A Little Wordy Review

A Little Wordy is een geniepig tweespeler-tegelspel van de makers van Exploding Kittens. Tenminste, dat is hoe het spel zichzelf omschrijft. In dit spel draait het volledig om het maken en raden van woorden. Het is hierbij niet belangrijk om de grootste woordenschat te hebben, maar om het maken van slimme keuzes. Hoe dat precies zit lees je in deze A Little Wordy review.

Beginnen met een lach

A Little Wordy ziet er erg liefelijk en vriendelijk uit. Twee schattige vogeltjes met puppy-ogen sieren het deksel van het spel. Ook het kleurgebruik is vriendelijk met de primaire kleuren pastel rood en blauw. Maar wie iets verder kijkt ziet al vlug de herkenbare humor van Exploding Kittens terugkomen. Het zijn net die grappige afbeeldingen en woordgrappen die ervoor zorgen dat je het spel al met een lach begint te spelen.

Het spel bestaat uit 40 bessenfiches, 26 klinkers, 55 medeklinkers, 2 zakjes, 16 kaarten, 2 speelborden en 2 stiften met wissers. Erg handig is dat je het bord telkens kunt hergebruiken doordat je het weer kunt uitwissen. Binnen 2 minuten heb je het spel opgezet om te spelen. Iedere speler krijgt een bord en stift, de kaarten worden geschud en 8 open op tafel gelegd, de bessenfiches gaan ook op tafel, de klinkers en medeklinkers gaan ieder in een aparte zak en iedere speler pakt daar blind 4 klinkers en 7 medeklinkers uit, hierna ben je klaar om te beginnen.

Raad het geheime woord

In A Little Wordy is het de bedoeling om een geheim woord te bedenken dat jou meer bessenfiches dan je tegenspeler oplevert. Je vormt een woord uit de 11 letters die je getrokken hebt. Dit doe je achter je speelbord zodat je tegenspeler dit niet kan zien. Het gaat er hierbij niet om dat je een zo’n lang of moeilijk mogelijk woord maakt, maar een woord waar je tegenspeler niet zo makkelijk op komt. Voor het vormen van het woord gelden dezelfde regels als bij Scrabble, het moet een bestaand woord zijn en mag bijvoorbeeld geen (plaats)naam zijn. Ondanks dat het spel Engelstalig is, hoef je niet per se een Engels woord te maken, een Nederlands woord gaat ook zonder problemen. Spreek wel van te voren af in welke taal je het spel speelt. Zodra je een geschikt woord hebt gemaakt uit de letters, schrijf je deze op je bord en klap je hem dicht zodat je tegenstander het niet kan zien. Vervolgens hussel je jouw letters en geef je deze aan je tegenspeler. Je tegenspeler doet hetzelfde en jij ontvangt zijn of haar letters.

Nu is het de bedoeling dat jullie uit deze letters elkaars geheime woord raden. Om je hierbij te helpen mag je in je beurt gebruik maken van de kaarten die op tafel liggen. Op de kaarten staan allemaal hints, bijvoorbeeld; ‘Je tegenspeler vertelt wat de eerste letter van zijn of haar geheime woord is.’ of ‘Maak een woord van de letters, je tegenstander draait de letters om die niet in het geheime woord zitten.’. Met deze kaarten ontvang je telkens meer aanwijzingen over het geheime woord. Maar het inzetten van hints is uiteraard niet gratis. Iedere kaart heeft ook een cijfer, dit cijfer geeft aan hoeveel bessenfiches je tegenspeler ontvangt zodra jij die kaart gebruikt. In het algemeen geldt, hoe hoger het cijfer op de kaart, hoe waardevoller de informatie.

Tijdens je beurt mag je één van twee acties doen. Of je gebruikt een kaart en ontvangt een hint. Hierbij ontvangt je tegenspeler dus bessenfiches. Of je raadt het geheime woord. Heb je het woord fout geraden, dan krijgt je tegenspeler 2 bessenfiches en is je beurt voorbij. Heb je het woord goed geraden, dan is daarna je tegenspeler net zolang aan de beurt tot hij of zij jouw woord goed heeft geraden. De winnaar is de speler met de meeste bessenfiches aan het einde van het spel.

De volledige uitleg lees je in de spelregels van A Little Wordy. Deze zijn erg eenvoudig en passen op twee A4’tjes. Na zo’n 10 minuten lezen begon ik aan het eerste potje.

Zo min mogelijk besjes weggeven

Goed nieuws voor iedereen die géén woordtovenaar is! In A Little Wordy gaat het er niet per se om dat jouw woordenschat de beste is. Nee, een goed woord bedenken is 1 ding, maar veel belangrijker is jouw systematiek om te deduceren wat het geheime woord van je tegenspeler is. Natuurlijk is het wel zo dat je van bepaalde woorden moet weten dat ze bestaan. Als je tegenspeler een woord samenstelt waar je nog nooit van gehoord hebt, dan is het erg lastig (maar niet onmogelijk) om dat woord uiteindelijk te raden. Ook gaat het er niet om dat je als eerste het woord van je tegenspeler raadt, het gaat er om dat je de ander zo min mogelijk besjes geeft. Je tegenspeler kan bijvoorbeeld, om jouw woord te raden, in drie beurten drie keer een hint met waarde 4 gebruiken, dus effectief jou 12 besjes geven. Maar als jij zes beurten nodig hebt om zes keer een hint van waarde 1 te gebruiken, heb jij alsnog gewonnen. Kortom, ben jij zo iemand die altijd verliest met Scrabble? Laat dat je dan niet weerhouden om A Little Wordy te spelen.

Weten welke woorden het níét zijn

Maar eerlijk is eerlijk, een talenknobbel kan wel helpen in dit spel om met minder hints sneller woorden te herkennen, het is echter niet per se noodzakelijk om het spel te kunnen winnen. Een goede tactiek welke hints je effectief kunt inzetten en deductievermogen om vooral ook te herkennen welke woorden het níét zijn, is eigenlijk nog belangrijker. En soms moet je ook gewoon een beetje geluk hebben. Je tegenspeler kan bijvoorbeeld letters krijgen waar niet heel veel woorden mee te vormen zijn, het wordt dan makkelijker voor jou om het geheime woord te herkennen. De interactie in A Little Wordy is hoog, je speelt het spel echt tegen elkaar en je bent doorlopend met elkaar aan het communiceren. Omdat je in ieder potje andere letters en kaarten krijgt is geen spel hetzelfde en is ook de herspeelbaarheid hoog.

Vergelijkbare woordenschat

Je speelt A Little Wordy met 2 spelers, een potje duurt ongeveer een kwartier en het spel is geschikt vanaf 10 jaar. In theorie kan je het spel ook met meer dan twee spelen, je vormt dan gewoon twee teams die met elkaar samenwerken om het geheime woord van het andere team te raden. Je hoeft dus echt geen ‘10 voor taal’ te hebben om dit spel leuk te vinden, maar het is wel prettiger als beide spelers een vergelijkbare woordenschat hebben. Anders krijg je misschien de situatie dat de één woorden bedenkt die de ander niet kent. Ook moet je er rekening mee houden dat het spel lastiger kan zijn voor kinderen omdat het Engelstalig is. Een volwassene die kan helpen met vertalen is dan wel prettig.

A Little Wordy is een tactisch woordspelletje met een duidelijk doel, raad het geheime woord van je tegenspeler. Het spel ziet er vriendelijk uit, maar heeft toch ook een vleugje humor. Zoals alle spellen van Exploding Kittens zijn de spelregels eenvoudig en ben je ook A Little Wordy binnen een paar minuten aan het spelen. Moet je een voorliefde voor taal hebben om dit spel te kunnen winnen? Nee, maar het kan je wel helpen. Je kan A Little Wordy overigens ook prima met Nederlandse woorden spelen. Echter is het voor het begrijpen van de spelregels wel handig dat er tenminste 1 speler is die Engels begrijpt. Of op zijn minst handig is met Google Translate. Houd je niet van puzzelen en is taal zeg maar echt niet jouw ding, dan is A Little Wordy niets voor jou. Maar houd je wel van een puzzel en kan je daarnaast de stijl en humor van Exploding Kittens wel waarderen? Haal dan zeker A Little Wordy in huis!

• Grappig
  • Inclusief stiften en wissers

• Alleen Engelstalig