Dobbel zo Clever Review

Dobbel zo Clever is een variant op het populaire dobbelspel Clever van 999 Games. In dit spel draait alles om het slim invullen van je scorevel om zoveel mogelijk punten te scoren. Dat slechts zes dobbelstenen voor zoveel uitdaging en plezier kunnen zorgen heeft Clever wel bewezen, maar is Dobbel zo Clever ook dubbel zo leuk? Je leest het in deze Dobbel zo Clever review.

Neonkleuren

Dobbel zo Clever heeft exact dezelfde herkenbare stijl als zijn voorganger Clever. Een donkere achtergrond met felle neonkleuren op de voorgrond. Drie dobbelstenen hebben een andere kleur gekregen; licht groen, roze en zilver. De blauwe, gele en witte dobbelstenen zijn onveranderd gebleven. Het scorevel heeft ook weer dezelfde herkenbare opbouw, maar met nieuwe regels en voorwaarden.

Het spel bestaat uit een scoreblok, zes dobbelstenen en vier stiften. Met 10 seconden heb je Dobbel zo Clever opgezet en kun je direct gaan spelen.

dobbel zo clever spelmateriaal

Gooien en strepen

Het doel van Dobbel zo Clever is om de meeste punten te scoren, dit doe je door het zo slim mogelijk invullen van je scorevel. Het scorevel bestaat uit vijf categorieën in de vijf kleuren van de dobbelstenen (de witte dobbelsteen geldt als een joker). Iedere ronde mag je drie keer gooien om telkens één dobbelsteen te kiezen en de waarde ervan in de betreffende kleur te noteren of af te strepen. Voor elk vakje dat je afstreept krijg je punten, voor sommige combinaties van bepaalde vakjes krijg je nog meer punten en krijg je bonussen waarmee je nog meer vakjes kunt afstrepen. Afhankelijk van het aantal spelers duurt het spel 4, 5 of 6 rondes.

Het scorevel werkt als volgt. Wil je in het zilveren vlak een vakje aankruisen dan kies je hiervoor de zilveren dobbelsteen. Je kijkt hierbij altijd naar de waarde van de dobbelsteen, deze moet overeenkomen met het vakje dat je aankruist. Hetzelfde geldt voor het gele vlak. In de blauwe, groene en roze vlakken vul je altijd de waarde van de dobbelsteen in.

Wanneer je na je worp een dobbelsteen kiest om te gebruiken dan leg je deze op je scorevel neer. Alle dobbelstenen met een lagere waarde dan de dobbelsteen die je kiest leg je op de zilveren schaal neer. Deze dobbelstenen mag je in jouw beurt niet meer gebruiken. Aan het einde van jouw beurt mogen je medespelers uit deze dobbelstenen 1 steen kiezen om te gebruiken op hun scorevel. Het is dus niet slim om in jouw eerste beurt gelijk een zes te kiezen omdat je dan geen dobbelstenen meer over hebt voor je volgende worp.

Op deze manier probeer je zo slim mogelijk je scorevel in te vullen. Je kunt nooit alle vakjes aankruisen dus je zal keuzes moeten maken. Door het verzamelen van bonussen mag je direct bepaalde vakjes extra afstrepen, als je dit goed uitrekent kun je daarmee weer een bonus verzamelen waarmee je weer een extra vakje mag afstrepen, hierdoor kun je een kettingreactie veroorzaken en in een klap je scorevel een stuk voller krijgen.

De spelregels zijn niet moeilijk en passen op twee A4’tjes. Je moet even weten wat alle symbolen betekenen en hoe de puntentelling verloopt, als je dit weet dan spreekt het scorevel voor zich. Ben je al bekend met Clever dan heb je Dobbel zo Clever zo door, het spelverloop is identiek alleen de regels en voorwaarden voor het invullen van de categorieën zijn anders. Binnen 10 minuten lezen begin je aan je eerste spel.

Clever vs Dobbel zo Clever

Dobbel zo Clever is geen uitbreiding op Clever maar een op zichzelf staand spel. Je hoeft het ene spel niet te kennen om het andere te kunnen spelen. Feitelijk gezien is alleen het scorevel anders, in theorie kan je dus het Dobbel zo Clever-scorevel ook spelen met de dobbelstenen van Clever (of zes verschillende dobbelstenen van ieder ander spel), je moet dan alleen zelf goed onthouden welke kleur dobbelsteen bij welke kleur categorie op het scorevel hoort.

Bonuskaart

Zoals ik al eerder schreef speelt Dobbel zo Clever vrijwel hetzelfde als Clever en is het vooral een tactisch spelletje met een flinke dosis geluk. Wil je het spel winnen? Bepaal dan je tactiek om zoveel mogelijk vakjes met belangrijke bonussen binnen te slepen. Maar misschien zijn het aller belangrijkste wel jouw keuzes wanneer de dobbelstenen niet gunstig rollen. Want ook dan zal je vakjes moeten afstrepen. Geluk speelt daardoor ook een aanzienlijke rol, je tactiek kan nog zo goed zijn, als de dobbelstenen niet de waardes rollen die je nodig hebt valt je hele plan in duigen. Gelukkig kan je het geluk wel een handje helpen en mag je met de re-roll-bonus de dobbelstenen opnieuw werpen. De interactie in Dobbel zo Clever is beperkt, je speelt voornamelijk je eigen spel zonder veel invloed uit te oefenen op je medespelers. Al kun je wel door slim je dobbelstenen te kiezen je tegenstanders laten zitten met (voor hen) waardeloze dobbelstenen. Tijdens het spelen vond ik het erg fijn dat ik tijdens de beurten van mijn medespelers betrokken bleef in het spel. Aan het einde van de een beurt mogen namelijk alle passieve spelers een vakje wegstrepen uit de overgebleven dobbelstenen. Je hoeft dus nooit lang te wachten tot je weer in actie mag komen.

Zeer geschikt voor twee spelers

Je speelt Dobbel zo Clever met 1 tot 4 personen. Hoe meer spelers er meedoen, hoe uitdagender het spel is. Dit omdat je dan afhankelijker wordt van de worpen en keuzes van je medespelers. Maar Dobbel zo Clever is ook zeer goed met z’n tweeën te spelen! In de solovariant probeer je een zo’n hoog mogelijke score te halen en oefen je gelijk je tactische vaardigheden.

Zoals de meeste dobbelspellen is ook Dobbel zo Clever leuk voor jong en oud. Een potje duurt ongeveer een half uur en het spel is geschikt vanaf 8 jaar. Een nieuwe speler heb je het spel binnen 10 minuten uitgelegd. Hierdoor is Dobbel zo Clever niet alleen geschikt voor families maar eigenlijk voor iedereen die een dobbelsteen kan werpen.

Dobbel zo Clever is minstens zo uitdagend als Clever. Vind je Clever leuk dan vind je Dobbel zo Clever ook leuk. Het spel speelt hetzelfde maar is door het nieuwe scorevel toch compleet anders. Heb je Clever nog nooit gespeeld dan kun je prima beginnen met Dobbel zo Clever, het maakt niets uit welk spel je als eerste speelt. Wat mij betreft zijn beide spellen even leuk en doet de een niet onder voor de ander. De spelregels van Dobbel zo Clever zijn eenvoudig en niet te diepgaand. Dit maakt het spel toegankelijk voor jong en oud. Tegelijkertijd biedt het spel wel voldoende diepgang om ook voor de ervaren speler uitdagend te zijn. Op de scorekaart zijn er zoveel keuzes mogelijk dat je goed moet nadenken over welk vakje je gaat wegstrepen, hierdoor zal geen spel hetzelfde zijn en heeft Clever een hoge herspeelbaarheid. Wat het spel extra spannend maakt zijn de kettingreacties van bonussen die je kunt scoren, hierdoor kan er op het laatste moment nog van alles gebeuren en is de winnaar pas echt aan het einde van het spel duidelijk.

• Bij het spel wordt een scoreblok geleverd, zijn de vellen op dan kun je nieuwe kopen.
  • Tip: Geen zin om telkens nieuwe scoreblokken te kopen? Plastificeer dan 4 scorevellen. Op deze manier kun je ze na het spelen weer schoonvegen en hergebruiken.
dobbel zo clever speleigenschappen