Treelings Review

Het bouwen van een boomhut is nog zo makkelijk niet. Zeker niet wanneer je zoveel mogelijk hutten in dezelfde boom probeert te bouwen. En dat is precies jouw opdracht in Treelings van White Goblin Games, bouw de hoogste torens van boomhutten! Slaat dit kaartspel de spijker op zijn kop of slaat het de plank volledig mis? Je leest het in deze Treelings review.

In de wereld van de Treelings wordt hard gewerkt aan de voorbereidingen op het jaarlijkse vuurvliegjesfestival. Schitterende, lichtgevende zwermen van vuurvliegjes mogen tijdens de aankomende zomerzonnewende alleen van de hoogste plateaus in de stad opstijgen. Er zijn 6 verschillende gildes in de stad die er alles voor over hebben om hun eigen boomplateau, in elk district, zo hoog mogelijk te bouwen.

Als baas van jouw eigen district, maak je elke ronde de keuze welk gilde je wilt ondersteunen in jouw deel van de stad. Dat is natuurlijk niet geheel belangeloos. Je wilt tenslotte op de dag van het festival, een zo’n groot mogelijk publiek naar jouw deel van de stad trekken en zoveel mogelijk fel fonkelende vuurvliegjes vrijlaten.

Zes gildes

De kaarten van Treelings zien er sprookjesachtig uit en elke gilde heeft een eigen kleur en type boomhuis. Hierdoor zijn de verschillende kaarten direct te herkennen maar passen ze toch binnen het thema. Helaas is niet elke individuele kaart binnen een gilde uniek met eigen details, dat zou het spel voor mij net die extra touch geven.

Treelings bestaat uit 108 speelkaarten in zes verschillende kleuren die dus de gildes voorstellen. Het spel klaarleggen doe je door alle kaarten te schudden en iedere speler er drie te delen. De overige kaarten vormen de trekstapel. Binnen 5 was ik aan het spelen.

Treelings Gildes
Gildekaarten Treelings

Torens met punten

Het doel van Treelings is om de meeste punten te scoren. Punten scoor je door het bouwen van boomplateaus, oftewel door kaarten van dezelfde gilde (kleur) aan te leggen. Dit werkt zo, iedere speler begint met drie kaarten die hij open voor zich neerlegt, kaarten van dezelfde kleur leg je altijd boven elkaar. In het midden van de tafel bevindt zich de markt, hier liggen altijd vijf open kaarten. In je beurt mag je kaarten uit de markt pakken, je gebruikt de kaarten uit de markt om bij je eigen kaarten aan te leggen. Ook nu leg je kaarten met dezelfde kleur weer boven elkaar, heb je een nieuwe kleur dan leg je die links of rechts van de kaarten die er al liggen. Je hebt hierdoor dus maximaal zes kaarten (in de zes verschillende kleuren) naast elkaar liggen, kaarten met dezelfde kleur liggen boven elkaar en zo vorm je dus ‘torens’ van kaarten die aan het einde van het spel punten waard kunnen zijn. Aan het einde van het spel kijk je naar iedere toren die je gebouwd hebt, staat er direct links of rechts er naast een toren die hoger is, dan krijg je voor die toren geen punten. Zijn de torens er naast even hoog of lager dan krijg je voor iedere kaart in de toren één punt. jouw torens aan de uiteinden vergelijk je met de toren aan het uiteinde van je medespeler(s).

Ondanks deze misschien wat beknopte en abstracte speluitleg hierboven zijn de spelregels van Treelings eenvoudig en passen ze op een A4’tje. Jong of oud, veel of weinig ervaring, iedereen heeft dit spel heel snel geleerd. Binnen 10 minuten lezen begon ik aan mijn eerste potje.

Kiezen voor kleuren

Het heeft in Treelings geen zin om alle kleuren te verzamelen. Je zult al vrij snel in het spel moeten kiezen voor welke kleuren je gaat, of eigenlijk welke ‘torens’ je het hoogste wilt bouwen. Je krijgt namelijk alleen punten voor de hoogste torens. Een extra uitdaging in het spel is dat niet alleen jouw eigen torens van belang zijn, maar ook die van je medespeler(s). Of in ieder geval de buitenste toren(s) van je medespeler(s), omdat deze vergeleken worden met jouw buitenste torens voor het toekennen van punten.

De beurten verlopen lekker rap in Treelings, je kiest de kaarten uit de markt en legt ze direct aan bij de rest van je kaarten, hierna is de volgende speler aan de beurt.

treelings scorevoorbeeld
Punten scoren in Treelings

Veel geluk

Veel diepgang zit er niet in Treelings. Je bepaalt vroeg in het spel van welke kleuren kaarten je de hoogste torens wilt bouwen en probeert daarna zoveel mogelijk kaarten in deze kleuren te bemachtigen. Het is hierna voornamelijk een kwestie van geluk en niet zozeer van tactiek dat je de juiste kaarten in de markt kunt bemachtigen. Al kan een goede tactiek je wel degelijk helpen om te winnen, dit zit hem vooral in er voor zorgen dat jouw buitenste torens hoger zijn dan die van je medespeler(s) zodat zij geen punten kunnen scoren voor hun buitenste torens. Er is dus wel enige interactie tussen spelers, maar je speelt voornamelijk je eigen spel.

Leuk voor jongere kinderen

Treelings is zo uitgelegd en duurt ook niet te lang, ongeveer een kwartier. Doordat het spel niet veel diepgang kent is het erg geschikt voor jongere kinderen. Persoonlijk vind ik Treelings net iets te eenvoudig en is het niet mijn eerste keus om uit de spellenkast te pakken.

Je kunt Treelings met maximaal 5 spelers spelen, maar omdat je voornamelijk je eigen spel speelt en jouw acties beperkte invloed hebben op je medespeler(s), is Treelings goed met twee spelers te spelen. Hoe meer spelers er mee doen, hoe minder kaarten iedere speler kan bemachtigen en hoe uitdagender het spel wordt.

Treelings slaat voor mij niet de spijker op z’n kop, maar slaat ook de plank niet volledig mis, het spel is vooral leuk als laagdrempelig en snel spelletje voor tussendoor. Dit spel is uitermate geschikt voor bijvoorbeeld op de camping. Voor de meeste oudere kinderen en volwassenen biedt het spel te weinig diepgang om te blijven boeien, maar speel je met jongere kinderen dan blijft Treelings lang leuk. Ondanks het gebrek aan diepgang is het wel een uitdaging om het spel overtuigend te winnen, al hangt de winst wel voornamelijk af van hoeveel geluk je hebt gehad. De juiste tactiek helpt je zeker, maar speelt een minder doorslaggevende rol. Treelings is in ieder geval een origineel kaartspel.

treelings speleigenschappen

• Leuk met jongere kinderen
  • Snelle beurten