Memorinth Review

Wat krijg je als je Memory kruist met Labyrinth (de betoverende doolhof)? Precies, dan krijg je Memorinth! In dit kinderspel van White Goblin Games probeer je als eerste het betoverende bos uit te komen. Maar de paden in het bos veranderen constant, hoe gaat dat dan ooit lukken? Gelukkig krijg je hulp van de sprookjesfiguren en je eigen geheugen. Hoe dit zit, lees je in deze Memorinth review.

Het is een prachtige lentedag – het ideale weer voor een wandeling in het bos! Je trekt je jas aan, doet je wandelschoenen aan en gaat de deur uit. De wind ruist door de bladeren en het zonlicht schijnt door de bomen. Er staat een zacht briesje en je ruikt de heerlijke geur van het bos. Verzonken in gedachten ga je de ene keer hierheen, dan weer daarheen, soms naar links, soms naar rechts… Opeens hoor je een ritselend geluid in de bosjes achter je. Voorzichtig doe je een paar passen richting het geluid en je ziet… een gans?! En hij praat met een goblin? Dan staan je vrienden ineens naast je in het bos… Ehm… Je besluit dat het misschien maar het beste is om zo snel mogelijk naar huis te gaan. Het lijkt erop dat er iets niet in orde is met dit bos… Maar wat is het snelste pad naar huis? Je hebt geluk: de sprookjesfiguren besluiten je te helpen. Je vrienden veranderen de route echter steeds in hún poging om zo snel mogelijk thuis te komen. Met een beetje geluk en een goed geheugen ben jij de eerste die het lukt om uit dit doolhof te geraken.

Tafeltje-snack-je

In Memorinth zijn alle sprookjesfiguren meegegaan met hun tijd. De illustraties en bijbehorende verhalen van de sprookjesfiguren vind ik erg grappig gedaan, vooral voor volwassenen. Een voorbeeld: “Sneeuwwitje – Een mooie vrouw trekt in bij 7 kleine mannen in een huisje op een afgelegen plek in het bos. Dan komt er een andere man voorbij die haar wakker kust terwijl de rest toekijkt. Het is een lang verhaal…”. Maar ook de Gouden Gans, inclusief dikke gouden ketting en diamanten ring om zijn poot, en de goblins met bontkraag zijn hilarisch. Het spel krijgt hierdoor een brutaal en humoristisch randje.

Het spel bestaat uit 35 kaarten en 10 speelstukken. Het opzetten van Memorinth is in een paar minuten gedaan. Kaarten schudden, in een raster op tafel leggen, speelstukken verdelen en spelen maar!

memorinth spelmateriaal

Get out of the woods

Het doel van Memorinth is om met je speelstuk als eerste uit het bos te komen. Het bos bestaat uit 25 kaarten in een raster van 5 bij 5, de middelste kaart is de startpositie. Elke kaart is dubbelzijdig bedrukt, aan de ene kant is de dagzijde en de andere kant de nachtzijde. Naast dag en nacht staat er op iedere zijde een ander pad en sprookjesfiguur. Door een kaart om te draaien verander je dus het pad om de uitgang van het bos te bereiken. Je bereikt de uitgang van het bos zodra je een kaart aan de rand bereikt waarvan het pad naar buiten leidt.

memorinth startopstelling

In het spel zitten acht sprookjesfiguren, aan iedere zijde van het bos (boven, onder, links en rechts) leg je twee figuren neer. De plek waar een sprookjesfiguur ligt bepaalt de richting waarin je speelstuk beweegt. Dat zit zo, de startspelerkaart geeft aan of er een dag- of nachtkaart gespeeld mag worden, de speler die aan de beurt is kiest een geschikte kaart op tafel en draait deze om (van dag naar nacht of andersom). Door het omdraaien van de kaart verandert het pad. Op de kaart staat ook een sprookjesfiguur, deze geeft de richting aan waarin het speelstuk nu één stap zet, indien dat mogelijk is want anders blijf je staan. Zo wordt er beurtelings verder gespeeld totdat een speler de uitgang van het bos heeft bereikt.

De spelregels bevatten ook twee varianten om het spel moeilijker te maken. In variant 1 zorgen sommige sprookjesfiguren ervoor dat er een rij of kolom kaarten doorschuift, net zoals in de Betoverende Doolhof. In variant 2 verschijnen er goblins in het spel die het pad blokkeren. De spelregels passen op twee A4’tjes en zijn erg eenvoudig. Na ongeveer 10 minuten lezen was ik aan het spelen. Helaas ontdekte ik wel een fout in de Nederlandstalige spelregels, zie ‘Goed om te weten’ aan het einde van deze review.

Een goed geheugen

Wil je Memorinth kunnen winnen dan zal je moeten beschikken over een goed geheugen, ruimtelijk inzicht en een beetje geluk. Om je speelstuk door het bos te kunnen sturen zal je goed moeten onthouden welke sprookjesfiguren op welke kaarten staan, pak je namelijk de verkeerde kaart dan kan het zomaar zijn dat je weer een stap terug doet in de richting waar je net vandaan kwam. Zeker wanneer je met de varianten speelt kan het speelbord compleet veranderen, goed ruimtelijk inzicht helpt om het juiste pad uit te stippelen. En natuurlijk moet je ook gewoon een beetje geluk hebben soms dat je net de juiste kaart weet om te draaien. De interactie in Memorinth is heel hoog, je speelt tegen elkaar om als eerste uit het bos te komen, alles dat je doet heeft invloed op je medespelers. Krijg je de kans om je medespeler goed dwars te zitten door zijn pad te blokkeren dan moet je dit zeker niet laten.

Oefenen met tegen je verlies kunnen

Memorinth is echt een spel voor kinderen vanaf 6 jaar, speel je de varianten dan wordt het spel een stukje moeilijker en is het spel geschikt vanaf 8 jaar. Een potje Memorinth duurt ergens tussen de 5 en 15 minuten en is geschikt voor 2 tot 4 spelers. Het spel is goed met twee spelers te spelen, maar hoe meer spelers er meedoen hoe uitdagender het spel wordt. Speel je Memorinth als volwassenen met kinderen dan zal je merken dat het spel nog knap lastig is om te winnen, mijn ervaring is dat kinderen het spelletje heel goed door hebben en een veel beter geheugen hebben dan ik. Een goede oefening om tegen je verlies te kunnen zullen we maar zeggen.

Memorinth is echt een kruising tussen memory en de betoverende doolhof en deze mix pakt wat mij betreft goed uit. Ondanks dat het wel echt een kinderspel is, is het als volwassenen nog knap lastig om van kinderen te winnen. De vrolijke afbeeldingen en de humor in het spel dragen echt bij aan het spelplezier, zeker als je kind bekend is met de sprookjesverhalen. Met de varianten in de spelregels kun je het spel moeilijker maken waardoor het spel langer leuk blijft om te spelen en je kunt er de moeilijkheidsgraad van het spel mee aanpassen naar het niveau van de jongste speler.

In de Nederlandstalige spelregels mist de uitleg over de startspelerkaart. Deze uitleg vind je hieronder en in de Engelstalige spelregels.

De startspelerkaart laat zien welke boskaarten je mag omdraaien tijdens je beurt. Als de startspelerkaart de zon laat zien, mag je alleen een boskaart kiezen met de lichte kant naar boven. Als de startspelerkaart de Maan laat zien, mag je alleen boskaarten omdraaien met de donkere kant naar boven. Je mag dezelfde kaart nooit twee keer achter elkaar omdraaien. Vanaf de tweede ronde, nadat de startspeler zijn zet heeft voltooid, draait hij de startspelerkaart om zodat de nu de andere kant zichtbaar is.

memorinth speleigenschappen

• Goede mix tussen memory en de betoverende doolhof
  • Leuke humor