Alles op 1 Kaart Review

Alles op 1 Kaart is een Roll ’n Write-spel van de makers van Qwixx. Ditmaal dobbel je niet om getallen, maar om kleuren. Zoals de naam al aangeeft, is het de bedoeling dat je het resultaat van de worp op één van je kaarten verwerkt. Hoe dat precies zit en of dit dé opvolger van Qwixx is, lees je in deze Alles op 1 Kaart review.

Uitwisbare scorekaarten

Alles op 1 Kaart bestaat uit 5 dobbelstenen, 4 stiften en 30 kaarten. Het spel opzetten is dan ook in 15 seconden gebeurd, de kaarten worden geschud, iedere speler krijgt een stift en twee kaarten, de rest van de kaarten gaat als trekstapel op tafel, de startspeler krijgt de dobbelstenen en je kunt beginnen met spelen.

Het spel ziet er vrolijk uit door de felle kleuren. Iedere zijde van dobbelsteen heeft een eigen symbool in een kleur (rood, groen, geel, blauw, oranje, paars). In principe hoef je alleen maar op het verschil in kleur te letten, de verschillende symbolen zijn bedoeld voor mensen die moeite hebben om de kleuren te kunnen onderscheiden, erg handig voor hen dus. Ook erg handig is, dat de kaarten uitwisbaar zijn. Je kunt na afloop je kaarten weer schoonvegen zodat je ze opnieuw kunt gebruiken. Het enige dat ik in de doos mis zijn wissers, deze worden niet bijgeleverd. Maar een stukje keukenrol, of zelfs je vinger, werkt ook.

Meer punten of snel door je kaarten heen

In Alles op 1 Kaart probeer je de rijen op je kaarten zo efficiënt mogelijk te vullen. Dit doe je door het resultaat van de dobbelstenen af te strepen. Hiermee probeer je zo min mogelijk dobbelstenen te verspillen. Ondertussen probeer je een balans te vinden tussen zo veel mogelijk punten scoren en zo snel mogelijk je rijen gevuld hebben, het spel eindigt namelijk zodra een speler zijn of haar vierde kaart heeft gewaardeerd.

De actieve speler werpt de dobbelstenen. Hierna mag hij of zij één of meerdere dobbelstenen opnieuw werpen. Dit mag je in totaal 2 keer doen. Na de derde worp is het resultaat van de dobbelstenen definitief. Hierna mogen de spelers het resultaat afstrepen op één van hun kaarten, met de volgende voorwaarden:

• Je moet één kaart kiezen om het resultaat op te verwerken, je mag het resultaat dus niet over meer kaarten verdelen
  • Je moet de rijen van links naar rechts vullen
  • Je mag alleen een kleur afstrepen als je álle dobbelstenen in dezelfde rij kunt gebruiken, je mag dus geen dobbelstenen overhouden
  • Je bent niet verplicht om een kleur af te strepen

Op iedere kaart staan 5 rijen in 5 verschillende kleuren (1 van de 6 kleuren ontbreekt dus). Een rij bestaat uit minimaal 2 en maximaal 6 vakjes. Per volle rij krijg je het aantal weergegeven punten. Voor sommige rijen krijg je extra punten wanneer je deze vol hebt. Wanneer een speler minimaal 3 rijen heeft gevuld, wordt de kaart gewaardeerd en afgelegd. Een kaart waarderen doe je door alle gescoorde punten bij elkaar op te tellen. De maximale score van iedere kaart is 25 punten. Zodra een speler een vierde kaart waardeert, stopt het spel en vindt de eindtelling plaats. De speler met de meeste punten wint het spel.

De spelregels van Alles op 1 Kaart zijn erg eenvoudig en passen op een half A4’tje. Ik heb zo’n 5 minuten nodig gehad om alles door te lezen en kon beginnen aan het eerste potje.

Net zoveel geluk als tactiek

In Alles op 1 Kaart draait het net zoveel om geluk als om tactiek. Om het grootste voordeel te hebben, moet je gewoon domweg geluk hebben dat de dobbelstenen zo vallen, dat je ze allemaal op één kaart kwijt kunt. Maar met alleen geluk ga je niet winnen, je moet ook plannen. Als je slim je vakjes benut kan je namelijk alle rijen gevuld krijgen waardoor je de maximale score krijgt. Aan de andere kant, eindeloos wachten tot die ene worp waarmee je alles gevuld krijgt is ook niet slim, je moet wel voldoende punten blijven scoren voordat het spel is afgelopen, omdat iemand de vierde kaart waardeert. Je speelt in Alles in 1 Kaart voornamelijk je eigen spel. Het enige moment wanneer je invloed op andere spelers kunt uitoefenen is wanneer jij de actieve speler bent. Je kunt tijdens het dobbelen bij je tegenspelers op de kaarten kijken of je met jouw worp hen niet te veel helpt. Indien het voor jouw kaarten niet uitmaakt, kun je dan besluiten om bepaalde dobbelstenen opnieuw te gooien. De herspeelbaarheid van Alles op 1 Kaart is hoog, de combinatie van kaarten en dobbelstenen zijn iedere keer verschillend, dus geen potje is hetzelfde.

Voor de hele familie

Je speelt Alles op 1 Kaart met 2 t/m 4 spelers, een potje duurt zo’n 20 minuten en  het spel is geschikt vanaf 8 jaar. Speel je vaak met z’n tweeën, dan is dit spel daar erg geschikt voor. Maar hoe meer spelers er mee doen, hoe uitdagender het spel wordt. Dit omdat je meer concurrentie hebt en je als actieve speler verhoudingsgewijs minder aan de beurt bent, hierdoor ben je dus afhankelijker van de worpen van de andere spelers. Door de lage complexiteit is Alles op 1 Kaart zeer geschikt als familiespel, iedereen kan meedoen en het spel is zo uitgelegd. Ben je echter een ervaren speler in het Roll ’n Write-genre, dan mis je wellicht de uitdaging door de lage mate van complexiteit. Aan de andere kant, dit soort spellen speel je niet omdat je complexiteit en diepgang zoekt, maar omdat je graag een eenvoudig, snel te spelen en vooral leuk spel wilt doen.

Alles op 1 Kaart is een Roll ’n Write-spel met eenvoudige regels en een vlot spelverloop. Alle spelers vullen tegelijkertijd de rijen van hun kaarten. Je kruist het resultaat van de dobbelstenen op één van je kaarten aan, maar bedenk goed welke dobbelstenen je het beste kunt gebruiken om de meeste punten te scoren. Dit dobbelspel is erg geschikt voor families en casual spelers. Je hebt de regels zo door, potjes duren niet te lang en het is leuk om te spelen met zowel 2, 3 als 4 spelers. En baal jij ook altijd zo wanneer je door je scorevellen heen bent, en dus nieuwe moet kopen of de printer moet aanzwengelen? Nou, dan heb je met dit spel geluk. In Alles op 1 Kaart zijn de scorekaarten uitwisbaar en dus herbruikbaar. Let wel op, er zijn geen wissers bij geleverd, dus je moet zelf iets regelen om de kaarten mee schoont te vegen. Of Alles op 1 Kaart het succes van Qwixx gaat evenaren, dat denk ik niet. Maar als je op zoek bent naar een zeer toegankelijk dobbelspel voor de hele familie en zonder scorevellen, haal dan zeker Alles op 1 Kaart in huis!

• Scorekaarten zijn uitwisbaar

• Te weinig complexiteit voor ervaren spelers
  • Geen wissers bijgeleverd