Codekrakers – Het Brandgeheim Review

Huur Spel

Codekrakers heeft mij gevraagd of ik een van hun escapespellen wil spelen en mijn ervaringen met jou als lezer wil delen. Als groot escape roomfan heb ik daar maar 1 antwoord op, ja natuurlijk wil ik dat! Het Brandgeheim is een escape roomspel voor thuis en belooft een uitdagend spel vol on- en offline raadsels, mysterieuze voorwerpen met verborgen geheimen en meer te zijn. Of deze verwachtingen worden waargemaakt en of dit spel ook iets voor jou is, lees je in deze Het Brandgeheim review.

Na een grote brand in een enorm landhuis is een mysterieuze kist het enige wat gevonden wordt. De eigenaar van het landhuis is spoorloos en er gaan veel geruchten in de rondte. Ontrafelen jullie het brandgeheim?

De sfeer creëer je zelf

Het spel speelt zich af in de door brand beschadigde kelder van een afgebrand landhuis. Tenzij je zelf beschikt over een dergelijke kelder, komt het op je eigen creativiteit en fantasie aan om deze setting zelf na te bootsen. Voor de beleving helpt het al enorm als je de ruimte verduistert en de lampen dimt. Het spelmateriaal komt de pakketbezorger brengen in een grote doos en bestaat naast de handleiding uit de mysterieuze kist en diverse attributen. En goed om te weten, deze review is spoiler free.

De spelervaring

Ik vind dat ik mijzelf inmiddels toch wel een ervaren ‘escape roomer’ mag noemen. Helemaal precies heb ik het niet bijgehouden, maar heb er minstens 50 op mijn naam staan. Toch heb ik met het BRDGMZ reviewteam bijna het volledige uur nodig gehad om Het Brandgeheim op te lossen. En ik zal het maar eerlijk opbiechten, we hebben ook 1 oplossingskaart nodig gehad. Van één puzzel zagen we de oplossing echt niet. Wat ik hiermee wil zeggen is dat Het Brandgeheim qua aantal puzzels en moeilijkheidsgraad prima in orde is.

Het standaard cijferslot ontbreekt zeker niet in dit spel, maar gelukkig hoef je niet de hele tijd op zoek naar cijfercodes om weer hetzelfde type slot open te maken. Codekrakers hebben goed gekeken hoe ze het verhaal hebben kunnen vertalen naar verschillende soorten puzzels. Dit kan een cijfercode zijn, maar ook een woord, figuur of echte sleutel zijn. Extra leuk is het voor de 30-plussers als er tieners meedoen. Wat voor de eersten in hun jeugd gemeengoed was, is inmiddels vergeten techniek voor de laatsten.

Uiteindelijk hebben we het raadsel binnen de tijd weten op te lossen en hebben we een goed gevoel overgehouden aan het spel. Het verhaal is tijdens het spelen grotendeels aan ons voorbij gegaan, maar dat komt omdat je erg gefocust bent in het oplossen van de volgende puzzel in plaats van op te letten wie nu wat in het verhaal doet. Gelukkig kan je achteraf het volledige verhaal en alle oplossingen nog eens rustig nalezen.

Het huurconcept

Het concept van Codekrakers is dat je niet een escape roomervaring voor thuis koopt, maar dat je deze huurt. Dit heeft twee grote voordelen: 1. Het is veel duurzamer, want in plaats dat je na gebruik een spel weg kan gooien, wordt nu praktisch al het materiaal hergebruikt. 2. Doordat materiaal wordt hergebruikt is het rendabel om kwalitatief beter spelmateriaal te gebruiken. Dus niet alleen maar papier en kartonnetjes, maar echte sloten, kisten en elektronica.

Voor wie is dit spel bedoeld

Je hebt eigenlijk 3 soorten escape roomervaringen:

1. De escapespellen voor thuis die je koopt en vindt tussen de bordspellen in de winkel
    Deze zijn het goedkoopst en bestaan voornamelijk uit puzzels en raadsels op papier en/of via een app
  2. De huurspellen voor thuis zoals Het Brandgeheim
    Deze zijn gemiddeld geprijsd en hebben naast papieren puzzels ook fysieke puzzels en attributen
  3. De echte escape rooms op locatie
    Deze zijn het hoogst geprijsd, hebben een grote diversiteit aan puzzels en geven je de escape roomervaring die je zelf thuis niet kunt krijgen

Kun je om wat voor reden dan ook (te duur, te ver weg, etc) niet een echte escape room doen, dan is Het Brandgeheim een goed alternatief. Omdat je het zelf op locatie kan opzetten en samenwerking centraal staat, is een escape roomspel ook erg geschikt als teambuilding met collega’s. Houd wel goed rekening met het aantal spelers. Officieel kan je het spelen met 2 tot en met 6 spelers. Maar wil iedere speler alles goed mee kunnen krijgen speel je het beste met 2,  3 of maximaal 4 personen. Dit omdat je vaak eerst de ene puzzel en dan pas de andere kan oplossen. En dezelfde puzzel met 6 mensen tegelijkertijd oplossen werkt in de praktijk niet.

Ik ben groot escape roomfan en heb al vele kamers en papieren en digitale varianten met veel plezier gespeeld. Toch wist Het Brandgeheim mij een uur lang uit te dagen en te boeien. Natuurlijk, als je ervaring hebt met dergelijke spellen dan heb je al snel door wat er van je gevraagd wordt en in welke richting je de oplossing moet zoeken. Mijn punt is vooral, ook al heb je (veel) ervaring, Het Brandgeheim is zeker de moeite waard om te spelen. Heb je (bijna) geen ervaring met escape-spellen, ook dan is Het Brandgeheim zeker de moeite waard om te spelen. Je kunt altijd de bijgeleverde hints openen als je niet verder komt. Of gewoon lekker door blijven spelen ook al is het uur verstreken. Belangrijk met dit soort spellen is altijd het managen van verwachtingen. Met escape roomspellen voor thuis ben ik de ‘goedkopere’ papierenvarianten gewend. Hierdoor was ik aangenaam verrast door de diversiteit aan puzzels, sloten en fysiek spelmateriaal in Het Brandgeheim. Maar je moet niet de verwachting hebben dat je een soortgelijke ervaring krijgt als in een echte escape room. Die kun je gewoon niet thuis nabootsen. Maar wat mij betreft heb je met Het Brandgeheim wel the next best thing. Nee, het is niet dezelfde ervaring als een echte escape room, maar de puzzels en spelmateriaal zorgen wel voor een leuke uitdaging en spelervaring. Dus kun je om wat voor reden dan ook niet naar een echte escape room, maar heb je wel zin om eens lekker te puzzelen en sloten open te maken? Huur dan zeker eens Het Brandgeheim (of een andere escape box) van Codekrakers!

Over Codekrakers

Achter Codekrakers zit een ondernemende familie waarbij een gezamenlijk idee, passie en overtuiging de perfecte ingrediënten bleken voor hun bedrijf. Wat inmiddels is uitgegroeid tot één van de grootste leveranciers is voor escape room boxen op locatie. Omdat een escape room slechts één keer te beleven is, vinden zij het zonde dat deze na gebruik stof ligt te verzamelen ergens onderin een kast. Daarom heeft Codekrakers er voor gekozen een huur-concept op te zetten. Door te verhuren in plaats van te verkopen kunnen zij investeren in meer en duurdere spullen om onze escape rooms extra beleving (magie) te geven. Denk aan het inhuren van stemacteurs, kopen van levensechte voorwerpen en vele fysieke sloten. Codekrakers is constant bezig om meer magie te brengen! Nieuwe kennis, technieken en technologie passen we dan ook toe in onze huidige escape rooms en uiteraard komen er nog veel nieuwe spannende escape rooms bij!

Meer informatie over een escape room op locatie.

• Duurzaam
  • Kwalitatief goede puzzels en spelmateriaal