Mopsen Review

Ben je gek op Mopshonden én spelletjes? Dan is dit slagenspel van White Goblin Games wellicht iets voor jou! In Mopsen probeer je door het slim spelen van kaarten zoveel mogelijk botten te verzamelen. Lees nú alles wat je moet weten over dit spel in deze Mopsen review.

Er is zojuist een enorme stapel botten uit de keuken gekomen en de Mopsen worden wild. De dieren kunnen er geen genoeg van krijgen en ieder van hen wil de lekkerste botten voor zichzelf bewaren. De verwende Mopsen dringen naar voren om eerder dan de rest bij de overheerlijke botten te komen. En dan zijn er ook nog een aantal vervelende katten die alles op zijn kop zetten!

Photobomb

Het eerste dat opvalt aan Mopsen zijn de superschattig geïllustreerde Mopshondjes op de kaarten. De drie verschillende Mopsen hebben een fotoshoot gehouden en het resultaat zie je terug op de kaarten. Naast de drie Mopshondjes was ook de poes meegekomen, met maar één missie in het leven, photobombing! Niet iedere afbeelding op een kaart is uniek maar ik vind het wel leuk dat er variatie in de kaarten is aangebracht door de honden verschillende poses aan te laten nemen.

Mopsen bestaat uit in totaal 65 kaarten. Het opzetten van het spel is snel gedaan, kwestie van kaarten schudden en uitdelen. Binnen 5 minuten was ik aan het spelen.

Mopsen speelkaarten

Alle botten verzamelen!

Het doel van Mopsen is om binnen drie rondes de meeste botten te bemachtigen. Botten bemachtig je door slagen te winnen, iedere kaart is tussen de één en vier botten waard. Hoe lager de waarde van de kaart, hoe meer botten hij waard is. Nog belangrijker dan de waarde, is de kleur van een kaart. Bij het bepalen van welke speler een slag heeft gewonnen, wordt er eerst gekeken naar de kleur en vervolgens naar de waarde van de kaart. Maar let op, iedere beurt verandert de rangorde van de kleuren. De kleur van de speler die de kaart met de laagste waarde speelde, wordt in de volgende beurt de hoogste in de rangorde. En er zit nog een voordeel aan de laagste kaart spelen, je mag dan snaaien. Dit betekent dat je een zojuist gespeelde kaart weer op hand mag nemen, hierdoor heb je een kaart meer dan je medespelers om uit te kiezen tijdens de rest van de ronde.

De speler die de hoogste kaart heeft gespeeld in een beurt, wint zijn eigen kaart met het aantal afgebeelde botten er op. De winnende speler is ook gelijk de startspeler van de volgende beurt en bepaalt de gevraagde kleur van de beurt. Alle andere spelers moeten een kaart in dezelfde kleur spelen als zij die hebben. Zo niet, dan mag er een andere kleur gespeeld worden. Een groene poezenkaart mag je te allen tijden spelen, ongeacht welke kleur er gevraagd wordt. Dit is heel handig wanneer groen hoger in de rangorde staat dan de huidige gevraagde kleur. Alleen de spelers met de hoogste en laagste kaart ontvangen iets aan het einde van een beurt, de overige spelers ontvangen niets.

Iedere speler ontvangt per ronde acht kaarten, er wordt net zolang gespeeld tot er één of meerdere spelers geen kaarten meer hebben. Op dat moment stopt de ronde en worden de verzamelde botten van iedere speler geteld. Hierna start de volgende ronde op precies dezelfde wijze.

De spelregels van Mopsen zijn erg eenvoudig en passen op één A4’tje. Na 10 minuten lezen begon ik aan mijn eerste spel. Mopsen is ook snel uitgelegd aan nieuwe spelers, hierdoor kan iedereen snel meedoen met het spel.

Iedereen maakt kans om te winnen

Ik ben veel meer een honden- dan een kattenpersoon, dus een slagenspel met een hondenthema spreekt mij wel aan, zeker als ze er zo schattig uitzien als in dit spel. Wat mij tijdens het spelen opviel is dat iedere speler ongeacht spelervaring kans maakt om te winnen, sterker nog van de verschillende potjes die er gespeeld zijn heb ik er geen één gewonnen. Dit komt omdat Mopsen niet heel veel diepgang heeft, er wordt meer in het moment zelf gespeeld en geluk speelt een belangrijke rol. Afhankelijk van hoe je hier tegen aankijkt is dit een voor- of een nadeel. Als familiespel is dit een voordeel, want kinderen (of mensen zonder veel spelervaring) kunnen gemakkelijk meedoen en hebben een goede kans om te winnen. Speel je met fanatieke mensen met veel spelervaring dan is het een nadeel en ontbreekt de diepgang om het spel echt boeiend te vinden.

Hoge waardes zijn minder botten

Mopsen is een combinatie van tactiek met een grote vleug geluk en veel interactie met je medespelers. Wil je winnen dan moet je goed nadenken over welke kaart je wanneer speelt. Met hoge waardes op je kaart is de kans groot om een slag te winnen, maar deze zijn tegelijkertijd minder botten waard dan kaarten met een lage waarde. Ook moet je goed uitkienen wanneer je de startspeler wil worden, want als startspeler bepaal jij de kleur en dat kan erg in je voordeel zijn. Maar het kan ook heel waardevol zijn om een keer expres de laagste kaart te spelen zodat de kleur van jouw gespeelde kaart de hoogste kleur in de rangorde wordt en je mag gelijk een extra kaart snaaien. Naast al deze overwegingen is het ook gewoon een kwestie van geluk welke kaarten je ontvangt en welke kaarten je medespelers spelen. In de praktijk is het heel lastig om echt goed een tactisch plan te bedenken en uit te voeren omdat er zoveel verschillende dingen kunnen gebeuren in een beurt. Je speelt in Mopsen echt tegen je medespelers, alles wat jij doet beïnvloedt hen en andersom.

Drie tot vijf

Je speelt Mopsen met drie tot vijf personen. Hoe meer mensen er meedoen hoe uitdagender het spel wordt omdat, hoe meer spelers, hoe kleiner de kans wordt om slagen te winnen. Door de korte speelduur van ongeveer 20 minuten is er altijd wel een geschikt moment om Mopsen te spelen.

Mopsen is een leuk slagenspel voor de hele familie. Door de eenvoudige spelregels en beperkte diepgang kan iedereen in een mum van tijd meedoen aan dit spel. Het gebrek in diepgang maakt het spel voor ervaren spelers wel minder boeiend, maar het voordeel is dat iedere speler kans maakt om te winnen. Families, casual bordspelers en Mopshondenliefhebbers, zij zullen het meeste plezier beleven aan dit vrolijke spel.

mopsen speleigenschappen

• Iedereen maakt kans om te winnen
  • Je hoeft niet lang te wachten op je beurt