Splendor Duel Review

Splendor is er ook in een tweespelersvariant, Splendor Duel. Het spelconcept blijft hetzelfde, verzamel stenen en koop kaarten om daarmee nog meer kaarten te kunnen kopen. Maar er zijn een aantal verbeteringen doorgevoerd om Splendor geschikter te maken voor twee spelers. Weten of dit spel iets voor jou is? Je leest het in deze Splendor Duel review!

Ben je nog niet bekend met Splendor? Lees dan eerst onze Splendor review!

Als meester van een juweliersgilde creëer je schitterende sieraden van de hoogste kwaliteit voor vorsten en andere belangrijke leiders van de Renaissance om je aanzien en fortuin te vergroten. Je hebt echter een ambitieuze rivaal en het is hoog tijd om te laten zien wat je waard bent!

Familievriendelijker

Waar het originele Splendor voor een meer realistisch en volwassen uiterlijk gaat, kiest Splendor Duel nadrukkelijk voor een meer cartoonish en familievriendelijke vormgeving. De illustraties zijn mooi getekend en lijken zo uit een moderne animatieserie te komen. Als volwassen man die langzamerhand de 40 begint te naderen, is het naar mij smaak allemaal iets te kinderlijk. Geef mij maar de vormgeving van het originele Splendor. Gelukkig is de vormgeving een kwestie van smaak en zit de vormgeving het spelplezier verder niet in de weg. Er zijn tenslotte wel meer hele leuke spellen die niet bij mijn smaak aansluiten. Verder is het spelmateriaal prima in het thema uitgevoerd. De privilege-rollen zijn ook echt in de vorm van een stuk opgerold perkament. De fiches zijn van plastic en verzwaard waardoor ze fijn aanvoelen. En het formaat van de speelkaarten zijn ongeveer de helft kleiner dan van een reguliere speelkaart. Wat in dit geval erg fijn is omdat het op deze manier veel minder ruimte op tafel inneemt om te kunnen spelen.

In totaal bestaat Splendor Duel uit 1 speelbord, 1 tegel, 1 buidel, 3 rollen, 25 fiches en 71 kaarten. Het opzetten is binnen 5 minuten gedaan, het speelbord gaat op tafel, de 4 kroonkaarten er boven, alle fiches en de rollen gaan op het bord, de kaarten worden gesorteerd in 3 soorten en leg je als stapels onder het bord, vervolgens leg je een aantal kaarten open en het spel kan beginnen!

Verzamelen, kopen en nog meer kopen

In Splendor Duel spelen beide spelers om de beurt totdat 1 van de spelers aan ten minste 1 van de overwinningsvoorwaarden heeft voldaan. In je beurt neem je óf fiches van het bord óf je betaalt fiches om een juwelenkaart te kopen. Deze kaarten zorgen voor overwinningspunten en/of een permanente korting op toekomstige aankopen.

Je verzamelt dus edelstenen om kaarten mee te kopen om daarmee vervolgens nog meer kaarten mee te kopen. Er zijn zes verschillende kleuren edelstenen (rood, wit, blauw, groen, zwart en roze). Daarnaast is er ook goud, dit kun je gebruiken als joker voor een kleur edelsteen naar keuze. Daarbij zijn er ook 3 privilegerollen in het spel. Heb je zo’n rol, dan kun je die aan het begin van je beurt inzetten om een fiche naar keuze (m.u.v. goud) van het bord te nemen. Er zijn drie verschillende acties die je tegenstander kan uitvoeren waarmee jij automatisch een rol krijgt.

1. Het bord wordt aangevuld
  2. Er worden 3 fiches in dezelfde kleur van het bord gepakt
  3. Er woeden 2 roze fiches van het bord gepakt

Tijdens je beurt moet je één van onderstaande acties uitvoeren.

1. Neem maximaal 3 fiches van het bord
    De fiches moeten in een rechte lijn aangrenzend aan elkaar zijn. Dit mag zowel horizontaal, verticaal als diagonaal.
  2. Neem 1 goudfiche en reserveer 1 juweelkaart
    Dit is de enige manier om aan goud te komen. De gereserveerde juweelkaart leg je gesloten voor je neer, je kunt deze in een latere beurt kopen zodat hij direct actief wordt.
  3. Koop een juweelkaart
    Betaal de gevraagde kosten en doe deze fiches in de buidel. Leg de kaart open voor je neer, je profiteert direct van alle eigenschappen van de kaart.

Naast korting op toekomstige aankopen, leveren juweelkaarten ook overwinningspunten, kronen en of speciale eigenschappen op. Zodra je 3 (en nog een keer wanneer je 6) kronen hebt verzameld, mag je een van de beschikbare kronenkaarten pakken. Kronenkaarten leveren direct punten en/of voordelen op.

Op deze manier wordt er beurtelings doorgespeeld net zolang tot een speler aan het einde van zijn of haar beurt:

• 20 of meer prestigepunten heeft
  • 10 of meer kronen heeft
  • 10 of meer prestigepunten heeft op kaarten van dezelfde kleur

Op dit moment stopt het spel direct en is deze speler de winnaar. De volledige speluitleg lees je in de spelregels. Deze beslaan 12 pagina’s en hebben mij een kleine 10 minuten gekost om door te nemen. Zeker wanneer je al bekend bent met het originele Splendor, heb je de spelregels van Duel zo door.

Nu nog beter voor 2 spelers

Ik hoor je al denken, waarom zou ik Splendor Duel spelen wanneer je ook het originele Splendor met twee spelers kunt doen? Een terechte vraag. Zoals bij de meeste spellen voor 3 of 4 spelers die ook een tweespelersvariant hebben, is het spelen met twee spelers vaak toch minder leuk. Je mist dan de dynamiek en wisselwerking tussen de spelers die je wel ervaart met 3 of 4 spelers. Dit vind ik ook het geval bij het originele Splendor. Je kunt het wel met z’n tweeën spelen, maar het is toch minder leuk dan met 3 of 4. Deze tekortkomingen bij 2 spelers worden nu ingevuld met Splendor Duel. Door een aantal subtiele wijzigingen in het spel toe te voegen (zoals de privilegerollen en kroonkaarten) is het spel meer in balans en speelt het als een volwaardig tweespelersspel. Speel je graag Splendor met z’n tweeën, dan is Splendor Duel echt de betere keuze.

3 manieren om de overwinning te kunnen claimen

Een ruime portie tactiek heb je zeker nodig om Splendor Duel te kunnen winnen. Je moet goed kijken hoe je het aanbod van edelstenen en de beschikbaarheid van kaarten zo efficiënt mogelijk kan benutten. Ook het slim (en op tijd) inzetten van de rollen kunnen je een strategisch voordeel geven. Tegelijkertijd heb je ook minstens net zoveel geluk nodig. Je kunt echt geluk hebben dat bepaalde edelstenen en kaarten precies op tijd beschikbaar komen voor je, of pech hebben wanneer dat niet zo is. Gelukkig is het vaak wel zo dat wanneer de ene strategie faalt, je snel over kunt gaan op een andere strategie, want er zijn 3 manieren om de overwinning te kunnen claimen. De interactie tussen spelers is best groot. Ieder speelt wel zijn of haar eigen spel, maar je hebt wel invloed op elkaar en kunt elkaar dwars zitten door net die stenen of kaarten voor de ander z’n neus weg te kapen.

Je speelt Splendor Duel uitsluitend met 2 spelers, een potje duurt ongeveer een half uur en het spel is geschikt vanaf 10 jaar.

Splendor Duel is een strategisch economisch kaartspel voor twee spelers. Ondanks het kinderlijkere uiterlijk is Splendor Duel zeker geen kinderachtig spel. Het blijft uitdagend en vooral leuk om zo efficiënt mogelijk stenen te verzamelen en kaarten te kopen. Ondanks dat je het originele Splendor ook (prima) met z’n tweeën kunt spelen, is Splendor Duel merkbaar beter in balans en daardoor ook veel leuker. Speel je zelden met z’n tweeën, dan ben je beter af met het originele Splendor. Sowieso als ik zou moeten kiezen tussen Splendor Duel of het originele Splendor met 3 of meer spelers, dan kies ik voor het laatste. Maar speel je vaak, tweespelersspellen of wil je Splendor ook kunnen spelen in de best mogelijke vorm voor 2 spelers, dan is Splendor Duel echt een aanrader!

• De beste manier om Splendor met z’n tweeën te spelen
  • Veel interactie tussen spelers
  • Doos heeft juiste formaat