Ticket to Ride Amsterdam Review

Koop Spel

Ticket to Ride is een van de best verkopende bordspellen van de afgelopen jaren. Grote kans dat jij het spel ook in huis hebt dus. Naast Ticket to Ride New York en Londen is er nu ook Ticket to Ride Amsterdam! Het is natuurlijk erg leuk dat, een spel dat over de hele wereld gespeeld wordt, zich afspeelt in ons eigen land (of buurland voor de Vlamingen). Of dit spel ook zo leuk is om te spelen, lees je in deze Ticket to Ride Amsterdam review.

Het verhaal

Welkom in de 17e eeuw! Je bevindt je middenin de Gouden Eeuw. Amsterdam is het bruisende hart van de wereldhandel en de rijkste stad ter wereld. Handelswaren vanuit de hele wereld worden opgeslagen in de havens, in scheepsruimen, in magazijnen en op de oevers van de talloze kanalen.

Geen treinen maar handelsroutes

Het spel ziet er herkenbaar uit in de typische ‘Ticket to Ride-stijl’. Het kleurenpalet is weer lekker fel en vrolijk, maar dit keer met Amsterdam uit de 17e eeuw op de achtergrond, zowel letterlijk als figuurlijk. De kaart van Amsterdam uit die tijd is het speelbord, met verschillende bekende hotspots als de ‘stations’. In die tijd bestonden er nog geen treinen dus dit keer bouw je geen spoorlijnen maar handelsroutes met karren. De karren zijn, net als de treinen in het originele Ticket to Ride, van plastic. Zelf houd ik meer van houten speelstukken, maar het grote voordeel van plastic is dat de speelstukken veel gedetailleerder kunnen zijn, zo ook deze karren waar je de individuele kratten en vatten kunt tellen.

Ticket to Ride Amsterdam bestaat in totaal uit 64 karren en 84 kaarten in drie soorten. Iedere speler krijgt 16 karren en de kaarten worden per soort apart geschud en naast het bord gelegd. Ik had het spel met 5 minuten opgezet.

(Bijna) dezelfde spelregels

De spelregels van Ticket to Ride Amsterdam zijn vrijwel identiek aan die van het origineel. Het doel van het spel is om de meeste punten te scoren. Punten scoor je door het bouwen van handelsroutes, hoe langer een route is, hoe meer punten je er voor krijgt. Door het behalen van aaneengesloten routes die op je contractkaarten staan, kun je extra punten verdienen, of minpunten krijgen wanneer je de route niet haalt. Een nieuwe regel is dat je niet langer meer punten verdient met de langste aaneengesloten route. Hiervoor in de plaats zijn handelsbonuskaarten, deze ontvang je wanneer je bepaalde routes bouwt, wie de meeste van die bonuskaarten heeft krijgt extra punten. De laatste ronde van het spel gaat in zodra een speler twee of minder karren heeft. Op dat moment is iedere speler nog eenmaal aan de beurt en daarna stopt het spel en worden de punten geteld.

De routes op de kaart bestaan uit één tot en met vier vakjes. De meeste routes zijn kleurloos en anderen hebben een kleur. Je mag pas een route bouwen wanneer je het juiste aantal transportkaarten kunt spelen. Wil je dus een route van drie blauwe vakjes bouwen, dan heb je 3 blauwe transportkaarten nodig. Voor de kleurloze (grijze) routes mag je elke kleur gebruiken, zolang het maar één dezelfde kleur is.

In je beurt mag je één van drie acties uitvoeren

  1. Maximaal twee transportkaarten pakken
  2. Transportkaarten spelen en daarmee een route bouwen
  3. Maximaal twee contractkaarten pakken

Ben je bekend met de spelregels van Ticket to Ride dan pak je dit spel vrijwel direct op. Ben je er nog niet bekend mee dan snap je het spel binnen 15 minuten. De spelregels zijn vrij eenvoudig en passen op twee A4’tjes.

Ticket to Ride Amsterdam is de mini-variant van het origineel

Kleiner en sneller

De mini-variant van het originele Ticket to Ride, dat is de samenvatting van mijn ervaring met Ticket to Ride Amsterdam. De spelregels zijn nagenoeg identiek, alleen het speelbord is een stuk kleiner waardoor het spel ook een stuk sneller is afgelopen. Je wordt nu gedwongen om vrij snel tactiek te bepalen en te gaan bouwen, want wacht je te lang dan hebben je medespelers al de routes voor jouw neus weggekaapt.

Ondanks dat het nagenoeg dezelfde spelregels heeft, speelt Ticket to Ride Amsterdam wel anders. Omdat het bord zo klein is, loont het veel minder om eerst veel kaarten te sparen om daarna pas te gaan bouwen. Ook kun je nu veel beter je medespelers dwars zitten wanneer je een vermoeden hebt waar ze heen willen bouwen, zeker als je met z’n tweeën speelt. Ook de nieuwe bonuskaarten zorgen voor verandering. Je kunt nu slim extra punten scoren door de meeste routes aan de rand van de stad te bouwen.

ticket to ride amsterdam speelbord

Je hebt het originele Ticket to Ride en nu wil je graag weten of Ticket to Ride Amsterdam het kopen waard is.

Ja

  • Je bent helemaal verzot op Ticket to Ride
  • Je spaart alle uitbreidingen en varianten
  • Je wil een betere variant om Ticket to Ride met twee spelers te kunnen spelen
  • Je vindt het origineel te lang duren
  • Je houdt van nieuwe dingen proberen, zolang ze maar sterk lijken op hetgeen dat je al kent
  • Je bent gek op Amsterdam

Nee

  • Je vindt Ticket to Ride niet heel geweldig en hoopt dat deze variant beter is
  • Je wil dezelfde mogelijkheden en tijd om tactiek te kunnen bepalen
  • Je speelt altijd met vijf (of meer) spelers
  • Je komt uit Rotterdam en vindt alles uit 020 per definitie k*t

Meer interactie

Ook Ticket to Ride Amsterdam heeft een goede mix tussen tactiek en geluk. Je moet goed kijken welke route(s) voor jou het meest gunstig zijn en de bijbehorende kaarten zien te bemachtigen. Tegelijkertijd moet je ook geluk hebben dat de juiste kleur kaarten voor jou beschikbaar komen. Ook kun je veel extra punten scoren (of verliezen) met de contractkaarten, wanneer verschillende routes elkaar overlappen heb je geluk want dan heb je al een deel van de route gebouwd. Maar een contractkaart kan ook aan de andere kant van de stad liggen. De interactie met je medespelers is matig, in principe speelt iedere speler vooral z’n eigen spel. Al kun je elkaar door het kleine speelbord wel beter dwarszitten en is het makkelijker om het iemand vrijwel onmogelijk te maken om een bepaalde route te halen, zeker wanneer je met z’n vieren speelt. Bluffen en je medespelers hierdoor op het verkeerde been te zetten met naar welke hotspot je precies toe aan het bouwen bent, kan hierdoor zeker in je voordeel zijn.

Ideaal voor snel tussendoor

Je speelt Ticket to Ride Amsterdam met 2 tot 4 spelers. Het spel is erg goed met z’n tweeën te spelen. Door het kleinere speelbord heb je meer interactie met elkaar dan in het origineel. Mijn ervaring is dat de scores met twee spelers erg dicht bij elkaar liggen, het blijft spannend tot op het laatste moment dus. Maar het spel wordt nog uitdagender wanneer je met drie of vier speelt. Het nadeel is dan wel dat het bord heel snel vol raakt, dus wacht niet te lang met bouwen! Het spel is geschikt vanaf 8 jaar en een potje duurt zo’n 10 á 15 minuten, ideaal om tussendoor te spelen en voor mensen met een korte aandachtsspanne en kinderen dus. Hou je van wat meer strategische diepgang, dan is dit spel daar te kort voor.

Ticket to Ride: Amsterdam een keer proberen voor je deze koopt?
Huur hem dan nu bij de bordspellenbieb.nl®.

Conclusie

Het leukste aan Ticket to Ride Amsterdam vind ik dat het zich afspeelt in onze hoofdstad tijdens de Gouden Eeuw. Al is voor het spelconcept dit thema natuurlijk volledig inwisselbaar met elke andere willekeurige stad. Kenners van Ticket to Ride pakken dit spel vrijwel direct op en nieuwkomers leren het heel snel door de eenvoudige spelregels. Vind je Ticket to Ride geen leuk spel, dan verandert deze variant daar niets aan. Dit spel is vooral bedoeld voor fans die graag hun favoriete spel (met z’n tweeën) ook snel tussendoor kunnen spelen.

Bekijk Ticket to Ride Amsterdam op de website van Bol.com.

ticket to ride amsterdam speleigenschappen

Positief

  • Eenvoudige spelregels
  • Erg geschikt voor twee spelers
  • Leuk voor de hele familie
  • Speelt erg vlot
  • Speelt zich af in Amsterdam
  • Meer interactie
  • Speelt toch anders dan het origineel

Negatief

  • Minder diepgang
  • Niet per se leuker dan het origineel
7

Goed

Pieter-Jan van Zwieten is Communications & Media Professional en founder van BRDGMZ. Naast zijn passie voor bordspellen en games is hij gek op foto- en videografie, geschiedenis, wetenschap en motorrijden.

Laat een Reactie Achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password

Meld je aan voor de BRDGMZ nieuwsbrief en ontvang elke maand een compact overzicht van de nieuwste spellen en reviews in je mailbox. Als abonnee blijf je gelijk ook op de hoogte van het laatste nieuws en exclusieve winacties!