Similo: Sprookjes Review

Hoe goed ken jij de meest bekende sprookjes en hun personages? Weet jij feilloos het verschil tussen Assepoester en Sneeuwwitje? Dan is Similo: Sprookjes van 999 Games misschien wel wat voor jou. In dit coöperatieve kaartspel ontmaskeren jullie samen het geheime sprookjespersonage, maar dat lukt alleen als je weet wat de verschillen én overeenkomsten zijn tussen de verschillende personages. Hoe dit precies zit lees je in deze Similo: Sprookjes review.

Eén van de spelers is tipgever en probeert de raders met aanwijzingen naar een bepaalde kaart te leiden. Hij (of zij) mag daarbij echter uitsluitend kaarten gebruiken, waarmee hij probeert aan te geven dat het te vinden karakter er iets mee gemeen heeft of er juist van verschilt.

Modern sprookje

De kaarten met de verschillende personages zijn mooi en best herkenbaar geïllustreerd. De personages hebben een modern en meer realistisch sausje gekregen, anders dan dat je ze wellicht kent van de Disney klassiekers. Voor sommigen is dat misschien even wennen maar ik vind het leuk om eens een andere versie van de bekende sprookjesfiguren te zien. Om je te helpen staat op iedere kaart wie het personage is en uit welk sprookje deze komt.

Similo: Sprookjes bestaat uit 30 kaarten met ieder een uniek personage. Het spel opzetten is in twee minuten gedaan, je schudt de kaarten, legt er twaalf open op tafel, trekstapel er naast en spelen maar!

Wie is het?

In Similo: Sprookjes spelen alle spelers samen met elkaar met maar één doel, het geheime personage als laatste kaart over te houden. Eén van de spelers is de tipgever en pakt één willekeurige kaart en bekijkt deze zonder dat de andere spelers dit zien. Deze kaart is de geheime kaart die als laatste over moet blijven. De tipgever weet dus als enige om welke kaart het gaat. Nu pakt de tipgever er nog 11 kaarten bij en schudt hij de geheime kaart er doorheen. Vervolgens legt hij alle 12 de kaarten open op tafel. Het is nu aan de andere spelers om net zolang kaarten weg te pakken totdat de geheime kaart als laatste over blijft.

De tipgever mag de andere spelers helpen, maar mag maar op één manier met hen communiceren. Dit doet hij door het neerleggen van andere personagekaarten uit de trekstapel. Hij kan een kaart op twee manieren neerleggen, rechtop of liggend. Legt hij een kaart rechtop neer, dan betekent dit dat er tussen die kaart en het geheime personage een (of meerdere) overeenkomst is. Legt hij een kaart liggend neer, dan betekent dit dat er tussen die kaart en het geheime personage een (of meerdere) verschil is. De overeenkomst (of het verschil) kan van alles zijn, het sprookje waar ze in voorkomen, het geslacht, kleur ogen of iets compleet anders. Dit is helemaal aan de tipgever om te bepalen.

De tipgever legt in totaal vijf kaarten neer, en de overige spelers moeten bij de vijfde kaart het geheime karakter geïdentificeerd hebben. Pakken ze voor die tijd het geheime karakter uit het spel dan is het spel afgelopen en heeft iedereen verloren.

De spelregels van Similo: Sprookjes zijn erg eenvoudig en passen op een half A4’tje. Na vijf minuten lezen begon ik aan m’n eerste potje.

Do you dig Dixit?

Similo heeft wel wat weg van Dixit. Ook daar moet je aan de hand van kaarten met afbeeldingen op zoek naar overeenkomsten op basis van hele summiere informatie. Natuurlijk zijn er ook verschillen, in Dixit speel je bijvoorbeeld niet coöperatief maar tegen elkaar. Maar de kans is groot dat als je Dixit leuk vindt, je aan Similo ook veel plezier beleeft.

Weet met wie je speelt

Het leuke van Similo is dat het om meer gaat dan het kennen van sprookjes, je moet ook de persoon die tipgever is kennen. Het helpt enorm als je zijn manier van denken kent, misschien weet hij weinig van sprookjes en zoekt hij alleen overeenkomsten en verschillen op basis van uiterlijke kenmerken. Of is hij heel erg van de details die niemand kent en ziet hij een overeenkomst omdat beide sprookjes bedacht zijn door de gebroeders Grimm. Hoe beter je iemand kent, hoe groter de kans dat je de geheime kaart weet te identificeren.

Je blijft niet bezig

Doordat er heel veel verschillende combinaties van kaarten mogelijk zijn en iedere speler weer andere verbanden tussen de personages maakt, is geen enkel potje hetzelfde. Je kunt dus eindeloos veel combineren en dat houdt het spel leuk en uitdagend. Wel zal je merken dat wanneer je vaak met dezelfde personen speelt, je bepaalde patronen gaat herkennen in de verbanden die iemand maakt tussen de personages. Op een gegeven moment krijg je dus het ‘trucje’ van het spel door en raden jullie elke keer feilloos het geheime karakter. Je zult Similo daardoor niet weken achter elkaar spelen, maar ik weet zeker dat dit spel regelmatig weer tevoorschijn komt, zeker wanneer je het met mensen kunt spelen die het spel nog niet kennen.

Deductie detective

Similo: Sprookjes draait helemaal om samenwerken en deductie. Met elke kaart die de tipgever in het spel brengt krijg je meer informatie over het geheime personage. Tegelijkertijd moet je ook steeds meer kaarten uit het spel nemen waardoor de kans groter wordt dat je de verkeerde kaart uit het spel neemt en jullie het spel hierdoor verloren hebben. Je moet daarom goed kunnen overleggen met je medespelers en kunnen beredeneren waarom een bepaalde kaart het echt niet kan zijn. Ook moet je erg creatief zijn om de juiste verschillen of overeenkomsten te kunnen bedenken of te herkennen. Geluk speelt een hele kleine rol in dit spel, je kunt natuurlijk geluk hebben dat je telkens de goede kaarten uit het spel neemt, maar de kans dat je dat met 14 kaarten achter elkaar lukt is minimaal.

Wisdom of the crowd

Je kunt Similo: Sprookjes spelen met twee tot acht personen. In theorie kan je het ook met meer spelen, maar dan wordt het wel heel lastig voor iedereen om goed de kaarten te kunnen zien. Ook het goed kunnen overleggen wordt steeds lastiger naarmate er meer spelers zijn. Het spel is prima met twee spelers te spelen, al is het wel iets minder leuk omdat je dan niet kunt overleggen en je mist de ‘wisdom of the crowd’. Similo is geschikt vanaf 7 jaar en een potje duurt ongeveer 10 minuten.

Similo: Sprookjes is een erg leuk casual kaartspel. De spelregels zijn erg eenvoudig en zo geleerd. Ook duurt een potje niet zo lang, hierdoor is het niet alleen erg leuk voor kinderen maar ook voor iedereen met een korte aandachtsspanne. Doordat er eindeloos veel combinaties zijn te maken en je ook tot in den treure allerlei overeenkomsten en verschillen kunt bedenken tussen de verschillende personages is elk spel weer anders en blijft het uitdagend voor zowel onervaren als doorgewinterde bordspelers. Vind je het leuk om samen te spelen, hou je van verbanden leggen en wil je iets spelen dat snel geleerd is en niet te lang duurt? Dan is Similo: Sprookjes precies het spel dat je zoekt!

Naast Similo: Sprookjes is er ook Similo: Historie. Historie speelt identiek als Sprookjes maar heeft 30 historische personages. Ben je niet zo thuis in de wereldgeschiedenis dan is Similo: Historie een moeilijker spel, je kunt immers minder goed verbanden leggen als je niet weet wie de personages zijn of wat ze gedaan hebben. Daarentegen zijn er ook mensen die weinig van sprookjes weten en juist veel van de geschiedenis, voor hen is Similo: Sprookjes dan weer moeilijker.

Wil je echt een uitdaging voor gevorderden, dan kun je Similo: Sprookjes combineren met Similo: Historie. Je kiest dan het geheime personage uit het ene spel en gebruikt de personages uit het andere spel om tips mee te geven. Dit vraagt echt het uiterste van je creativiteit om het spel tot een goed einde te brengen. Alleen voor echte ‘die hards’ dus.

similo sprookjes speleigenschappen

• Uitdagend
  • Snel te spelen