Throw Throw Burrito Review

Throw Throw Burrito is een combinatie van trefbal en een kaartspel in één. Dit partyspel van de makers van Exploding Kittens is uniek in zijn soort. Je verzamelt kaarten, scoort punten en gooit burrito’s naar elkaar. Hoe dat precies zit en of dat net zo leuk is als het klinkt lees je in deze Throw Throw Burrito review.

Jelly Jelly

Net als alle andere spellen in de Exploding Kittens-serie herken je Throw Throw Burrito gelijk aan de grappige illustraties van The Oatmeal. Ook in dit spel zitten weer leuke woordspelingen zoals Barky Sharky en Jelly Jelly. De humor van de illustraties versterkt de hilariteit van het spel aanzienlijk.

Geef me de ruimte!

Throw Throw Burrito is een fysiek spel en je hebt vrije bewegingsruimte nodig om het goed te kunnen spelen. Zorg er dus voor dat je tafel en directe omgeving vrij is van glazen of andere dingen die kunnen omvallen. Tenzij het je niets uitmaakt dat je kamer er uit komt te zien als een slagveld, zet in dat geval een paar extra glazen frisdrank neer want dat plakt daarna zo lekker wanneer die omvallen.

Het allerbeste is om Throw Throw Burrito te spelen aan een statafel. Op deze manier staat iedereen even ver van het spelmateriaal af en kan je makkelijk en snel wegduiken wanneer het nodig is. Het opzetten van het spel is zo gepiept, burrito’s en fiches op tafel leggen, kaarten schudden, uitdelen en spelen maar!

throw throw burrito spelmateriaal

Burrito war!

Het doel van Throw Throw Burrito is om de meest punten te scoren. Dit doe je door het verzamelen van setjes van drie dezelfde kaarten. De spelregels passen op twee A4’tjes en zijn eenvoudig, na 10 minuten lezen begrijp je het helemaal (of bekijk de video met speluitleg). In een notendop komen de spelregels hierop neer. Iedere speler heeft altijd vijf kaarten in de hand, je probeert setjes van drie kaarten te krijgen door een kaart uit je hand weg te leggen en daarna een kaart van de trekstapel te pakken. Heb je een setje van drie dan leg je deze voor je neer en pak je er weer genoeg kaarten bij tot je er weer vijf in de hand hebt. De kaarten die jij aflegt vormt de trekstapel voor de speler naast je, op deze manier worden alle kaarten gerecycled. In het spel zitten ook drie soorten burrito-kaarten. Weet je er hier drie dezelfde van te verzamelen dan roep je hardop BURRITO WAR! (of BRAWL of DUEL) en begint direct het leukste onderdeel van het spel.

• Bij burrito war pakken de spelers (met uitzondering van diegene die de set kaarten heeft verzameld) zo snel mogelijk een burrito van tafel en proberen als eerste een andere speler te raken. Degene die als eerste geraakt wordt verliest een punt.
  • Bij burrito brawl geldt hetzelfde maar dan alleen voor de twee spelers direct naast diegene die de set kaarten heeft verzameld.
  • Bij burrito duel wijst degene die de set heeft verzameld twee spelers aan die een duel gaan doen. De spelers pakken dan ieder een burrito, gaan met de ruggen tegen elkaar aanstaan, tellen hardop tot 3 en stappen tegelijkertijd naar voren. Bij drie draaien ze om en proberen ze elkaar te raken. Dit is echt hilarisch om te zien en te spelen!

De spelronde is afgelopen wanneer er in totaal zes minpunten zijn uitgedeeld, op dat moment worden de punten geteld. Voor iedere set van drie verzamelde kaarten krijg je punten, hier trek je eventuele minpunten van af. Degene met de meeste punten is de rondewinnaar. Hierna begint op dezelfde manier ronde twee. Win je de twee rondes dan heb je het spel glansrijk gewonnen. Zijn er in ronde één en ronde twee verschillende winnaars dan duelleren zij om de uiteindelijke winnaar te bepalen.

Hectisch en Hilarisch

Ik heb Throw Throw Burrito een aantal keren gespeeld met verschillende aantallen spelers. Ik kan niet anders zeggen dat het elke keer weer een hectisch en hilarisch spel is. Aan de ene kant probeer je zo snel mogelijk setjes te vormen en aan de andere kant moet je goed opletten wanneer er iemand BURRITO roept en of je dan wel óf niet moet gooien of ontwijken. Zorg er wel echt voor dat de tafel en omgeving vrij is van dingen die kunnen omvallen, zeker als je met fanatiekelingen speelt die niets of niemand ontzien om een burrito te kunnen gooien (of ontwijken) alsof hun leven ervan afhangt.

throw throw burrito burrito's

Rápido

Throw Throw Burrito win je door vooral heel snel te zijn. Snel kaarten afleggen en pakken maar ook snel zijn met gooien of ontwijken van de burrito’s. Tactiek kan je ook helpen, want de meeste spelers hebben de neiging om vooral burrito-kaarten te verzamelen, maar als iedereen dat doet wordt het lastig om een set te verzamelen omdat iedereen de burrito-kaarten in de hand houdt. Slimmer is het dan om zoveel mogelijk algemene sets te verzamelen en zo de meeste punten te krijgen. Maar de belangrijkste speleigenschap van Throw Throw Burrito is de hilariteit! Neem dit spel vooral niet te serieus en geniet van de hectiek die zich voor je neus afspeelt.

Totale chaos

Door de combinatie van snelheid door het verzamelen van kaarten en het fysieke van het gooien en ontwijken van burrito’s maakt Throw Throw Burrito niet alleen leuk voor volwassenen maar ook zeer geschikt voor families. De burrito’s zijn zo zacht dat je niemand er pijn mee kunt doen, maar ze zijn wel zwaar genoeg om er goed mee te kunnen gooien. Je kunt Throw Throw Burrito spelen vanaf 2 personen maar hoe meer mensen er mee doen (tot maximaal 6 personen) hoe leuker het wordt. Ben je met nog meer mensen, dan kun je ook twee spellen Throw Throw Burrito met elkaar combineren, totale chaos voor maximaal 12 personen!

Heb je zin om niet serieus te zijn en hou je van partyspellen? Dan moet je Throw Throw Burrito écht eens spelen. Ik weet zeker dat je niet meer bijkomt van het lachen. De combinatie van kaartspel en trefbal pakt goed uit in dit spel. Ook voor gezinnen met kinderen is dit een leuk spel. En wie uiteindelijk de meeste punten heeft boeit eigenlijk helemaal niets. Want zeg nou zelf, wat is er nou leuker dan die ene vriend / vriendin / vader / moeder vol in het gezicht te raken met een burrito van schuim?!

throw throw burrito speleigenschappen

• Hilarisch spel
  • Burrito’s gooien