Dominion: Bondgenoten Review

De 14e uitbreiding van Dominion staat dit keer in het teken van bondgenootschap. Want aan vrienden heb je meer dan aan vijanden, zullen we maar zeggen. Bondgenoten zijn speciale kaarten en hebben ieder een eigen unieke actie, die je door middel van het betalen van dienstmunten kunt activeren. Is deze Dominion-uitbreiding de moeite waard om in huis te halen? Je leest het in deze Dominion: Bondgenoten review.

Het is feest! Mensen dansen op straat en rijden paard door de danszalen. Je hebt eindelijk een verbond met de barbaren in het noorden. In plaats van rood te kleuren door het bloed, hebben de straten, nou, hun gewone kleur, laten we ons verder niet bemoeien met welke kleur de straten hebben. Het belangrijkste is dat er vrede is. Uiteraard waren de onderhandelingen lastig. De barbaren zijn lomp: Ze hebben geen 5 seconden-regel en steken de verkeerde vinger uit als ze thee drinken. Er zijn echter ook voordelen. Ze geven je schedels om honingwijn uit te drinken en specerijen om de nasmaak van de schedel weg te werken. En jij hebt hen er dingen voor teruggegeven: vorken, spiegels, broeken. Dat is voor iedereen geweldig. En met dit verdrag uit de weg kun je je op je andere buren richten. Spoedig zullen alle bondgenoten de jouwe zijn.

400 kaarten

Dominion: Bondgenoten bestaat in totaal uit 400 kaarten waarvan 31 nieuwe soorten koninkrijkkaarten. Daarnaast zijn er 6 tableaus en 35 muntfiches. Het opzetten van het spel gaat zoals je dat gewend bent van Dominion, uit het basisspel heb je het geld en de puntenkaarten nodig en speel je met in totaal 10 soorten koninkrijkkaarten, deze kun je naar eigen inzicht combineren met het basisspel of andere uitbreidingen.

Bondgenoten

Het doel en de spelregels van Dominion: Bondgenoten zijn dezelfde als in Dominion. Er wordt doorgespeeld totdat alle provinciekaarten of er drie soorten koninkrijk stapels leeg zijn, de speler met de meeste punten wint. Wel zijn er in Bondgenoten een aantal unieke eigenschappen die het spel meer diepgang en variatie moeten geven. Je leest hieronder er meer over.

Liaisonkaarten
Deze koninkrijkkaarten geven je naast de reguliere actie(s) ook dienstmunten. Dienstmunten kun je gebruiken om specifieke voordelen te kopen aan het begin van je beurt.

Bondgenootkaarten
Speel je een spel met tenminste 1 Liaisonkaart, dan krijgt iedere speler aan het begin van het spel 1 van de in totaal 23 verschillende bondgenootkaarten. Deze kaart kun je niet spelen, maar hier staat beschreven voor welke specifieke eigenschap jij je dienstmunten kunt besteden. Iedere speler heeft dus een andere eigenschap.

Gecombineerde stapels
In bondgenoten zijn 6 gecombineerde stapels. Iedere gecombineerde stapel bestaat uit 4 verschillende soorten koninkrijkkaarten, die van volgorde kunnen wisselen. Van zo’n stapel kan je alleen de bovenste soort kaart kopen. Sommige acties stellen je in staat om de bovenste soort kaarten van een gecombineerde stapel onderop te leggen, hierdoor kun je kaarten kopen die eronder liggen. Met een gecombineerde stapel rouleert het aanbod dat je kunt kopen dus.

Duurzame kaarten
Deze kaarten zijn oranje van kleur en hebben effecten die van invloed zijn op latere beurten. Duurzame kaarten blijven op tafel liggen, totdat het effect is uitgewerkt.

De volledige uitleg van Dominion: Bondgenoten lees je in de spelregels. Deze beslaan 12 pagina’s in totaal, maar zijn makkelijk en snel te begrijpen voor de Dominion-kenner.  Wel moet je er rekening mee houden, zoals in elke Dominion-uitbreiding, je goed moet lezen wat welke kaart precies doet en gaan ontdekken welke combinaties van kaarten erg sterk zijn.

Dominion: Bondgenoten is wederom een uitstekende uitbreiding voor alle fans van Dominion. Je krijgt, net zoals de voorgaande uitbreidingen, weer veel nieuwe kaarten met nieuwe eigenschappen. De bondgenootkaarten geven iedere speler een unieke eigenschap die ze kunnen activeren door verzamelde dienstmunten in te leveren en met liaisonkaarten kun je deze dienstmunten bemachtigen. De gecombineerde stapels en duurzame kaarten geven het spel meer diepgang en strategie doordat het aanbod van kaarten wisselt en je acties voor in latere beurten kunt plannen. Is Dominion niet jouw spel, dan verandert deze uitbreiding daar niets aan. Maar ben jij fan van Dominion en ben je wel toe aan meer variatie en strategische diepgang, haal dan zeker Dominion: Bondgenoten in huis!

• Veel nieuwe kaarten met nieuwe eigenschappen
  • Te combineren met alle andere uitbreidingen

• Ben je geen fan van Dominion dan verandert deze uitbreiding daar niets aan