Tapestry Review

Naar Tapestry is door veel spelers reikhalzend uitgekeken. In dit Civilization-achtige spel ontwikkel jij je beschaving tot grote hoogte, misschien zelfs tot aan de sterren. Benieuwd of dit spel de verwachtingen van de hype waarmaakt? Lees dan nú deze Tapesty review.

In Tapestry start je met niets en ontwikkel je je op de vier ontwikkelingssporen (wetenschap, technologie, ontdekkingsreis en militair) om steeds betere beloningen en voordelen te ontvangen. Je kunt je op een specifiek spoor richten of voor een evenwichtige aanpak kiezen. Je verbetert ook je inkomen, bouwt aan je hoofdstad, buit je unieke vaardigheden uit, verdient overwinningspunten en trekt tapijtkaarten, die het verhaal van jouw beschaving vertellen.

Premium gevoel

De thema’s van Tapestry zijn geschiedenis, ontwikkeling en wetenschap. Dat klinkt misschien wat abstract, maar door jouw beschaving in de loop van de geschiedenis te ontwikkelen doe je wetenschappelijke ontdekkingen en krijg je steeds meer mogelijkheden om overwinningspunten te scoren. Veel gamers zullen in Tapestry direct de spellen van Sid Meier’s Civilization herkennen. En dat klopt ook, Tapestry is hier op gebaseerd en kent veel overeenkomsten. Wanneer je de doos vasthebt en het deksel openmaakt vallen je direct een aantal dingen op. Ten eerste het gewicht van het spel. De term ‘zwaar’ is misschien wat overdreven, maar het spel weegt wel merkbaar meer dan het gemiddelde spel. Daarnaast valt op dat de spelregels uit slechts vier pagina’s bestaan. Als laatste vallen de schitterende miniaturen van de gebouwen op. Waar je in de meeste spellen het moet doen met saaie grijze figuren, zitten er in Tapestry 18 unieke en beschilderde exemplaren. Het overige spelmateriaal ziet er ook aantrekkelijk uit en heeft een premium gevoel. Het artwork zit vol details en de kleuren zijn fel en vrolijk. Ook de spelregels en het kartonnen spelmateriaal voelt degelijk aan door het ruwe en matte papiersoort. Al met al merk je dat de kwaliteit van het spelmateriaal van een hoger niveau is. Al blijft het met alle speelkaarten (dus ook die van dit spel) zo, wil je ze onbeschadigd houden, dan moet je ze echt in sleeves stoppen.

Uit meer dan 450 onderdelen bestaat Tapestry. Ondanks dit forse aantal is het spel met ongeveer 10 minuten op te zetten. Het speelbord gaat op tafel, iedere speler krijgt een startset bestaande uit een spelerstableau, beschavings- en stadskaart en diverse huisjes en fiches. De benodigde kaarten en tegels worden geschud en als stapels naast het bord geplaatst, evenals de miniaturen van de gebouwen, hierna kan het spel beginnen.

Ontwikkelen -> Meer Inkomen -> Ontwikkelen -> Meer Inkomen

In Tapestry ontwikkel jij je beschaving steeds verder om op die manier meer inkomsten te genereren die je vervolgens weer gebruikt om je beschaving nog verder te ontwikkelen, om daarmee tegelijkertijd overwinningspunten te scoren. Het spel wordt beurtelings gespeeld en bestaat uit 5 rondes. Iedere speler bepaalt voor zichzelf wanneer hij of zij naar de volgende ronde gaat. Spelers zitten dus niet altijd tegelijkertijd in dezelfde ronde, hierdoor kan het spel voor de ene speler ook sneller geëindigd zijn dan voor de andere spelers. In de vijfde ronde vindt de eindtelling plaats, zodra alle spelers de vijfde ronde hebben bereikt stopt het spel en heeft de speler met de meeste overwinningspunten gewonnen.

Het speelbord bestaat uit een landkaart met eilanden met daaromheen de vier ontwikkelsporen. Iedere speler begint het spel op de velden 0 van de ontwikkelsporen en op een eigen eiland met een eigen hoofdstad. Je hoofdstad wordt weergegeven als een kaart die lijkt op een grote sudoku-puzzel. In je hoofdstad kun je gebouwen plaatsen om zo extra inkomsten en overwinningspunten te krijgen. Daarnaast speelt iedere speler als één van de zestien beschavingen. Elke beschaving heeft unieke eigenschappen die gebruikt kunnen worden aan het begin van iedere nieuwe ronde.

Tijdens je beurt heb je de keuze uit twee acties:

1. Inkomen verzamelen
  2. Je beschaving verder ontwikkelen

Wanneer je inkomen verzameld, ga je ook direct door naar de volgende ronde, je kunt dit dus maar  een beperkt aantal keren doen. Normaal gesproken kies je er alleen voor om inkomen te verzamelen wanneer je (nagenoeg) door je middelen heen bent geraakt. Al kan het ook een strategische keuze zijn om het eerder te doen, de eerste speler die de volgende ronde bereikt krijgt namelijk extra middelen. Naast dat je inkomen verzamelt, mag je ook een tapijtkaart uit je hand spelen. Iedere tapijtkaart is uniek en geeft je een bepaald voordeel. Sommige voordelen ontvang je eenmalig, andere blijven die hele ronde geldig. Ook het mogen opwaarderen van een technologiekaart en het ontvangen van tussentijdse punten gebeurt tijdens het inkomen verzamelen.

Verreweg de meeste beurten ben je je beschaving verder aan het ontwikkelen op de vier sporen. In je beurt kies je één spoor om één stap op te ontwikkelen. Dit doe je door de aangegeven kosten te betalen. Je zet dan je marker op het spoor vooruit en voert de bij behorende actie uit en/of ontvangt de bijbehorende beloning. Dit kan bijvoorbeeld zijn:

• De landkaart op het speelbord verder ontdekken of gebieden veroveren
  • Tech- of tapijtkaarten ontvangen
  • Gebouwen in je hoofdstad plaatsen

Ben je de eerste die een specifieke plek op een ontwikkelspoor weet te bereiken, dan ontvang je een bezienswaardigheid (een van die mooie miniaturen) die je in je stad mag plaatsen. Omdat deze bezienswaardigheden tot wel 12 keer groter zijn dan een gewoon gebouw, gaat het vullen van je stad hier een heel stuk sneller mee. Afhankelijk van de voordelen van jouw beschaving en tapijtkaarten kan het slim zijn om zo snel mogelijk je op een specifiek spoor te ontwikkelen of juist zoveel mogelijk te verspreiden.

tapestry miniaturen

Het spel wordt op deze manier verder gespeeld totdat alle spelers de vijfde ronde hebben bereikt. De volledige uitleg lees je in de spelregels. De regels van Tapestry zijn vrij eenvoudig, al kan de hoeveelheid uitleg van de verschillende onderdelen in het begin wat overweldigend aanvoelen. Maar ben je eenmaal aan het spelen dan wijst het spel zich vanzelf. Overal staan symbolen die het spel verduidelijken en anders kan je het overzichtsblad raadplegen voor extra uitleg. Ik ben zo’n 20 minuten bezig geweest met lezen voordat ik aan mijn eerste potje begon.

In ontwikkeling

In Tapestry is ontwikkelen de belangrijkste speleigenschap. Je maakt de grootste kans om te winnen als je weet hoe je het grootste voordeel haalt uit het ontwikkelen van jouw beschaving. Dit betekent dat je moet weten wánneer je voor wélke ontwikkelingen kiest. En dat je ervoor zorgt dat je over de juiste en voldoende middelen beschikt. Tactisch inzicht is daarnaast ook erg belangrijk. Je moet vooruit kunnen denken en weten welke voordelen jouw acties kunnen opleveren in latere beurten. Geluk speelt een matige rol in Tapestry. Je kunt geluk hebben dat je een goede tapijtkaarten op het juiste moment krijgt of dat de dobbelstenen gunstig rollen voor je. Maar de impact van de geluksfactor is beperkt. In Tapestry speelt iedere speler voornamelijk zijn eigen spel. Je kunt elkaar wel een beetje dwarszitten door je medespelers voor te blijven op een ontwikkelingsspoor, of door gebiedstegels van ze te veroveren, of het effect van een tapijtkaart op hen toe te passen. Maar dit soort interacties zijn bijzaken in plaats van hoofdzaken. Doordat de kaarten, tegels, gekozen steden en beschavingen elke keer anders zijn, zal geen spel hetzelfde zijn. Ieder spel zal je opnieuw je strategie moeten bepalen en is hierdoor de herspeelbaarheid van Tapestry erg groot.

Virtuele tegenstanders

Je speelt Tapestry met 1 tot en met 5 spelers en het spel is geschikt vanaf 12 jaar. De spelregels bevatten een aparte variant om alleen te spelen en aangepaste spelregels voor twee spelers. Je speelt dan tegen virtuele tegenstanders die automatisch acties uitvoeren aan de hand van getrokken kaarten. Ik vind Tapestry ook erg leuk om met z’n tweeën te spelen. Door de virtuele tegenstander gaan niet alle voordelen naar jou of de andere speler, maar kan ook geen van beiden iets ontvangen omdat de virtuele speler je net voor is geweest. Maar het allerleukste en uitdagendste is om met 4 of 5 spelers te spelen. Er is dan meer concurrentie en er zijn meer beschavingen met ieder unieke eigenschappen in het spel. Ondanks het beperkt aantal van 5 rondes, duurt een potje Tapestry toch al gauw 2 uur. Je moet er dus wel de tijd voor kunnen nemen.

Tapestry een keer proberen voor je deze koopt?
Huur hem dan nu bij de bordspellenbieb.nl®.

Tapestry is een strategisch ontwikkelspel met een klein vleugje geluk. Je zou het kunnen zien als Civilization light. Het spel ziet er erg mooi uit, met name de beschilderde miniaturen springen er uit, en het spelmateriaal is van goede kwaliteit. Een groot pluspunt is dat het spel ondanks zijn omvang snel op te zetten en te leren is, de spelregels beslaan slechts 4 pagina’s. Ondanks dat Tapestry niet een moeilijk spel is, is het wel iets te omvangrijk voor de hele casual spelers. Ook vanwege de langere speelduur. Maar ben jij als casual speler wel eens toe zijn aan een extra uitdaging omdat je Catan helemaal stuk hebt gespeeld? Dan word je met Tapestry goed voorzien in die behoefte. Ook de ervaren bordspeler vindt genoeg uitdaging en plezier in dit spel. Ben je echter een echte die hard Civilization-speler, dan biedt Tapestry te weinig diepgang voor je. Eén minpuntje is wel dat de verschillende beschavingen niet optimaal gebalanceerd zijn, met sommige heb je een groter voordeel dan met andere. Gelukkig kun je dit compenseren door de beschavingsaanpassingen toe te voegen aan de spelregels. Zoek jij een bordspel met meer uitdaging en langere spelduur, dat toch snel op te zetten en te spelen is, zowel met twee als vijf spelers leuk is en ben je bereid om voor kwaliteit meer te betalen dan het gemiddelde bordspel? Haal dan zeker Tapestry in huis, je gaat er absoluut geen spijt van krijgen!

Sinds de release van Tapestry is aan spelers wereldwijd gevraagd om de uitslag van het gespeelde potje, de puntentotalen en de beschavingen waarmee werd gespeeld door te geven. Gebaseerd op al deze gegevens is dit document met kleine aanpassingen uitgekomen dat de verschillende beschavingen in het spel gebalanceerder maakt.

Voor nog meer balans tussen de beschavingen en meer interactie tussen de spelers speel je met de uitbreiding Plannen en Complotten.

• Spelmateriaal van goede kwaliteit
  • Snel op te zetten