Zinga Review

Koop Spel

Zinga, het klinkt als de verkorte catchphrase van Sheldon Cooper. Maar het is een door 999 Games zelf ontwikkeld en uitgegeven vrolijk dobbelspel, waarbij roll & write wordt gecombineerd met een reactiespel. En als zelfs topvoetbalster Vivianne Miedema Zinga speelt, dan moet dit wel een geslaagd spel zijn, toch? Je leest het antwoord in deze Zinga review!

Erg vrolijk

Zinga ziet er inderdaad erg vrolijk uit. De kleuren rood, oranje, geel, blauw en groen spatten echt van het doosje af, alsof je de regenboog hebt laten exploderen. Iets wat het marketing-technisch natuurlijk goed doet, zo’n felgekleurd doosje in een vol schap met spellen. De scoreblokken zijn al net zo vrolijk voorzien van dezelfde kleuren, maar gelukkig niet zo erg dat het pijn doet aan je ogen. Het spel is gewoon een vrolijk geheel.

In totaal bestaat Zinga uit 6 dobbelstenen in de hierboven genoemde kleuren plus een witte, 4 potloden, 4 scoreblokken en zo’n leuke ouderwetse hotelbel. Vooral (kleine) kinderen zijn hier uitermate gek op. De omgeving is overigens een stuk minder te spreken over deze combinatie van kinderen en bellen. De scorevellen zijn helaas niet herbruikbaar, dus je moet weer vellen bijkopen of zelf printen. Wat mij betreft een gemiste kans, want uitwisbare vellen hadden heel goed gekund met dit spel. Zinga opzetten kan in 10 seconden gebeurd zijn, iedere speler krijgt een scorevel en potlood en de bel en dobbelstenen gaan op tafel en spelen maar!

Wees snel, maar niet té snel

In Zinga gooien de spelers de dobbelstenen en streep je de gegooide getallen in de juiste kleuren weg. Iedere keer dat een speler een juiste combinatie ziet, mag hij of zij op de bel slaan en het getal wegstrepen, ook in de beurt van een andere speler. Je moet dus snel zijn in dit spel. De speler die als eerste 5 getallen op rij heeft weggestreept is de winnaar. Maar pas wel op: maak niet teveel fouten, bij de derde fout die je maakt lig je direct uit het spel.

Op de scorevellen staan 5 kolommen in de 5 verschillende kleuren en in iedere kolom staan weer 5 getallen. In totaal heeft ieder vel dus 25 getallen in 5 kleuren. Er zijn 4 verschillende blokjes met scorevellen, waarvan de getallen van elkaar verschillen. Iedere speler heeft dus altijd een net iets verschillend scorevel dan de andere spelers (tenzij je met meer dan 4 spelers speelt). Eén getal is echter op ieder scorevel hetzelfde, en dat is de blauwe 9. Deze staat in het midden van het vel en geeft je een bonus als je deze wegstreept, daarover later meer.

Het spel wordt beurtelings met de klok mee gespeeld. Degene die aan de beurt is, heet de actieve speler. Deze speler werpt altijd de dobbelstenen. Hierna mogen alle spelers tegelijkertijd een combinatie van dobbelstenen maken die op hun scorevel staat. Deze combinatie bestaat altijd uit de waarde van een gekleurde dobbelsteen plus de waarde van de witte dobbelsteen. Bijvoorbeeld de groene 3 plus de witte 5, maakt 8 groen. Zie en heb jij deze combinatie, dan druk je zo snel mogelijk op de bel. Ben jij de eerste, dan mag alleen jij deze combinatie op je vel afstrepen en gaat de volgende ronde in. Roep je een verkeerde combinatie of zeg je na het bellen niet direct een combinatie, dan geldt dat als een fout. Je kruist dan op je scorevel een foutvakje aan, bij de derde keer lig je direct uit het spel. Eerst bellen voordat je een combinatie hebt gezien loont dus niet. De actieve speler heeft altijd een klein voordeel tijdens zijn of haar beurt. Deze mag als enige, naast een combinatie van een gekleurde en witte dobbelsteen, ook een enkele gekleurde dobbelsteen gebruiken. Dus bijvoorbeeld alleen groen 3.

De speler die als eerste de blauwe 9 aanstreept, krijgt de blauwe pion. Wanneer er een andere speler (later) ook een blauwe 9 aanstreept, pakt diegene de pion af van de speler die hem op dat moment in bezit heeft. De gene die de pion in bezit heeft kan hiermee 2 dingen doen.

  1. Wanneer een andere speler op de bel slaat en een getal roept, deze beurt teniet doen. Niemand mag dan wat afstrepen en wordt direct overgegaan naar de volgende beurt. De andere speler ontvangt dan wel de pion.
  2. Een eigen fout ongedaan maken. Er hoeft dan geen foutvakje aangekruist te worden. De pion gaat weer terug naar het midden van de tafel.

Wanneer een speler 5 getallen op rij (zowel horizontaal, verticaal als diagonaal) heeft aangestreept stopt direct het spel en is diegene de winnaar. De volledige uitleg lees je in de spelregels. Deze beslaan zo’n 4 pagina’s en hebben mij een kleine 10 minuten gekost om door te nemen.

Presteren onder druk

Zinga is echt zo’n lekker snel zenuwspel, vergelijkbaar met bijvoorbeeld Ligretto en Set. Je moet zo snel mogelijk de juiste combinaties zien en dan ook nog eens zorgen dat je als eerste op de bel slaat. De druk wordt goed opgevoerd door je tegenspelers, maar je moet je niet laten verleiden om te snel te slaan, want bij te veel fouten lig je uit het spel. Tactiek speelt in Zinga een beperkte rol. Natuurlijk kun je wel een beetje voordeel hebben wanneer je je alleen focust op getallen waarmee je snel een volle rij kunt scoren, maar uiteindelijk komt het er toch op neer om zo snel mogelijk een combinatie te zien voordat iemand anders dat doet. Geluk speelt een kleine rol. Je kunt geluk hebben dat de dobbelstenen net het getal rollen dat je nodig hebt, maar het spel volledig op geluk winnen gaat je niet lukken. De interactie tussen spelers is erg hoog in Zinga. Iedereen heeft wel een eigen scorevel, maar je speelt het spel echt tegen elkaar. En zeker wanneer er spelers zijn die slecht presteren onder druk, neemt de hilariteit al vlug de overhand.

Voor de hele familie

Je speelt Zinga met 2 t/m 4 spelers, een potje duurt ongeveer een kwartiertje en het spel is geschikt vanaf 8 jaar. Je kunt Zinga goed met 2 spelers spelen, maar hoe meer spelers er meedoen, hoe leuker het wordt. Doordat er meer concurrentie is, is het spel niet alleen uitdagender, maar ook de druk en spanning nemen dan toe. Door de eenvoudige spelregels is het ook uitstekend geschikt om met kinderen te spelen. De hele familie kan met Zinga meespelen en volwassenen moeten nog oppassen dat ze niet heel hard worden ingemaakt door de jonge (en vaak snelle) kinderen.

Conclusie

Zinga laat zich wat mij betreft het beste omschrijven als een soort Bingo on steroids. Of als een mini-dobbelpartyspel. De spelregels zijn super simpel, maak combinaties van de dobbelstenen, wees de eerste die op de bel slaat, en streep het resultaat af van je scorevel. Daarnaast duren potjes niet zo lang en misschien nog wel het belangrijkste, er wordt veel gelachen! Zoek je een spel dat niet alleen heel snel te leren en te spelen is maar waar snelheid ook een vereiste is om te kunnen winnen? Haal dan zeker Zinga in huis!

Positief

  • Snel te leren en te spelen
  • Leuk voor de hele familie
  • Geluk speelt een kleine rol

Negatief

  • Scorevellen niet herbruikbaar
  • Voor opa en oma gaat dit spel misschien net te snel
7

Goed

Pieter-Jan van Zwieten is Communications & Media Professional en founder van BRDGMZ. Naast zijn passie voor bordspellen en games is hij gek op foto- en videografie, geschiedenis, wetenschap en motorrijden.

Laat een Reactie Achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password

Meld je aan voor de BRDGMZ nieuwsbrief en ontvang elke maand een compact overzicht van de nieuwste spellen en reviews in je mailbox. Als abonnee blijf je gelijk ook op de hoogte van het laatste nieuws en exclusieve winacties!