Qwinto Review

Qwinto is de opvolger van de Qwixx. Even eenvoudig en spannend, maar toch compleet anders. Ook in dit spel hoef je niet op je beurt te wachten. Degene die slim het resultaat van de worp in één van de drie gekleurde rijen schrijft en de meeste bonuspunten scoort, wint het spel. Is qWINto een winnaar of laat je dit dobbelspel liever aan je voorbij rollen? Je leest het in deze Qwinto review.

Twee rijen vullen

In Qwinto probeer je de hoogste score te halen. Dit doe je door de resultaten van de worpen op je scorevel in te vullen. Het scorevel bestaat uit drie rijen, ieder in een eigen kleur. De kleuren komen overeen met de kleur van de dobbelstenen. Je mag zelf kiezen of je met één, twee of drie dobbelstenen werpt, maar je moet altijd het resultaat van de geworpen dobbelstenen bij elkaar optellen en invullen op je scorevel. Je mag alleen een getal in een rijkleur invullen als je ook met de dobbelsteen van die kleur hebt geworpen. De getallen vul je in van laag naar hoog in een rij, je mag daarbij nooit dezelfde getallen onder (of boven) elkaar hebben. Het spel eindigt zodra iemand twee rijen compleet gevuld heeft óf er een speler vier keer geen getal heeft kunnen invullen op zijn scorevel. Hierna worden alle (bonus)punten geteld.

De spelregels van Qwinto zijn eenvoudig en passen op een A4’tje. Na 10 minuten lezen snapt iedereen hoe je dit spel speelt.

qwinto spelmateriaal

Veel om rekening mee te houden

Qwinto is nog een best lastig spelletje, je moet namelijk goed nadenken over op welke positie je getallen invult. Dit omdat de getallen in oplopende volgorde moeten zijn en hetzelfde getal niet in dezelfde kolom mag staan. Dat is op zichzelf al een hele puzzel. Tegelijkertijd probeer je zoveel mogelijk punten te scoren. Het getal in het laatste vakje in een volle rij levert je hetzelfde aantal punten op, dus je probeert daar een zo’n hoog mogelijk getal te krijgen. maar tegelijkertijd is de kans dat je een hoog getal gooit klein (de kans dat je 18 gooit met drie dobbelstenen is 6 x 6 x 6 = 1 op 216). Hoe verder je in het spel bent, hoe meer getallen er zijn ingevuld, hoe groter de kans dat je een getal gooit dat al op je scorevel staat en je het getal dus niet kunt invullen. Kortom, er is veel om rekening mee te houden als je wil winnen.

Net zoals andere dobbelspellen zoals Qwixx, Clever en Keer op Keer, hoef je ook in Qwinto niet op je beurt te wachten. Diegene die dobbelt moet altijd iets invullen op zijn scorevel, overige spelers mogen iets invullen als zij dat willen, maar het hoeft niet. Eenmaal per beurt mag je ervoor kiezen om alle dobbelstenen opnieuw te werpen, handig om een gunstiger getal te krijgen of juist een gunstig getal voor je medespelers te laten verdwijnen.

Veel tactiek maar ook geluk

Je speelt Qwinto met tactiek maar ook op geluk. Het is goed puzzelen en vooruit plannen waar je getallen invult. Tegelijkertijd moet je ook geluk hebben dat de dobbelstenen gunstig rollen. De interactie met je medespelers is gemiddeld. Je kunt elkaars worpen gebruiken maar verder speelt ieder zijn eigen spel, je kunt verder niet echt elkaars spel beïnvloeden.

Qwinto heeft in ieder geval mijn hart gewonnen en zal ongetwijfeld ook jou niet teleurstellen. Het is typisch zo’n spelletje voor even tussendoor. Door de eenvoudige spelregels, korte spelduur en vlotte rondes is dit spel voor (bijna) iedereen leuk. Ondanks de eenvoudige regels is het nog knap lastig om je score te maximaliseren, hierdoor blijft het spel uitdagend en wilde ik gelijk nog een potje spelen. Je kunt Qwinto heel goed spelen met twee spelers, maar hoe meer spelers er meedoen hoe uitdagender het spel wordt.

qwinto speleigenschappen

• Uitdagend
  • Zeer geschikt voor twee spelers