Sushi Go! Review

Geef de sushi door! In dit vlotte kaartspel probeer je de beste combinaties van sushigerechten te verzamelen. Scoor punten met de meeste maki rolls of door een complete set sashimi te verzamelen. Dompel je favoriete nigiri in wasabi om de waarde te verdrievoudigen. Maar vergeet het toetje niet, want anders verlies je punten! Is Sushi Go! net zo leuk als onbeperkt sushi eten of laat Sushi Go! een nare nasmaak achter? Je leest het in deze Sushi Go! review.

Japans feestje

Sushi Go! bestaat uit 108 kaarten met verschillende sushigerechten. De kaarten zijn liefelijk vormgegeven met vrolijke sushi figuurtjes in Manga stijl. Het sushi thema is leuk vertaald naar het spelconcept door het verzamelen van verschillende combinaties van gerechten. En het doorgeven van kaarten is natuurlijk afgeleid van de lopende band waar sushi gerechten op voorbijkomen in sommige restaurants.

Snel van start

Om Sushi Go! te spelen schud je de kaarten en deel je (afhankelijk van het aantal spelers) tussen de zeven en tien kaarten uit. Verder heb je pen en papier nodig om de punten bij te houden. Binnen vijf minuten ben je aan het spelen.

sushi go speelkaarten

Kiezen en doorgeven

Het doel van Sushi Go! is om in drie speelrondes zoveel mogelijk punten te scoren. Dit doe je door het verzamelen van verschillende sushigerechten. Deze verzamel je door uit je hand één kaart te kiezen, de rest van je kaarten geef je door aan de speler links van je. Dit gaat net zo lang door tot alle kaarten op zijn en de ronde is beëindigd. Hierna worden de punten geteld en herhaalt hetzelfde proces zich in de volgende ronde.

De spelregels passen op een A4’tje en zijn erg eenvoudig. Na 10 minuten lezen heb je het helemaal door. In het begin is het alleen nog even lastig met het onthouden welke kaarten nu hoeveel punten waard zijn, maar gelukkig staat op de achterkant van de spelregels een spiekbriefje. In het kort komen de spelregels hier op neer: Iedereen kiest een kaart uit zijn hand en geeft de resterende kaarten door. Iedere speler krijgt dus weer nieuwe kaarten van de speler naast zich, vervolgens kiest iedereen weer één kaart uit en geeft de resterende kaarten door. Om de meeste punten te scoren moet je setjes of combinaties van kaarten maken. Maar je weet aan het begin van een ronde niet welke kaarten er allemaal in het spel zitten, dit maakt het kiezen van de juiste kaart spannend en uitdagend. Wie na drie rondes de meeste punten heeft is de winnaar.

Gelijke kansen

Ik heb Sushi Go! gespeeld met zowel twee, drie, vier als vijf spelers. Wat ik fijn vind is dat je het spel snel hebt uitgelegd. Het eerste potje is altijd even inkomen voor nieuwe spelers, maar daarna heeft iedereen het spelconcept goed door. Wat ik ook erg positief vind is dat de eindscores redelijk dicht bij elkaar lagen. Dit betekent dat iedereen kans maakt om te winnen. Dus veel spelervaring maakt je niet per se bij voorbaat al de winnaar. Wel vind ik dat hoe meer spelers er mee doen hoe leuker Sushi Go! wordt. Zeker met 5 spelers wordt tactisch spelen steeds lastiger omdat je de kaarten in je hand waarmee je het spel begint praktisch niet meer in je hand terugkrijgt, ook heb je geen goed beeld van welke kaarten er in het spel zitten. Terwijl wanneer je met 2 spelers speelt je telkens met elkaar van kaarten wisselt en dus precies weet welke kaarten er in het spel zitten.

Sushi go spelmateriaal

In balans

Sushi Go! heeft een leuke balans tussen geluk en tactiek. Je moet goed kunnen inschatten voor welke combinatie van kaarten je medespelers gaan, want als iedere speler voor dezelfde combinatie van kaarten gaat is de kans klein dat je deze combinatie ook haalt. Dit omdat er niet voldoende van een specifieke kaart in het spel zit om iedere speler deze combinatie te laten maken. Als je een combinatie niet haalt krijg je geen of soms minder punten. Je moet dus goed opletten welke kaarten je tegenstanders kiezen zodat jij je strategie daar op aan kunt passen. Aan de andere kant moet je ook geluk hebben dat je de juiste kaarten in je handen krijgt, of dat je medespelers bepaalde kaarten juist níet in handen krijgen. De interactie met je medespelers maakt Sushi Go! voor mij leuk. Je geeft elkaar kaarten door en bent constant op aan het letten wat je medespelers doen. Ook kun je elkaar goed dwars zitten door net die kaart te kiezen die de ander heel hard nodig heeft.

The more the merrier

Een vlot kaartspel voor de hele familie dat niet te lang duurt, dat is Sushi Go! in een notendop. Of je nu met kinderen, vrienden of oma speelt dit spel is altijd leuk. Sushi Go! kan je ook prima met twee spelers spelen, al vind ik zelf het spel het leukste met 4 of 5 spelers.

Sushi Go! is een leuk en vlot kaartspel. De balans tussen tactiek, geluk en interactie is goed en houdt het spel elk potje weer leuk. Al kan ik mij voorstellen dat op een gegeven moment iedereen voor dezelfde tactiek gaat en het spel steeds meer op geluk aankomt. Het is fijn dat het spel snel te leren en te spelen is en daardoor geschikt is voor (bijna) iedereen, zelfs als je niet van sushi houdt. Ik vind Sushi Go! in ieder geval bijna net zo leuk als echt sushi eten, dus spreken we af dat de verliezer trakteert?

Sushi go speleigenschappen

• Geschikt voor twee spelers
  • Goede balans in speleigenschappen