Squla Rekenen Review

In het dagelijks leven is snel en goed kunnen schatten een handige vaardigheid die kinderen niet vroeg genoeg kunnen leren. Je wilt immers voorkomen dat je met je handen vol snoep bij de kassa aankomt, om daar te constateren dat je nét niet genoeg zakgeld hebt meegenomen. Gaat Squla Rekenen Schatten van jouw kind een schattend wonder maken? Je leest het in deze Squla Rekenen review

Schattend rekenen

Het doel van Squla Rekenen Schatten is om zo snel mogelijk antwoord te geven op rekenopdrachten die met schatten te maken hebben. Elke speler krijgt daarvoor drie antwoordkaarten met daarop de antwoordopties A, B en C. Een 25-tal rekenopdrachtkaarten worden geschud en met de som naar beneden op tafel gelegd. Een aangewezen (eventueel wisselende) spelleider draait elke ronde de bovenste opdrachtkaart open en leest ze voor. Het is vervolgens aan de overige spelers om zo snel mogelijk het juiste antwoordkaartje neer te leggen. Wanneer iedereen zijn antwoord heeft neergelegd, controleert de spelleider de antwoorden met het meegeleverde antwoordkaartje. Elk juist antwoord levert een punt op. Te lang nadenken kost je punten: de speler die als laatste antwoord geeft, krijgt namelijk nul punten. Het spel is afgelopen wanneer een speler als eerste vijf punten heeft gehaald, of wanneer alle opdrachtkaarten voorbij zijn gekomen. In dat laatste geval wint de speler met de meeste punten.

Educatief verantwoord

Eerlijk is eerlijk, het kaartspel heeft natuurlijk vooral een educatieve waarde. De meeste kinderen (waaronder die van ons) zien dit dan ook niet direct als een echt spelletje. Beperkend is bovendien de kwaliteit van de kaartjes die zo dun zijn dat er al snel ezelsoren ontstaan, vooral in de antwoordkaartjes. Dat maakt het overigens wel makkelijker ‘schatten’ wat een ander aan antwoord heeft gegeven.

Als je verder kijkt dan alleen spelplezier zijn er zeker ook kwaliteiten. De rekenopdrachten bestaat uit zowel redactiesommen als simpele rekensommen, wat het voor kinderen interessant houdt. Op de kaartjes staan bovendien sommen van twee niveaus: blauw voor kinderen uit groep 5, paars voor kinderen uit groep 6. Voor kinderen die net zijn gestart in groep vijf zal het spel evenwel nog lastig zijn. Tegelijkertijd gaat het natuurlijk om schatten en is het niet de bedoeling dat de som precies wordt uitgerekend.

Zero points

De belangrijkste vaardigheid die bij dit spel komt kijken is, hoe kan het ook anders, rekenvaardigheid. Tactiek, geluk of bluf komen bij dit spelletje niet om de hoek kijken. Persoonlijk vinden we het jammer dat de speler die als laatste antwoord geeft, per definitie nul punten krijgt. Zeker wanneer je het spel speelt met kinderen die moeite hebben met rekenen, is het toch vervelend wanneer het antwoord wel goed is, maar er alsnog geen punten worden toegekend.  Aan de andere kant zal een andere puntentelling onvoldoende differentiëren tussen winnaars en verliezers.  En wanneer iedereen wint, wint er eigenlijk niemand.

Vooral voor school

Hoewel we dit spel met het gezin hebben geprobeerd te spelen, vonden we dat niet zo’n groot succes. Binnen een gezin liggen de leeftijden van de kinderen al snel te ver uit elkaar, waardoor het toch altijd dezelfde is die wint. Wie het spelletje aanschaft voor in de gezinscontext, doet er dan ook goed aan om het met één kind te spelen. Helaas verdwijnt daarmee wel het spelelement. In de klassesetting komt Squla Rekenen Schatten mogelijk beter tot zijn recht, als welkome afleiding van het reguliere rekenwerk.

Wanneer je Squla Rekenen Schatten als spel beoordeelt, schiet het tekort. Daarvoor is er te weinig spelelement, te weinig variatie en te weinig spelplezier. Maar voor wie op zoek is naar een speelsere manier om een belangrijke rekenvaardigheid te oefenen, kan Squla Rekenen Schatten interessant zijn.

• Eenvoudig
  • Alternatief voor saai rekenwerk

• Weinig kaartjes