karakterkaarten je nodig hebt om de kaart te kopen.
  4. Belastingkaarten
    Wordt er een belastingkaart getrokken dan wordt het effect hier gelijk van afgehandeld. Iedere speler die 12 of meer munten in zijn of haar bezit heeft, legt hier direct de helft van af. Daarnaast krijgt de speler met de meeste gevechtskracht of de minste overwinningspunten een extra munt.

Het spel wordt zo beurtelings gespeeld totdat er een speler 12 of meer overwinningspunten heeft. Op dat moment wordt de ronde nog afgemaakt zodat iedere speler evenveel aan de beurt is geweest. De speler met hierna de meest overwinningspunten is de winnaar. De volledige uitleg lees je in de spelregels. Deze beslaan inclusief alle uitbreidingen 20 pagina’s. De regels voor het basisspel hebben mij een kleine 20 minuten gekost om door te nemen voordat ik aan het eerste potje begon.

De uitbreidingen

Ben je nog niet bekend met Port Royal, begin dan eerst met het basisspel te spelen. Hierdoor raak je heel laagdrempelig bekend met het spelmechanisme van Port Royal. Ben je eenmaal bekend met het spelmechanisme, dan wordt het basisspel al vlug wat saai en wordt het tijd om de uitbreidingen toe te voegen. Door de uitbreidingen krijgt het spel meer mogelijkheden en uitdaging. Kort gezegd komen de uitbreidingen op 2 dingen neer.

1. Er worden meer (karakter)kaarten aan het spel toegevoegd met nieuwe voordelen
  2. Je kunt het spel met verschillende scenario’s of missies spelen zowel coöperatief als competitief

En zo moet je deze Big Box ook zien, uiteindelijk speel je Port Royal met alle kaarten van de uitbreidingen gecombineerd. Je kiest daarna alleen nog of je het standaardspel speelt of je gaat voor de scenario’s. De scenario’s zijn wat mij betreft zeker een aanrader om het spel interessant te houden. Zeker wanneer je ze coöperatief speelt deed het me sterk denken aan De Crew.

Caribisch roulette

Eerlijk is eerlijk, hoe je Port Royal Big Box ook speelt, geluk is echt de grootste factor in het spel. Dit geluk hebben zit hem voornamelijk in het niet trekken van 2 schepen in dezelfde kleur waardoor je beurt verloren gaat. Je tactiek kan nog zo goed bedacht zijn, deze is wel geheel afhankelijk van de kaarten die getrokken worden, iets waar je geen invloed op kunt uitoefenen. Aan de andere kant is het spel winnen op alleen geluk bijna onmogelijk. Het is echt noodzakelijk om slimme keuzes te maken in welke kaarten je kiest uit het aanbod. Zeker bepaalde combinaties van kaarten kunnen je een voordeel geven. De interactie met de andere spelers in Port Royal is vrij hoog. Zeker als je coöperatief speelt, ben je echt telkens aan het overleggen en samenwerken. Wanneer je competitief speelt, speelt iedereen wel zijn of haar eigen spel en kun je geen kaarten van elkaar afpakken of blokkeren, maar je kunt wel degelijk invloed uitoefenen door bijvoorbeeld bewust geen extra kaarten te trekken waardoor andere spelers geen extra munten ontvangen. Verder blijft het voor alle spelers natuurlijk spannend en vermakelijk om te zien of iemand net een scheepje te veel trekt.

Niet kinderachtig

Je speelt Port Royal met 1 – 5 spelers, een spelletje duurt tussen de 20 en 50 minuten en het spel is geschikt vanaf 8 jaar. Voor de scenario’s is er ook een solo-variant, het basisspel is geschikt vanaf 2 spelers. Het spel is goed te doen met 2 spelers, maar hoe meer spelers er zijn, hoe leuker en uitdagender het spel wordt. Er is dan niet alleen meer concurrentie, maar je bent dan ook afhankelijker van de keuzes die andere spelers maken. Doordat je met deze Big Box de complexiteit van het spel kunt aanpassen is Port Royal erg geschikt om zowel met jonge kinderen te spelen als met meer ervaren spelers. Port Royal is dus geschikt voor kinderen, maar zeker geen kinderachtig spel.

Port Royal is een kaartspel waarin je kaarten verzameld en je geluk op de proef wordt gesteld. Met deze Big Box haal je in één keer de volledige ervaring van het spel in huis. Het basisspel van Port Royal is leuk, maar raak je vrij snel op uitgekeken, ik tenminste wel. Echter door de uitbreidingen en scenario’s in deze Big Box geef je het spel meer diepgang en uitdaging en zorgt dus voor veel meer spelplezier. Verwacht echter nog steeds niet te veel diepgang, het spel blijft zwaar op geluk leunen. Aan de ene kant zorgt het ervoor dat het spel toegankelijk en luchtig blijft en zo een brede doelgroep aanspreekt. Aan de andere kant weet het de aandacht van de meer tactische spelers minder vast te houden. Ben je al bekend met de ‘oude’ versie van Port Royal of is deze zelfs in je bezit, dan is deze Big Box nog steeds de moeite waard om in huis te halen. Je hebt dan in een keer de volledige versie met alle uitbreidingen en nieuwe scenario’s er bij. Bovendien ziet het spel er nu een stuk mooier en moderner uit. Ben je echter een strategischer speler en wil je de winst of verlies niet te sterk laten afhangen van geluk, dan is Port Royal niets voor jou. Maar zoek je een niet al te moeilijk en toegankelijk kaartspel dat toch voldoende variatie heeft om interessant te blijven en ook nog eens geschikt is voor zowel kinderen als volwassenen? Haal dan zeker deze Port Royal Big Box in huis!

• Volledige Port Royal-ervaring in 1 doos
  • Mooie vormgeving
  • Geschikt voor 2 spelers