Carcassonne: Burgemeesters en Abdijen Review

Met deze vijfde uitbreiding van Carcassonne breid je je invloed uit op de omgeving van Carcassonne. Met de komst van Handelsreizigers, burgemeesters, herenboerderijen en abdijen komen er nog meer mogelijkheden en strategie in het spel. Moet je deze Carcassonne uitbreiding kopen of laten liggen? Je leest het in deze Carcassonne Burgemeesters en Abdijen review.

Lees alles dat je moet weten over het basisspel van Carcassonne in mijn Carcassonne review.

Goed verhaal, lekker kort

Een goed verhaal brengt een spel echt tot leven, ook in deze uitbreiding is er weer goed nagedacht om verhaal en spelmechaniek met elkaar te verbinden. Of nou ja, het is op zijn minst een leuk inleidend praatje. Oordeel zelf: ‘Handelsreizigers brengen hun waren naar omliggende steden en kloosters. Zo ontwikkelen zich kleine steden tot indrukwekkende handelscentra. De inwoners kiezen zelfs hun eigen burgemeesters. Boeren profiteren mee van de toenemende welvaart en bouwen heuse herenboerderijen. De kerk probeert door de bouw van abdijen haar invloed te vergroten.’

Vier nieuwe elementen

Carcassonne: Burgemeesters en Abdijen voegt vier nieuwe spelelementen plus een twaalftal nieuwe landschapstegels toe aan het spel. Deze nieuwe spelelementen zorgen voor meer diepgang en strategische mogelijkheden waardoor je Carcassonne op een andere manier moet spelen dan dat je gewend bent. Wat deze vier nieuwe elementen inhouden leg ik je hieronder uit.

carcassonne burgemeesters en abdijen handelsreizigers speelstukken

Handelsreiziger
De handelsreiziger is een extra meeple die je alleen níet kunt inzetten op weides. Wanneer een stad, weg of klooster waar een handelsreiziger opstaat is afgebouwd dan mag je deze aan een aangrenzende stad, weg of klooster verplaatsen. Feitelijk kun je hierdoor in die beurt ‘gratis’ een meeple plaatsen.

carcassonne burgemeesters en abdijen burgemeesters speelstukken

Burgemeester
De burgemeester is een extra meeple die je alleen kunt inzetten in steden. Hoeveel punten de burgemeester waard is hangt af van het aantal schildjes in de stad. Per schild is de burgemeester 1 punt waard.

carcassonne burgemeesters en abdijen heerenboerderijen speelstukken

Herenboerderij
De herenboerderij is een extra meeple die je alleen kunt plaatsen op een vrije viersprong in een weide. Zodra er een herenboerderij geplaatst is worden alle boeren in de weide geteld en wordt de puntentelling gedaan die normaal aan het einde van het spel plaatsvindt. Dit geeft je dus de mogelijkheid om tijdens het spel je boeren weer terug te krijgen in plaats dat je ze kwijt bent tot aan het einde van het spel. Daarbij is de herenboerderij aan het einde van het spel extra punten waard.

carcassonne burgemeesters en abdijen abdij tegel

Abdij
De abdij is een extra tegel die iedere speler aan het begin van het spel krijgt. In plaats van in je beurt een tegel pakken mag je de Abdij spelen. De abdij geldt als klooster, maar mag alleen neergelegd worden in een ‘gat’ op het speelveld. Dit betekent dat bij het neerleggen er aan alle kanten (boven-, onder- en zijkanten) een andere tegel moet liggen. Hierdoor kun je dus de ‘onmogelijke’ plekken op het speelveld toch vullen.

De spelregels zijn eenvoudig, passen op een A4-tje en na 10 minuutjes doorlezen snap je het helemaal. Denk je bij jezelf ‘Eenvoudig? Zoals je het hierboven uitlegt snap ik er niets van.’ Lees dan de volledige spelregels.

Het leukste is om alle vier deze spelelementen toe te voegen aan je potje Carcassonne, maar je kunt ook per spelelement kiezen of je deze wel of niet gebruikt. Ook kun je deze uitbreiding naar hartenlust combineren met de andere uitbreidingen van Carcassonne.

Meer, maar toch hetzelfde

Ondanks dat er meer mogelijkheden en strategie in het spel komen, verandert dit niets aan de onderlinge verhouding tussen speleigenschappen. In Carcassonne blijft een goede tactiek het belangrijkste, maar speelt geluk ook een grote rol.

carcassonne burgemeesters en abdijen spelmateriaal

Carcassonne: Burgemeesters en Abdijen is een goede en leuke uitbreiding op Carcassonne. De vier nieuwe spelelementen voegen echt iets toe aan het spel en dwingt je om je standaard strategie aan te passen. De aanvullende spelregels zijn eenvoudig te begrijpen en voelen logisch aan. Ben je geen groot fan van Carcassonne dan verandert deze uitbreiding daar waarschijnlijk weinig aan. Maar ben je (net als ik) juist gek op Carcassonne dan maakt deze uitbreiding het spel nóg leuker. Niet langer wachten en in huis halen dus!

Carcassonne burgemeesters en abdijen speleigenschappen

• Meer mogelijkheden en strategie
  • Uitermate geschikt voor twee spelers