De Crew: Missie Diepzee Review

De mensheid weet van het heelal dan haar eigen zeeën. Best gek eigenlijk, dat we meer weten over wat onnoemelijk ver weg is, dan iets dat heel dichtbij is. Hoog tijd dus om op verkenning te gaan in onze eigen oceanen! De Crew: Missie Diepzee is de opvolger van het geprezen De Crew. Wat de verschillen zijn en of deze opvolger het aanschaffen waard is, lees je in deze De Crew: Missie Diepzee review.

De Crew: Missie Diepzee is de opzichzelfstaande opvolger van De Crew. Deze review is geschreven alsof je al bekend bent met de spelregels van De Crew. Ben je nog niet bekend met De Crew, lees dan eerst onze De Crew review.

Wonderlijk! Er is tot nu toe maar een verrassend klein deel van onze wereldzeeën verkend. Jullie hebben nu de kans om dat te veranderen. Stort je als crew in het diepe! Je opdrachtgever schijnt te weten wat je daar beneden te wachten staat, maar daar laat hij zich niet werkelijk over uit. Duik ver naar beneden om de zaak tot op de bodem uit te zoeken.

Nog steeds ingepakt

Zoals de naam van het spel al aangeeft, speelt De Crew: Missie Diepzee zich af in de diepte van de oceaan. Net zoals in de voorganger De Crew past het thema erg goed bij het spel. Feitelijk is het recept hetzelfde, je zit in een afgesloten pak en bent voor de communicatie afhankelijk van externe factoren. Dit keer niet in het vacuüm van de ruimte maar diep onder water in de zee. Ook de vormgeving van De Crew is doorgetrokken naar Missie Diepzee. Het artwork is weer erg mooi gedaan met unieke afbeeldingen voor elk waarde van de kaarten. Ben je bekend met De Crew, dan voelt Missie Diepzee direct vertrouwd aan.

Missie Diepzee bestaat uit 40 speelkaarten, 5 herinneringskaarten, 96 kleine opdrachtkaarten en 7 fiches. Het spel opzetten is met twee minuten gebeurd. De speelkaarten worden geschud en helemaal opgedeeld, de opdrachtkaarten worden geschud en als stapel op tafel gelegd, het missiehandboek geeft aan hoeveel opdrachtkaarten er opengedraaid moeten worden en het spel kan beginnen.

Andere opdrachten

De spelregels van Missie Diepzee zijn grotendeels hetzelfde als De Crew. De regels met betrekking tot de slagen zijn identiek, de speler met de hoogste troefkaart is de start speler, je moet kleur bekennen en de hoogste kaart van de gevraagde kleur wint de slag. Ook kan er nog steeds gecommuniceerd worden door een kaart open neer te leggen en er een fiche op te leggen wanneer het je hoogste, laagste of enige kaart van die kleur is. Het verschil tussen De Crew en Missie Diepzee zit hem in de opdrachten.

In De Crew werden opdrachten samengesteld door het halen van specifieke kaarten in een bepaalde volgorde. Bijvoorbeeld, een speler moet de blauwe twee halen voordat een andere speler de gele zeven haalt. Speel je dezelfde missie opnieuw, dan blijft de volgorde van te halen kaarten hetzelfde (eerst de ene kaart en daarna de andere), alleen om welke specifieke kaarten het gaat verandert. In Missie Diepzee zijn er 96 verschillende opdrachtkaarten. Bijvoorbeeld, haal de blauwe 4, haal ten minste 5 roze kaarten of win nooit twee slagen achter elkaar. Er zijn nu meerdere verschillende voorwaarden, naast het halen van een specifieke kaart, om een opdracht te voltooien. Elke opdrachtkaart heeft een cijfer op de achterkant, hoe moeilijker de opdracht, hoe hoger het cijfer. Het missieboek geeft per missie de totale waarde van de opdrachtkaarten aan. Is deze 3 dan pak je net zolang kaarten van bovenaf de opdrachtkaartenstapel tot je precies op 3 uitkomt. Bijvoorbeeld drie kaarten van waarde 1, of één kaart van waarde 2 en één kaart van waarde 1, of één kaart van waarde 3. Opdrachtkaarten met een te hoge waarde leg je af. Wanneer je dezelfde missie opnieuw speelt, en weer nieuwe opdrachtkaarten moet pakken, heb je totaal andere opdrachten. Niet alleen de inhoud van de opdracht maar ook de hoeveelheid opdrachten kan dus verschillen. Je kunt één moeilijkere opdracht hebben of juist drie makkelijker.

De volledige uitleg lees je in de spelregels van De Crew: Missie Diepzee. De regels worden duidelijk en overzichtelijk uitgelegd  in zo’n twaalf A4’tjes. Dit lijkt veel, maar zeker als je al bekend bent met De Crew hoef je alleen maar te letten op de verschillen. Binnen 5 minuten was ik klaar met lezen en begon ik aan het eerste potje.

Een kwestie van gevoel

In Missie Diepzee is goed samenwerken het belangrijkste, je kunt dit spel niet als solist winnen. Omdat je niet openlijk mag communiceren over de kaarten, moet je de werking van het spel gaan leren kennen en zal je merken dat je elkaar steeds beter aanvoelt. Wanneer iedere speler zonder communicatie aanvoelt welke kaarten hij of zij moet spelen en daarmee de missie gehaald wordt, geeft echt een kik! Tactiek is dus ook erg belangrijk, aan de hand van de opdrachten die gehaald moeten worden en de kaarten in je hand, moet je een logische tactiek bedenken. Hoe vaker je het spel speelt, hoe eerder je gaat herkennen welke tactieken het beste kunnen werken bij bepaalde opdrachten. Daarnaast speelt geluk ook zeker een rol, je zult merken dat sommige combinaties van opdrachten heel eenvoudig te halen zijn terwijl andere tegen het onmogelijke aanschuren. Ondanks dat je niet over de kaarten in je hand mag communiceren, is de interactie met andere spelers erg hoog, je speelt Missie Diepzee echt met elkaar. De herspeelbaarheid van het spel is ook erg groot, groter nog dan bij De Crew. Dit omdat de opdrachten en gedeelde kaarten van dezelfde missie iedere keer (totaal) anders zijn.

Maak het zelf moeilijker of makkelijker

Je speelt De Crew: Missie Diepzee met 3 tot en met 5 personen. Een potje duurt 20 minuten en het spel is geschikt vanaf 10 jaar. De spelregels bevatten zelfs een variant voor twee spelers. Ik vind het spel zelf niet echt geschikt om structureel met z’n tweeën uit te spelen, maar het is leuk dat er een variant bestaat om het toch te kunnen doen. Met 4 spelers vind ik het spel het leukste, dit lijkt voor de beste balans te zorgen. Maar wil je een extra uitdaging, speel dan met 5 spelers, het spel lijkt dan moeilijker te worden, zeker in de latere missies. Mede doordat het spel coöperatief is, is het geschikt voor de hele familie, voor zowel jong als oud en casual en ervaren spelers. Ook omdat de meeste mensen wel bekend zijn met slagenspellen is het spel ook zo uitgelegd. De eerste missies zijn lekkere inkomertjes, maar al snel wordt het spel uitdagender en is het niet vanzelfsprekend dat de missie de eerste keer gehaald wordt. Je kunt zelf ook de moeilijkheidsgraad van het spel beïnvloeden door meer of minder indirecte communicatie toe te staan. Het spel schrijft voor dat je niet over de inhoud van de kaarten mag communiceren, maar door indirecte communicatie kan je ook al een hoop duidelijk maken, zonder dat je direct over je kaarten communiceert. Door ook hier heel strikt in te zijn kun je het spel een stuk uitdagender maken.

De Crew: Missie Diepzee is net als zijn voorganger De Crew een coöperatief slagenspel met missies. Aan dit beproefde recept is niets veranderd en dat is maar goed ook, never change a winning team! Wat er wel anders is, zijn de opdrachten van de missies. Deze zijn meer divers geworden waardoor er meer variatie in het spel is gekomen. Ook zorgt het ervoor dat je dezelfde missies vaker kunt spelen omdat je telkens weer andere opdrachten krijgt. Ben je nog helemaal niet bekend met De Crew, dan maakt het niet zoveel uit of je De Crew of Missie Diepzee speelt. Missie Diepzee heeft wel als klein voordeel dat de herspeelbaarheid wat groter is. Ben je al bekend met De Crew en vind je het spel leuk, dan kan ik je zeker aanbevelen om ook Missie Diepzee in huis te halen. De spelregels zijn in de basis hetzelfde, maar door de grotere diversiteit in opdrachten speelt het spel toch weer als nieuw. Ik weet zeker dat je ook aan De Crew: Missie Diepzee weer heel veel dagen spelplezier gaat hebben!

• Hogere herspeelbaarheid
  • Meer diversiteit in missies
  • Hetzelfde beproefde recept