De Kwakzalvers van Kakelenburg: De Alchemisten Review

Alchemie is de voorloper van de moderne scheikunde. Een belangrijk doel van alchemie was het vervaardigen van de Steen der wijzen, om gewone metalen in goud te veranderen, ziektes te genezen en langer te kunnen leven. In De Kwakzalvers van Kakelenburg: De Alchemisten zet jij je als alchemist in om patiënten te genezen. Benieuwd naar deze tweede uitbreiding van dit populaire push-your-luck-spel? Je leest er alles over in deze De Kwakzalvers van Kakelenburg: De Alchemisten review.

De Kwakzalvers van Kakelenburg: De Alchemisten is een uitbreiding van De Kwakzalvers van Kakelenburg. Je hebt het basisspel nodig om deze uitbreiding te kunnen spelen. Ben je nog niet bekend met De Kwakzalvers van Kakelenburg, lees dan eerst onze De Kwakzalvers van Kakelenburg review.

De Alchemisten van Kakelenburg zijn inmiddels tot ver voorbij de grenzen van de stad bekend. Hun geneeskunst is even beroemd als berucht. Hulpzoekenden komen van ver om hun, meestal exotische, klachten “vakkundig” te laten behandelen. Kippenogen, heksenbochels en vampierisme zijn slechts een paar van de voorkomende ziektebeelden. Hier worden de besten uit jullie gilde gevraagd: de alchemisten van Kakelenburg pakken de moeilijkste gevallen van het kwakzalversvak aan. Met hoogwaardige technische apparatuur destilleren ze de essenties om het lijden van de patiënten te verminderen.

Alchemistenpiston

De uitbreiding bestaat uit 5 alchemistenpistons, 83 fiches, 8 patiëntentableau’s, 2 ingrediëntenboeken en 40 kaarten. Als eerste zet je het basisspel op zoals je dat gewend bent. Hierna is het opzetten van De Alchemisten binnen 2 minuten gebeurd. Iedere speler krijgt een Alchemistenpiston plus bijbehorende fiche voor boven zijn ketel, er komt een extra ingrediëntenboek plus de bijbehorende ingrediëntenfiches op tafel, aan de hand van de patiëntenfiches worden er willekeurig drie patiënten gekozen, de bijbehorende tableaus worden op tafel gelegd, nadat iedere speler een keuze gemaakt heeft uit één van de drie patiënten ontvangt iedere speler de bijbehorende essentiekaart voor op de alchemistenpiston en als laatste schud je de nieuwe waarzeggerijkaarten door de stapel van het basisspel. Hierna kan het spel beginnen.

Bonus voor hoeveelheid verschillende ingrediënten

In De Kwakzalvers van Kakelenburg: De Alchemisten ben je als speler een alchemist en wordt je bezocht door patiënten met wonderlijke ziektes. Aan het begin van het spel kiezen alle spelers een patiënt uit om te behandelen. Iedere patiënt heeft als medicijn een speciale essentie nodig. Bereid je deze in je alchemistenpiston dan krijg je daar bijzondere bonussen voor.

In De Alchemisten zijn dezelfde spelregels van kracht als in het basisspel. Je probeert nog steeds je ketel zo vol mogelijk te krijgen, bij voorkeur zonder dat deze ontploft, om zo uiteindelijk de meeste punten te verzamelen. Maar deze uitbreiding heeft een extra fase, de essentiefase. Deze fase wordt uitgevoerd na “het bereiden van de drank” maar voor de puntentelling. De essentiefase geeft je de mogelijkheid om bonussen te ontvangen wanneer je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Met deze bonussen kun je (meestal) je ketel nog voller krijgen. Iedere patiënt geeft verschillende bonussen. Dus welke bonus jij kunt ontvangen is afhankelijk van voor welke patiënt je hebt gekozen. Hoe meer verschillende ingrediënten (kleuren) er in je ketel zit, hoe groter de bonus. Je wordt dus beloond wanneer je veel verschillende ingrediënten voor in je buidel koopt. Ook wanneer je precies stopt op zeven knalerwten of wanneer je medespelers juist hun ketel laten ontploffen, wordt jouw bonus groter. Welke bonus je krijgt kun je zien in je alchemistenpiston. Elke stap in de piston is verbonden met een bonus op je essentiekaart. Hoe verder je fiche komt, hoe beter over het algemeen de bonus is.

Het extra ingrediënt in deze uitbreiding is het narrenkruid, deze ken je misschien wel van de eerste uitbreiding, De Kruidenheksen. De twee bijbehorende ingrediëntenboeken geven je vier extra eigenschappen om het als ingrediënt te gebruiken. Ook dit keer heeft het narrenkruid geen waarde, maar is de waarde (dus hoe ver je hem op je spoor vooruit mag zetten) afhankelijk van andere factoren, bijvoorbeeld van hoeveel narrenkruid er al in je ketel ligt.

De nieuwe waarzeggerijkaarten zorgen voor nieuwe gebeurtenissen aan het begin van elke ronde. Sommige kaarten zijn voorzien van een symbool en zijn alleen in combinatie met De Kruidenheksen of De Alchemisten te gebruiken. Kaarten zonder symbool kunnen in ieder spel gebruikt worden en kan je zonder problemen toevoegen aan de set uit het basisspel.

Er zitten ook 40 knalerwten in de doos. Deze heb je voor de uitbreiding niet nodig, maar zijn puur ter reserve of vervanging van de knalerwten uit het basisspel. Erg handig, want knalerwten zijn de fiches die het snelst slijten.

De spelregels van De Kwakzalvers van Kakelenburg: De Alchemisten borduren voort op de basisregels. De spelregels passen op zo’n zes A4’tjes en zijn niet moeilijk te begrijpen. Na 10 minuten lezen begon ik aan m’n eerst potje (of moet ik zeggen keteltje?).

De Kwakzalvers van Kakelenburg: De Alchemisten voegt meer (tactische) mogelijkheden toe aan het basisspel. Dit begint met het kiezen van een patiënt met bijbehorende bonussen. Daarnaast door de toevoeging van het extra ingrediënt narrenkruid en het stimuleren van het kopen van zoveel mogelijk verschillende ingrediënten. Het basisprincipe van het spel blijft verder hetzelfde, maar je krijgt er nog een extra laagje bovenop. Ben je eenmaal gewend geraakt aan het spelen met deze uitbreiding, dan ga je niet meer zo snel terug naar het spelen van alleen het basisspel. Dit voelt dan echt als een downgrade, ikzelf spel Kwakzalvers alleen nog maar met de uitbreidingen. De Alchemisten is ook zeer goed te combineren met de Kruidenheksen namelijk, het spel bevat dan ook spelmateriaal voor vijf spelers om de twee uitbreidingen te kunnen combineren. Is De Kwakzalvers van Kakelenburg niet jouw spel, dan verandert deze uitbreiding hier niets aan. Maar ben jij fan van De Kwakzalvers, dan maakt De Alchemisten het spel nog net even dat stukje leuker en is deze uitbreiding zeker de moeite waard om in huis te halen.

• Geeft het basisspel extra (tactische) mogelijkheden
  • Ook goed te combineren met de Kruidenheksen
  • Reservefiches voor basisspel meegeleverd