Istanbul Review

Kijken, kijken, niet kopen? Nee, dit keer is het kopen, kopen, kopen. Welkom om de bazaar van Istanbul! In dit spel ding je niet op alles af zoals je misschien gewend bent van je vakantie in Turkije. Maar, je probeert wel zo slim mogelijk te handelen. Jouw doel is om de meest succesvolle en vooral snelste handelaar van de bazaar te zijn. Hoe dat zit, lees je in deze Istanbul review.

Er heerst een levendige bedrijvigheid op de bazaar van Istanbul: handelaren en hun assistenten haasten zich door de nauwe steegjes en trachten succesvoller te zijn dan hun concurrenten. De sleutel tot succes ligt in een goede organisatie: de handkarren moeten door assistenten bij de diverse pakhuizen worden gevuld en vervolgens met gezwinde spoed naar de juiste bestemming worden gebracht. Het doel van iedere handelaar is om als eerste een bepaald aantal robijnen te verzamelen.

Arabische sferen

Istanbul speelt zich af op de bazaar in de grootste stad van Turkije. Aan het artwork te zien moet dit ergens aan het begin van de 20e eeuw zijn, maar in ieder geval na 1920, want anders had het spel Constantinopel geheten. De sfeer van het spel zie je goed terug in het spelmateriaal. Met een beetje fantasie waan je je echt een handelaar, in een stad die mij nog het meest doet denken aan de Fata Morgana in de Efteling. De afbeeldingen in het spel zijn mooi getekend en hebben een vriendelijke uitstraling. Ook het spelelement van handel drijven met behulp van je assistenten is goed verwerkt, je bezoekt verschillende winkels en slaat je handelswaren op in je handkar.

Ik bespaar je voor nu even de details, maar Istanbul bestaat uit 277 spelonderdelen. Dat is behoorlijk wat, maar gelukkig hoef je niet elke onderdeel stuk voor stuk op te zetten. Maar houd er rekening mee dat je toch wel een goede 10 minuten bezig bent om alles op te zetten, de allereerste keer misschien wel 20 minuten. Gelukkig zitten er voldoende zakjes bij het spel om alle materialen te sorteren.

istanbul spelmateriaal

Locatie, locatie, locatie

Zoals je al hebt kunnen lezen is het doel van Istanbul om als eerste vijf robijnen te bemachtigen. Robijnen kun je bij sommige locaties verdienen wanneer je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Soms is dat betalen met geld of goederen, een andere keer hoef je alleen maar in bezit te zijn van bepaalde voorwerpen of upgrades. Zodra een speler vijf robijnen heeft bemachtigd wordt de ronde nog afgemaakt, zijn er meer spelers met vijf robijnen dan volgt er een eindtelling.

Istanbul draait volledig om het verkrijgen van goederen en handelen. Jij bent een handelaar en met je vier assistenten verplaats je je telkens tussen de 16 locaties op de bazaar. Handelen drijven doe je niet zelf maar laat je aan je assistenten over, je hebt dus altijd een assistent nodig om een actie uit te kunnen voeren. Kom je op een locatie dan laat je daar je assistent achter om je in de volgende beurt weer verder te verplaatsen op de bazaar. Je hebt dus iedere beurt een assistent minder. Gelukkig kun je assistenten ook weer oppikken door dezelfde locatie nogmaals te bezoeken. Je moet dus goed plannen welke locaties je in welke volgorde bezoekt om niet zonder assistenten te komen zitten.

Een beurt bestaat uit 4 fases

1. Verplaatsen
    Je verplaatst je handelaar (met assistenten) naar een andere locatie. Is hier al een assistent van jou aanwezig dan pik je deze op, is er nog geen assistent van jou dan laat je een assistent op de locatie achter. Is er geen assistent van jou en kun je er ook geen meer achterlaten, dan is je beurt direct voorbij.
  2. Ontmoetingen met andere handelaren (indien van toepassing)
    Staat er op de locatie waar je naartoe gaat al een handelaar van een andere speler, dan moet je deze 2 lira betalen. Kun je niet betalen dan eindigt direct je beurt.
  3. Actie uitvoeren
    Voer de actie van de betreffende locatie uit.
  4. Ontmoetingen met anderen (indien van toepassing)
    Handel de acties af wanneer er op jouw locatie andere familieleden, de gouverneur en/of de smokkelaar staat.

De spelregels van Istanbul passen op zo’n acht A4’tjes en zijn niet heel complex. Wel zijn het veel verschillende regels en uitleg van wat elk component doet. Gelukkig staan overal symbolen die in één oogopslag duidelijk maken welke acties je kunt/moet uitvoeren. Ook krijgt iedere speler een handig kaartje met hulp. Speel je het spel voor het eerst dan ben je zo’n 30 minuten zoet met het lezen en begrijpen van de regels.

Neem de tijd

De eerste keer dat je Istanbul gaat spelen kan het spel wat overweldigend zijn. Je moet er dan ook echt even de tijd voor nemen om het spel op te zetten en de regels door te nemen en te begrijpen. Iemand die het spel kent of een speluitlegvideo helpt gelukkig al enorm. Gelukkig wordt veel duidelijk zodra je eenmaal begint met spelen en na je eerste potje heb je het spel helemaal door.

Kies je eigen route

Ik vind het op pad gaan en handelen met je assistenten een erg leuk mechaniek, dit dwingt je namelijk om goed vooruit te denken over de route die je gaat nemen. Je kunt dus niet achter elkaar alle locaties afgaan omdat je je assistenten ook weer moet oppikken (of naar de fontein gaan om al je assistenten te verzamelen, maar dan kan je die beurt niet meer handelen). Een ander leuk mechaniek vind ik dat je elkaar niet kan blokkeren, maar staat er op een locatie al een andere handelaar, dan moet je diegene betalen. Hierdoor stimuleert het spel dat iedere speler een andere route door de bazaar neemt en dus een andere strategie aanhoudt.

Een slimme handelaar denkt vooruit

Goed handel kunnen drijven is echt een vaardigheid, je hebt een handelsgeest nodig en je moet kansen kunnen zien. Deze eigenschappen komen duidelijk terug in Istanbul. Er zijn veel verschillende mogelijkheden en strategieën om het spel te kunnen winnen. Je moet daarom goed nadenken over welke strategie je aanhoudt en welke acties je in welke volgorde wilt uitvoeren. Geluk speelt een kleine rol in het spel en zit hem vooral in het gooien van dobbelstenen en het pakken van bonuskaarten. De mate van interactie met andere spelers en elkaar kunnen hinderen is matig, je speelt vooral je eigen spel. De herspeelbaarheid van Istanbul is erg hoog, ieder spel verloopt weer anders en vraagt om een aangepaste strategie. Mede doordat je de 16 tegels die de bazaar vormen willekeurig kunt opbouwen.

Voldoende diepgang en uitdaging

Je speelt Istanbul met 2 tot en met 5 spelers. Hoe meer spelers er mee doen hoe leuker en uitdagender het spel wordt. Je hebt dan meer interactie met elkaar en meer concurrenten om te verslaan. Maar Istanbul is ook prima met z’n tweeën te spelen. Speel Istanbul vooral als je ruim de tijd hebt, een potje duurt al vlug ruim een uur en voor het opzetten moet je ook even de tijd nemen namelijk. Het spel is geschikt vanaf 10 jaar en is leuk voor de hele familie. Maar ook ervaren spelers komen in Istanbul goed aan hun trekken, er zit voldoende diepgang en uitdaging in om interessant te blijven.

Istanbul is een strategisch handelsspel voor de hele familie, zeker voor families of vrienden die van een uitdaging houden. Je moet de eerste keer wel ruim te tijd nemen om het spel goed door te krijgen, maar dit is zeker de moeite waard, ik beloof het je. De regels zijn niet complex en de mogelijke acties staan duidelijk met symbolen aangegeven. Doordat je kunt variëren met het speelbord en je gestimuleerd wordt om een andere route te nemen dan je medespelers, zal geen spel hetzelfde zijn en blijft Istanbul leuk om opnieuw te spelen. Houd je van korte spellen of van keihard je medespelers dwarszitten? Dan kun je Istanbul beter laten liggen. Maar ben je op zoek naar een uitdagend spel om een avond mee te vullen dan is Istanbul het spelen waard!

Istanbul Big Box

Ben je enthousiast geworden over Istanbul? Overweeg dan om de Istanbul Big Box aan te schaffen. In deze versie zit het basisspel van Istanbul plus de twee uitbreidingen Mokka & Smeergeld en Brieven & Zegels. Met deze grote doos heb je al het spelmateriaal inclusief de uitbreidingen handig en gesorteerd bij elkaar en bespaar je geld ten opzichte van de uitbreidingen los aanschaffen.

Istanbul speleigenschappen

• Ook uitdagend voor ervaren spelers
  • Uitbreidingen beschikbaar