Radlands Review

Radlands is een intens vechtkaartspel ontwikkeld door een van de ontwikkelaars van Magic: The Gatering. Het spel heeft een dun spelregelboekje en tegelijkertijd een goede verhouding strategische diepgang tot spelcomplexiteit. Met zo’n introductie schept Roxley Games natuurlijk hoge verwachtingen. Genoeg reden voor BRDGMZ om met het hoofd vooruit in dit kaartspel te duiken om te ontdekken of deze verwachtingen ook waar worden gemaakt. Onze bevindingen lees je in deze Radlands review.

De wereld is vergaan

Radlands speelt zich af in een post apocalyptische wereld, waarin jij als leider van een groep overlevenden je 3 basiskampen probeert te verdedigen tegen een rivaliserende groep. Ondanks deze grimmige setting, ziet het spel er best vrolijk uit. De illustraties zijn erg mooi getekend, vol met actie en lijken zo uit een stripboek te komen. Ook de kleuren spatten van de kaarten af en geven een 80’s vibe door het neon roze, blauw en groen. De speelkaarten zijn van stevig karton, maar als je ze mooi wilt houden is het absoluut aan te raden om ze in plastic sleeves te stoppen. De fiches zijn van plastic en liggen lekker in de hand. Opvallend vind ik ook het doosje van het spel, deze heeft geen losse deksel die je er vanaf haalt, maar een flap met een magneetje die je open klapt. Het doosje is ook zo ingericht dat al het spelmateriaal er goed en strak in past. Wat mij betreft een erg goede keuze. De Deluxe versie van Radlands heeft als extra 2 speelmatten. Deze heb je niet nodig om het spel te kunnen spelen, maar het is wel handig en het ziet er mooier uit.

Het spel bestaat in totaal uit 106 kaarten en 12 fiches. Ook dit kaartspel is in een mum van tijd opgezet. Iedere speler krijgt 2 startkaarten, een overzichtskaart en 3 waterfiches, je schudt de kampkaarten, geeft iedere speler er 3, de overige kampkaarten gaan terug in de doos, je schudt de speelkaarten en legt deze als trekstapel in het midden van de tafel en het spel kan beginnen.

Verdedig je basis

De bedoeling van het spel is om de 3 basiskampen van je tegenstander te vernietigen, terwijl je die van jezelf beschermt. De belangrijkste hulpbron hierbij is water, je gebruikt dit om kaarten te kunnen spelen of acties te gebruiken. De kaarten bestaan uit mensen of gebeurtenissen. Mensen helpen je je basis te verdedigen en hebben handige vaardigheden. Terwijl gebeurtenissen krachtig zijn, maar de nodige tijd vragen om te activeren. Spelers trekken beurtelings kaarten van dezelfde stapel, deze kaarten kunnen gespeeld worden of worden ingewisseld voor snelle, maar minder krachtige eigenschappen. Om te kunnen winnen moet je jouw kaarten en water goed managen.

Iedere speler begint het spel met 3 basiskampen, deze leg je open voor je op tafel neer. Om je kampen te beschermen, kun je kaarten uit je hand spelen en er maximaal 2 kaarten per kamp boven leggen, een totaal van 9 kaarten dus. Er wordt niet gewerkt met verschillende hitpoints waardoor er sterke en zwakke kaarten zijn, in de basis kunnen kaarten 1 keer damage oplopen, bij nog een damage is de kaart uit het spel. In een rij wordt in de basis altijd de kaart die bovenaan ligt geraakt, het maakt dus uit hoe je de kaarten neerlegt. Naast dat de kaarten die je uit je hand speelt een verdedigende rol hebben, hebben ze (vaak) ook een aanvallende rol. Met de kaarten die op tafel liggen kun je ook aanvallen. Meestal moet je water betalen om een kaart op tafel te mogen leggen, daarnaast moet je ook (vaak) water betalen om de eigenschap van een kaart te kunnen gebruiken. Omdat water erg schaars is, ben je erg gelimiteerd in je mogelijkheden, je moet dus een goede afweging maken in welke kaarten je speelt en gebruikt.

Je kunt er ook voor kiezen om de kaarten in je hand niet te spelen, maar om af te leggen. Hier krijg je dan een kleine bonus voor terug welke op de kaart staat afgebeeld. Dit kan bijvoorbeeld een extra water zijn, een kaart genezen of schade aanbrengen. In sommige gevallen kan het erg waardevol zijn om op deze manier kaarten af te leggen om toch nog net die ene belangrijke actie voor elkaar te krijgen.

Naast de kaarten die je kunt spelen om je kamp te beschermen en/of aan te vallen, zijn er ook gebeurteniskaarten. De effecten van de meeste van deze kaarten zijn niet direct toepasbaar, maar worden pas geactiveerd na 1, 2 of 3 beurten. Vaak zijn deze effecten erg krachtig, maar je tegenstander ziet ze aankomen en heeft vaak nog tijd om de impact er van te minimaliseren.

Een beurt bestaat uit 3 stappen

1. Gebeurtenissen
    Gebeurteniskaarten worden afgehandeld.
  2. Aanvullen
    Je start iedere beurt met 3 water en je mag 1 kaart voor in je hand van de trekstapel nemen.
  3. Acties uitvoeren
    Je mag net zoveel en vaak deze acties uitvoeren, zolang je ze kunt bekostigen.
    • Een kaart spelen
    • Een kaart van de trekstapel nemen
    • Een kaart afleggen
    • Een eigenschap van een kaart gebruiken

Er wordt net zolang beurtelings doorgespeeld totdat één speler alle 3 zijn of haar basiskampen kwijt is. Op dat moment stopt het spel en is de andere speler de winnaar. De volledige uitleg lees je in de spelregels (of bekijk de video hieronder). Deze beslaan 16 pagina’s en hebben mij zo’n 20 minuten gekost om door te nemen voordat ik aan het eerste potje begon.

Schaarste

In Radlands wordt niet alleen tactisch inzicht gevraagd, maar ook moet je goed de balans weten te vinden tussen verdediging en aanval in combinatie met het managen van je zeer schaarse resources. Je water is sowieso erg schaars waardoor je over elke actie goed moet nadenken voordat je deze doet, maar ook je kaarten in de hand zijn sneller op dan je lief is. Daarnaast kom je er snel genoeg achter dat vol inzetten op je verdediging ook niet de beste tactiek is. Want als je tegenstander vol in de aanval gaat, wordt hij zo krachtig dat hij door je verdediging heen breekt. Nee, je zult echt een balans moeten vinden in zorgen dat er geen gaten in je verdediging zitten en tegelijkertijd ook schade (en dus kracht) bij je tegenstander ontnemen. Daarnaast speelt geluk ook wel een beetje een rol, je kunt geluk hebben dat je precies die kaarten trekt die je net nodig hebt, zeker als je bepaalde combinaties van kaarten weet te krijgen die je een groter voordeel geven. Hoe vaker je Radlands speelt, hoe beter je de kaarten en de verschillende combinaties kent, hoe beter je je tactiek kunt bepalen. Je speelt dit spel echt tegen elkaar, dus alles wat jij en je tegenspeler doen, heeft invloed op elkaar. Er zitten 34 verschillende basiskampkaarten in het spel, ieder met eigen unieke eigenschappen waardoor ieder spel weer net om een andere aanpak vraagt om deze eigenschappen het beste te kunnen benutten. Er is dus nooit 1 allesomvattende strategie waarmee je altijd wint. Hoe vaker ik Radlands speelde, hoe kleiner de verschillen ook werden tussen winst en verlies, steeds vaker zat er echt maar 1 beurt tussen of de verliezende partij had anders gewonnen. Met de enkele uitzondering dat het voor kan komen dat een speler een bepaalde combinatie van kaarten weet te bemachtigen waardoor diegene (veel) te sterk wordt. Maar over het algemeen lijkt het spel dus goed in balans te zijn.

Ook voor de minder ervaren speler

Je speelt Radlands uitsluitend met 2 spelers, een potje duurt zo’n half uur en het spel is geschikt vanaf 14 jaar. Op het moment van schrijven is het spel alleen in het Engels verkrijgbaar, dus om het spel goed te kunnen spelen is het wel een vereiste dat je de Engelse taal machtig bent, of op zijn minst met Google Translate overweg kan. Radlands is niet overdreven ingewikkeld waardoor ook de casual speler met dit spel uit de voeten kan, tegelijkertijd is er voldoende diepgang voor de meer ervaren speler. Sowieso vraagt het systeem van schaarste om een (iets) andere manier van spelen dan bij andere kaartspellen.

Radlands is een vechtkaartspel voor 2 spelers. Het post apocalyptische thema is goed verwerkt in het spel, niet alleen door de mooie vormgeving met unieke vibe, maar ook door de karakterkaarten en bijbehorende eigenschappen. Daarnaast pakt het mechanisme van schaarste in kaarten en grondstoffen (in dit geval voornamelijk water) goed uit en past bij het thema. Ben je fan van dit type kaartspellen, dan ga je zeker plezier beleven aan Radlands. Het gaat allemaal niet zo diep als bijvoorbeeld met Magic: The Gathering, maar er is voldoende diepgang het spel interessant te houden. Het grote voordeel is dat het spel relatief snel op te pakken is en iedere speler speelt uit hetzelfde deck kaarten, waardoor je niet een eindeloze reeks aan kaarteigenschappen hoeft te leren. Ben je dus op zoek naar een verfrissend vechtkaartspel voor 2 spelers, houd je van het post apocalyptische maar vrolijk uitziende thema en ben je de Engelse taal machtig? Haal dan zeker Radlands in huis!

• Thema leuk in spel verwerkt
  • Spel goed in balans
  • Niet te complex