Pick-a-Pig Review

Varkens, wie is er niet gek op? Ze zien er schattig uit, zijn erg intelligent en laten zich graag aaien. En ook op je bord zijn ze onweerstaanbaar! Maar zijn deze vriendelijke dieren net zo leuk wanneer ze het hoofdonderwerp van een zoekspel zijn? Je leest het in deze Pick a Pig review!

Dit is ook de review van Pick a Dog. Beide spellen spelen verder precies hetzelfde.

Kinderen

De doelgroep van Pick a Pig zijn overduidelijk kinderen. De illustraties lijken zo uit een kinderboek te komen. Ondanks dat is het spel vanaf 8 jaar en dus niet geschikt voor de allerkleinsten. De meeste kinderen zijn gek op verhalen maar er is geen moeite gedaan om Pick a Pig van een verhaal te voorzien. Niet dat een verhaal een spel per se beter maakt, sowieso hebben de meeste eenvoudige spellen zelden een verhaal, maar Pick a Pig leent zich wel goed voor een verhaal om het spel leuk in te leiden bij kinderen. Een gemiste kans.

Quick as a pig

Hoe snel kan jij 96 kaarten schudden en vervolgens 30 kaarten open op tafel leggen? Dat is net zo lang als het duurt om Pick a Pig op te zetten, zo gepiept dus.

Zoek de verschillen

Het doel van Pick a Pig is om zoveel mogelijk punten te scoren. Dit doe je door het verzamelen van zoveel mogelijk kaartjes. Op de kaarten staan allemaal varkens, die erg op elkaar lijken maar toch net anders zijn. Sommige hebben een bril, andere popcorn en weer andere één pootje. In totaal zijn er 5 verschillende eigenschappen. Er komen per ronde 30 kaarten open op tafel te liggen. Iedere speler begint met een startkaart. Alle spelers spelen tegelijk en pakken vervolgens zo snel mogelijk een kaart van tafel die in slechts 1 eigenschap verschilt met hun startkaart, en vervolgens pak je een kaart die weer slechts 1 eigenschap verschilt van de zojuist gepakte kaart etc. Dit gaat net zolang door totdat iemand geen kaart meer kan pakken. Voor elke kaart die slechts 1 eigenschap verschilt met de vorige kaart krijg je een punt. Verschilt een kaart in meer dan 1 eigenschap dan krijg je die ronde 0 punten. Dit herhaalt zich tot alle kaarten op zijn. De spelregels zijn erg eenvoudig en passen op een half A4’tje. Binnen 5 minuten ben je aan het spelen.

pick a pig kaarten

De lol is er snel van af

Ik heb Pick a Pig gespeeld met 3 volwassenen. Het eerste potje was even inkomen en goed bekend worden met de verschillende eigenschappen. Door de chaos die ontstaat omdat iedereen tegelijk zo snel mogelijk kaarten wil pakken pak je al snel een verkeerde kaart of denk je onterecht dat je geen kaart meer kan pakken. Bij de tweede keer spelen ging dit al een stuk beter en had niemand 0 punten gescoord. De derde keer spelen is er nooit van gekomen omdat toen de lol er inmiddels wel van af was.

Zoals je al eerder kon lezen is Pick a Pig het meest geschikt voor kinderen. Niet alleen door het thema maar vooral door het spelmechaniek. Het is geen educatief spel maar gewoon een vlot zoekspel waar het aankomt op een scherp oog en snelheid. Als volwassene was ik hier snel op uitgekeken.

De spelregels van Pick a Pig zijn eenvoudig en het spel is snel op te zetten en te spelen. Speel je graag een kort en vlot spel met kinderen dan is Pick a Pig een uitermate geschikt spel en geef ik het een 7. Soms zijn familie- of kinderspellen ook leuk voor volwassenen, daar vind ik dit spel geen voorbeeld van. Het probleem is niet eens zozeer dat het spel niet leuk is, het is meer dat je er erg snel op bent uitgekeken.

• Pick a Pig is ook te combineren met Pick a Dog.
  • Pick a Dog is hetzelfde spel maar dan met een hond in plaats van een varken.
  • Combineer je beide spellen dan speel je met twee keer zoveel kaarten en duurt het spel ook twee keer zo lang.