Chronicles of Crime: 1900 Review

Koop Spel

Chronicles of Crime: 1900 is een opzichzelfstaand coöperatief spel over misdaadonderzoek en het vervolg op Chronicles of Crime: 1400. De scan & speel-technologie, die digitale en bordspellen combineert, maakt het mogelijk dat vele verschillende misdaadverhalen met hetzelfde speelmateriaal kunnen worden verteld. Nieuwsgierig geworden naar hoe goed dit in de praktijk werkt? Je leest er alles over in deze Chronicles of Crime: 1900 review.

Chronicles of Crime: 1900 is qua spelregels en spelopzet hetzelfde als Chronicles of Crime: 1400. Deze review heeft daarom veel overlap met de review van Chronicles of Crime: 1400.

Het verhaal

Kruip in de huid van de jonge en ambitieuze journalist Victor Lavel. Het is 1900, middenin het Belle Époque, en Parijs floreert. Er zijn veel interessante verhalen te vertellen, maar jij bent vooral geïnteresseerd in moorden, ontvoeringen en berovingen! Met een politieagent als oom hoor je bij de eersten die van een misdrijf horen, maar ben je ook kundig genoeg om als eerste de dader te vinden?

Terug in de tijd

Zoals de naam al doet vermoeden speelt Chronicles of Crime: 1900 zich dit keer af in het Frankrijk van de 20e eeuw. Het artwork ziet er waanzinnig uit en bevat veel details. Zeker de locatiekaarten zijn net mini-schilderijtjes. Hoe langer je er naar kijkt, hoe meer je terug in de tijd wordt gezogen. Ook de virtuele bezoeken in de app, die je nodig hebt om het spel te kunnen spelen, zien er goed uit. Al zou de fervente gamer zeggen dat de graphics wat gedateerd zijn.

Chronicles of Crime: 1900 bestaat uit verschillende sets kaarten (103 in totaal), 9 tableau’s en je hebt dus de gratis app nodig. Het opzetten is binnen 5 minuten gebeurd. Tableau op tafel, de stapels kaarten er naast, app opstarten en spelen maar!

Scan & Play

Je speelt Chronicles of Crime: 1900 aan de hand van (een viertal) scenario’s. Deze scenario’s vind je in de app. Elk scenario is uniek en speel je volledige coöperatief, alle spelers werken samen om het mysterie op te lossen. Het verhaal ontwikkelt zich, terwijl je bewijsmateriaal verzamelt en verdachten ondervraagt. Denk je genoeg informatie te hebben om de casus op te lossen, dan druk je hiervoor op de ‘oplos-knop’ in de app, beantwoord je de vragen en wordt de eindscore bepaald.

Met behulp van de verschillende kaarten speel je het spel. Op elke kaart staat een QR-code, deze kan je met behulp van de app scannen, de app vertelt je dan vervolgens meer. Een voorbeeld: je scant een locatiekaart, de app vertelt je over deze locatie en welke personen zich bevinden op de locatie, je pakt de kaarten van deze personen en legt ze op de locatiekaart neer, vervolgens kun je een persoon scannen om daar mee te praten, deze persoon geeft je een voorwerp en vertelt over een andere locatie, vervolgens leg je de kaart van het voorwerp op je bewijzentableau en de kaart van de nieuwe locatie voor je neer op tafel. Op deze manier scan je verschillende kaarten en ontwikkelt zich het verhaal en krijg je nieuwe informatie en kaarten er bij of verplaatsen kaarten zich.

Je wint een scenario als je de casus weet op te lossen. Dit kan bijvoorbeeld zijn, wie heeft het boek gestolen en waarom? Je scoort niet alleen punten door het oplossen van de casus, maar daarnaast ook voor hoe snel en efficiënt je de casus weet op te lossen. Elke actie die je in het spel neemt kost tijd. Een vraag stellen kost bijvoorbeeld 5 minuten terwijl een andere locatie bezoeken wel 20 minuten kost. Hoe minder acties je nodig hebt om de casus op te lossen, hoe meer punten je verdient.

Om Chronicles of Crime: 1900 te kunnen spelen hoef je eigenlijk de spelregels niet te lezen, de app vertelt je hoe het spel gespeeld moet worden. Maar het kan wel helpen om de bijgeleverde spelregels van te voren door te nemen. Je weet dan alvast wat de functie van de verschillende kaarten is en hoe je ze moet neerleggen. Om je bekend te laten raken met hoe je het spel speelt, is er ook een tutorialscenario in de app. Is dit je eerste Chronicles of Crime-ervaring, dan is het zeker aan te raden om deze eerst te spelen.

Een ervaring die je met je medespelers kunt delen

Chronicles of Crime: 1900 is eigenlijk een hybride tussen een computer- en een bordspel. Eigenlijk zou je het hele spel ook volledig digitaal kunnen spelen, maar door bepaalde componenten fysiek te maken, aan de hand van kaarten die gescand moeten worden, komt het spel meer tot leven en wordt het een ervaring die je met je medespelers kunt delen. In plaats van dezelfde ervaring in je eentje te hebben achter een scherm. Ik vind zelf de combinatie van bordspel met een app erg goed werken, juist omdat je met je medespelers om tafel zit en echt met elkaar aan het puzzelen bent, maar tegelijkertijd wel de snelheid en efficiëntie van een app hebt. Het niveau van de opdrachten zijn wat mij betreft dik op orde, sommige dingen spreken voor zich, maar over andere dingen moet er echt goed nagedacht worden. Zeker ook omdat je niet altijd volledige informatie in je schoot geworpen krijgt, je moet bepaalde gaten in het verhaal zelf met logica invullen. Een leuke gimmick vind ik dat je sommige locaties in het spel virtueel kunt bezoeken en kunt rondkijken in de app om aanwijzingen te zoeken.

Eenmalig

Beleving, verbanden leggen en samenwerken, dat is waar het allemaal om draait in Chronicles of Crime: 1900. Je laat je meeslepen in het verhaal en probeert verbanden te leggen tussen locaties, karakters, gebeurtenissen en voorwerpen om zo uiteindelijk de casus op te lossen. Geluk speelt een minimale rol, je kunt geluk hebben dat je een antwoord om de casus op te lossen goed gokt. De herspeelbaarheid is beperkt, als je de casus hebt opgelost dan weet je het antwoord en is het niet leuk om hem nog eens te spelen. Maar misschien ben je de antwoorden na verloop van tijd vergeten en dan kan je hem altijd nog eens spelen. Ook zouden de makers extra scenario’s in de app beschikbaar kunnen maken en zo de speelduur van het spel verlengen, maar of ze dat ook doen is geen zekerheid.

4 mysteries

Je speelt Chronicles of Crime: 1900 met 1 t/m 4 spelers. Je kunt het spel heel goed in je eentje spelen, maar het is leuker om de ervaring te delen met meer spelers. In theorie kan je het spel met meer dan 4 spelers spelen, maar voor het spelplezier is het wel van belang dat iedereen het spelmateriaal goed kan zien, zelf vind ik 2 of 3 spelers het fijnste spelen. Het is overigens niet noodzakelijk om elk scenario met dezelfde spelers te spelen. Een scenario duurt ongeveer een uur á anderhalf uur. Er zijn 4 scenario’s plus een tutorial, dus je bent in totaal zo’n 6 á 7 uur bezig om het hele spel uit te spelen. Omdat de verhaallijnen gewelddadig zijn is het spel geschikt vanaf 12 jaar.

Conclusie

Chronicles of Crime: 1900 is een hybride tussen een computer- en bordspel en is een opzichzelfstaand vervolg van Chronicles of Crime en Chronicles of Crime: 1400. Ben je bekend met Chronicles of Crime dan biedt dit vervolg weinig nieuws, maar vooral meer van hetzelfde. Nieuwe mysteries in een andere periode, maar in dezelfde stad met min of meer dezelfde spelregels en -elementen. De combinatie tussen de app en het fysieke spelmateriaal werkt verrassend goed en zorgt voor een spannende beleving die je met je medespelers deelt. De verhalen en de moeilijkheidsgraad van de scenario’s zijn prima op orde en dagen je voldoende uit. Van sommige scenario’s kan je zelfs zeggen dat ze best moeilijk zijn. In het spel zitten in totaal vier scenario’s, goed voor zo’n 7 uur aan spelplezier. In potentie kunnen er extra scenario’s worden toegevoegd in de app voor nog meer spelplezier. Ben je bekend met Chronicles of Crime maar vond je er niet zoveel aan, dan verandert dit vervolg daar niets aan. Maar ben jij klaar voor nieuwe mysteries of is dit je eerste ervaring met Chronicles of Crime en ben je handig met apps, houd je van een historische setting en ben je gek op het betere detectivewerk? Haal dan zeker Chronicles of Crime: 1900 in huis!

Positief

  • Gelijk spelen zonder regels te lezen
  • Uitdagende scenario’s
  • Combinatie tussen bordspel en app werkt goed
  • Geluk speelt kleine rol

Negatief

  • Lage herspeelbaarheid
8

Erg goed

Pieter-Jan van Zwieten is Communications & Media Professional en founder van BRDGMZ. Naast zijn passie voor bordspellen en games is hij gek op foto- en videografie, geschiedenis, wetenschap en motorrijden.

Laat een Reactie Achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password

Meld je aan voor de BRDGMZ nieuwsbrief en ontvang elke maand een compact overzicht van de nieuwste spellen en reviews in je mailbox. Als abonnee blijf je gelijk ook op de hoogte van het laatste nieuws en exclusieve winacties!