Amul Review

Neem een spel in gedachte wat je zowel met drie als met acht personen kunt spelen? Heb je ‘m? Dan nu de volgende vraag, is dat spel even leuk om te spelen met drie als met acht personen? Waarschijnlijk is je antwoord ‘nee’, er zijn maar weinig spellen die even leuk blijven ongeacht het spelersaantal. Maar geldt dit ook voor Amul van White Goblin Games? En is dit kaartspel überhaupt de moeite waard? Ik heb het voor je uitgezocht en het antwoord op al deze vragen lees je in deze Amul review.

De stad Amul was één van de grootste centra van de internationale handel in de oudheid en een belangrijk knooppunt op de Grote Zijderoute. Het succes van deze betoverende stad van handelaren piekte na de Arabische verovering in de 10e eeuw en werd in 1220 vernietigd door de Mongolen. In het spel Amul is iedere speler een gedreven handelaar, die strijd voor rijkdom en succes. Het creatieve kaart mechanisme leidt tot een soepel en simultaan spelen, wat maakt dat alle spelers continu betrokken zijn bij het spel.

Geen vliegend tapijt

Amul lag in het huidige Turkmenistan (dit ligt ten noorden van Iran) en speelt zich dus af in de Arabische wereld. Dit zie je direct terug in de schitterende vormgeving. De afbeeldingen op de kaarten zijn net mini-schilderijtjes die (sterk geromantiseerd) het leven in een handelsstad laten zien. Het is dat er geen vliegende tapijten en blauwe geesten te vinden zijn, anders was de vergelijking met Aladdin snel gemaakt.

Het spel bestaat uit in totaal 183 kaarten en een speelbord. Afhankelijk van het aantal spelers worden er meer of minder kaarten gebruikt in het spel. Maar hoe dan ook, het spel is altijd binnen 5 minuten opgezet: spelbord op tafel, kaarten er omheen leggen, resterende kaarten schudden en als trekstapel neerleggen, iedere speler krijgt vijf kaarten gedeeld en spelen maar!

Afbeelding van de Engelstalige versie van Amul

Wie is de beste handelaar

In Amul speel je een handelaar en probeer je zo rijk en succesvol mogelijk te worden. Het doel van het spel is dan ook om de hoogste score te behalen. Punten verzamel je door het spelen van kaarten, maar ook kaarten die je aan het einde van het spel nog in je hand hebt kunnen punten opleveren. Bepaalde kaartcombinaties leveren je extra punten op, terwijl andere kaarten je minpunten kunnen opleveren. Het spel duurt negen rondes, hierna worden de punten op de kaarten geteld.

Op tafel ligt het speelbord met drie zijdes, de markt, het paleis en de bazaar. Aan het paleis- en de bazaarzijde leg je de bijbehorende kaarten open neer. Deze kaarten worden niet meer aangevuld, dus wie het eerst komt, wie het eerst maalt, en weg is weg. Zoals je begrijpt kunnen deze kaarten waardevol zijn en extra punten opleveren. Maar je kunt de paleis- en bazaarkaarten alleen bemachtigen door het spelen van specifieke marktkaarten waarop staat aangegeven dat je een kaart uit het paleis of de bazaar mag pakken. De meeste acties spelen zich af in de markt, dat zit als volgt.

Het spel wordt gespeeld in drie fases:

1. Aanvulfase
  2. Planningsfase
  3. Onderhoudsfase

Aanvulfase

In de aanvulfase krijgt iedere speler een kaart uit de trekstapel en wordt de markt gevuld met nieuwe kaarten.

Planningsfase

In de planningsfase kiest iedere speler tegelijkertijd een kaart uit zijn of haar hand om aan de markt toe te voegen. De markt bestaat nu dus uit kaarten uit de trekstapel én uit kaarten uit de hand van iedere speler. Hierna mag iedere speler in beurtvolgorde een kaart uit de markt kiezen en weer op hand nemen. Iedere speler heeft nu weer zes kaarten op hand en mag nu een kaart uit de hand kiezen om te spelen.

Kaarten speel je in je persoonlijke speelgebied, naast dat de kaarten die je speelt punten (kunnen) opleveren zitten er soms ook acties aan verbonden, zoals bijvoorbeeld het mogen pakken van een extra kaart uit het paleis of de bazaar. Bij het spelen van kaarten moet je goed opletten welk symbool op de kaart staat, alleen kaarten met het tafelsymbool mogen gespeeld worden. Er zijn ook kaarten met een handsymbool, deze kaarten leveren alleen iets op als je ze aan het einde van het spel nog in de hand hebt.

Onderhoudsfase

In de onderhoudsfase worden de effecten van gespeelde kaarten in beurtvolgorde afgehandeld, de resterende kaarten in de markt worden verwijderd, de volgende speler krijgt de startbeurt en de nieuwe ronde begint.

De spelregels van Amul bestaan uit zo’n zes A4’tjes, daarnaast zijn er nog zo’n tien A4’tjes aan extra uitleg over de verschillende kaarten. De spelregels zijn niet moeilijk en komen er op neer dat je negen rondes hebt om de meest waardevolle kaarten te verzamelen en te spelen voor de meeste punten. Ik heb wel ongeveer drie kwartier nodig gehad voordat ik goed doorhad hoe het spel gespeeld moet worden. Kent iemand het spel al, dan is het met 10 minuten uitgelegd. Houd er ook rekening mee dat met de eerste paar keren spelen je nog niet goed weet wat alle kaarten precies doen, dit betekent dat je dus regelmatig moet opzoeken.

Het spel leren kennen

Ben je bekend met kaartspellen zoals Dominion dan pak je Amul zo op. Beide spellen spelen totaal anders maar het verzamelen en combinaties maken van kaarten is hetzelfde. Ondanks dat de spelregels van Amul niet moeilijk zijn en het spel niet heel diepgaand is, zal je wel moeten investeren in het spel. De eerste keren dat je Amul speelt ken je de kaarten nog niet en ben je zoekende naar de beste strategie. Je zult het spel dus een aantal keren moeten spelen om er goed bekend mee te raken. Dit is naar mijn mening helemaal niet erg, maar het is wel iets om je bewust van te zijn wanneer je het voor de eerste keer speelt. Wil je Amul eenmalig met casual bordspelers spelen, dan is het om die reden misschien beter om voor een ander spel te kiezen omdat het voor nieuwe spelers lastig inkomen is.

Wat ik ook prettig aan Amul vind, is dat je veel acties gelijktijdig moet uitvoeren. Je moet bijvoorbeeld allemaal tegelijk een kaart kiezen voor in de markt. Hierdoor hoef je nooit lang te wachten om in actie te komen en blijf je betrokken bij het spel. Daarbij viel me op dat de eindscores redelijk dicht bij elkaar lagen telkens, het spel blijft dus spannend tot op het laatste moment.

Kaarten uit de Engelstalige versie van Amul

Deduceren en combinaties maken

Wil je winnen in Amul dan zal je tactisch moeten spelen, zorg dat je de juiste kaarten op het juiste moment speelt en vergeet vooral niet de meest waardevolle kaarten op hand te houden voor extra punten aan het einde van het spel. Ook zal je goed moeten deduceren en combinaties proberen te maken. Er is gegeven hoeveel van elke kaart in het spel zitten dus je kunt uitrekenen hoe groot de kans is dat een bepaalde kaart nog voorbijkomt, zeker als je voor bepaalde combinaties gaat is dit waardevolle informatie. Ook is het slim om goed bij je medespelers te kijken welke kaarten zij spelen, dit geeft je veel informatie over de mogelijke strategie die zij aanhouden. Weet je eenmaal welke kaarten je medespeler nodig heeft dan kun je deze expres voor zijn neus wegkapen, maar over het algemeen speel je voornamelijk je eigen spel. Er zijn op heel veel manieren punten te verzamelen dus iedereen kan altijd zijn strategie bijstellen op basis van de huidige situatie. Geluk speelt een bescheiden rol in Amul, je kunt geluk hebben dat je zomaar goede combinaties van kaarten op handen krijgt, maar dan nog geven jouw strategische keuzes de doorslag in het spel. Doordat er zoveel verschillende strategieën mogelijk zijn en de kaarten die je krijgt elke keer anders zijn is geen spel hetzelfde en heeft Amul een hoge herspeelbaarheid, ook bevat het spel nog een mini-variant voor extra variatie.

Meer spelers, meer kaarten

Een spelletje Amul duurt zo’n 45 minuten, het spel is geschikt vanaf 10 jaar en je speelt het met 3 t/m 8 spelers. Een goede eigenschap van het spel vind ik dat het aantal kaarten in het spel afhankelijk is van het aantal spelers. Hierdoor komen er extra exemplaren van een bepaalde kaart in het spel, waardoor de kans om die kaart te bemachtigen ongeveer gelijk blijft. Maar er komen ook hele nieuwe kaarten met unieke eigenschappen in het spel waardoor je nieuwe kansen en mogelijkheden krijgt. Het spel ontwikkelt zich anders en vraagt dus een andere manier van spelen wanneer je met drie of met acht spelers speelt. Voor mij is het spel niet opvallend leuker of minder leuk met een bepaald aantal spelers, naar mijn mening is Amul is hierdoor net zo geschikt voor 3 als voor 8 spelers.

Amul is een vlot kaartspel met eenvoudige regels. Opvallend, in positieve zin, is dat het spel geschikt is voor 3 t/m 8 spelers en het met ieder spelersaantal leuk is om te spelen. Er zijn veel verschillende manieren waarop je Amul kunt winnen waardoor het dan ook echt aankomt op jouw tactische vaardigheden, geluk zal je niet veel helpen. Zoals de meeste card drafting spellen zal je tijd moeten investeren om het spel goed te leren kennen, maar omdat het spel niet al te diepgaand is heb je dit na een aantal keer spelen wel door. Kortom, zoek je een vlot en toegankelijk kaartspel dat je ook met veel spelers kunt spelen en waarbij strategie de boventoon voert? Dan mag je Amul zeker niet laten liggen!

Amul speleigenschappen

• Geschikt tot en met acht spelers
  • Spel varieert afhankelijk van het aantal spelers