De Crew Review

Astronauten gezocht! Wetenschappers vermoeden een mysterieuze planeet aan de rand van ons zonnestelsel. Tot nu toe werden echter nog geen concrete bewijzen geleverd. Het is nu aan jou en de rest van je crew om dit bewijs te leveren. In dit coöperatieve slagenspel proberen jij en je medespelers om 50 verschillende missies te volbrengen. Dit lukt jullie alleen als jullie samen een goed team vormen, want in de ruimte kan goede communicatie lastiger zijn dan je denkt. Is De Crew net zo leuk als het klinkt? Je leest het in deze De Crew review.

24 augustus 2006 staat vast in je geheugen gegrift. Na jarenlang discussiëren werd op de Algemene Vergadering van het de Internationale Astronomische Unie beslist dat Pluto een dwergplaneet is en niet langer de negende planeet van ons zonnestelsel. Van de ene op de andere dag vlogen dus nog slechts acht planeten in een baan om onze zon. Neptunus is sindsdien de planeet het verst van de zon.

In de loop van de jaren erna ontstond een sensationele theorie. Aan de rand van ons zonnestelsel zou zich een tot nu toe onbekend, groot hemellichaam bevinden. Die vermoedens waren gebaseerd op de gegevens die de ruimtesondes Voyager 2 en later New Horizons verzamelden. Vreemde afwijkingen in hun meetwaarden en tijdelijke onderbrekingen in de overdracht van de gegevens stelden de wetenschappers voor een raadsel. Hoewel de theorie in het begin als een hersenspinsel werd afgedaan, raakten na verloop van tijd steeds meer sceptici overtuigd. Maar de gegevens waren ontoereikend en leverden geen concrete bewijzen op.

Toen dr. Markow en zijn onderzoeksteam niet meer wisten hoe het nu verder moest, startten ze het project Nautilus op. Ze wilden een bemand ruimteschip de ruimte in sturen, zodat de bemanningsleden met eigen ogen konden zien wat de nieuwe negende planeet kon zijn. Na veel tegenslag en jarenlang onderzoek is de technologie nu eindelijk klaar voor een dergelijke missie. Het enige wat ze nu nog nodig hebben is een crew. Iemand kandidaat?

Geef me de ruimte!

Alles aan De Crew ademt ruimtevaart, het enige dat nog ontbreekt is het NASA-logo. Leuk detail is dat de startspeler een astronaut voor zich neerzet en als je goed kijkt naar het vizier van deze astronaut, dan zie je in de weerspiegeling iemand die 2 kaarten in z’n handen houdt. Verder heeft iedere (getallen)kaart zijn eigen artwork, ik vind het altijd fijn wanneer er aandacht aan zulke details wordt besteed. Het ruimtethema is goed in het spel verwerkt, niet alleen door het artwork maar ook door de missiebeschrijvingen, met een beetje fantasie kan je tijdens het spelen je prima inbeelden dat je met je medespelers echt op ruimtereis bent.

De Crew bestaat uit 45 grote kaarten, 36 kleine kaarten en 17 fiches. De grote kaarten schud je en deel je op, de kleine kaarten schud je en leg je op tafel en de fiches sorteer je en leg je ook op tafel. Binnen vijf minuten heb ik De Crew klaargezet om te gaan spelen.

De crew spelmateriaal

Mission Accomplished

Het doel van De Crew is om 50 verschillende missies te vervullen. Missies bestaan uit één of meerdere opdrachten en/of voorwaarden. Om een missie te kunnen halen moet je samenwerken met je medespelers, jullie winnen of verliezen altijd samen een missie namelijk. Op het moment dat jullie aan de voorwaarden van een missie hebben voldaan, dan stopt het spel direct (al belet niemand je om voor de vorm nog door te spelen) en kun je direct door naar de volgende missie.

In essentie is De Crew een slagenspel, er zijn vier verschillende kleuren kaarten in de getallen 1 t/m 9 en vier troefkaarten in de getallen 1 t/m 4. De startspeler van de ronde is degene met de hoogste troefkaart en hij of zij begint met het spelen van de eerste kaart in een bepaalde kleur, de overige spelers moeten vervolgens ook een kaart spelen in dezelfde kleur, tenzij iemand die kleur niet meer op hand heeft, dan mag er een kaart naar keuze gespeeld worden. Degene die de hoogste kaart in de gevraagde kleur heeft gespeeld, wint de slag en is de nieuwe startspeler van de volgende ronde. Dit gaat zo door tot alle kaarten gespeeld zijn.

In De Crew gaat het er dus niet om wie de meeste slagen heeft weten te halen, maar dat er aan de voorwaarden van de missie is voldaan. Ik geef je een voorbeeld van een missie: speler 1 moet de gele negen, en speler 2 moet de groene drie in een slag winnen voordat alle kaarten gespeeld zijn. Ik hoor je denken, nou dat is een eitje, je spreekt gewoon met elkaar af wie welke kaart wanneer speelt zodat speler 1 en speler 2 de juiste kaarten in een slag winnen. Maar zo makkelijk hebben ze dit spel natuurlijk niet gemaakt. Je mag namelijk niet met elkaar praten, maar je mag wel één keer per ronde over één kaart uit je hand communiceren. Dat zit zo, tijdens een ronde mag je één keer een kaart uit je hand open op tafel leggen zodat andere spelers deze kunnen zien. Op deze kaart leg je vervolgens een fiche neer, dit fiche geeft aan of deze kaart jouw hoogste, laagste of enige kaart in die kleur is. Op deze manier kun je toch nog iets aan elkaar laten weten.

Welke kaarten er behaald moeten worden tijdens een missie wordt bepaald door de kleine opdrachtkaarten. De opdrachtkaarten bestaan uit alle speelkaarten in de vier kleuren. Aan het begin van de missie worden net zoveel opdrachtkaarten opengedraaid als dat de missie voorschrijft. Heb je een missie niet gehaald, dan speel je de missie weer helemaal opnieuw. De opdrachtkaarten worden dan opnieuw geschud en opengedraaid. Op deze manier is dezelfde missie toch elke keer weer anders. De eerste paar missies zijn vrij eenvoudig, maar de moeilijkheidsgraad loopt al snel op. Steeds meer spelers moeten steeds meer kaarten bemachtigen en de volgorde waarin dat gebeurt wordt ook belangrijk. Maar niemand heeft ook ooit beweert dat ruimte exploratie zonder uitdagingen is.

De spelregels van De Crew zijn niet moeilijk, zeker niet als je het principe van een slagenspel kent. Wel is het redelijk wat leeswerk, de regels beslaan namelijk zo’n vijf A4’tjes. Ik heb dertig minuten nodig gehad om alles door te lezen en te begrijpen.

(Geen) Communicatie

Je speelt De Crew dus coöperatief met minimale communicatie, net zoals bijvoorbeeld The Mind. Maar waar je bij The Mind echt in stilte en in opperste concentratie speelt, kan je in De Crew prima met elkaar praten, zolang het maar niet over het spel gaat. En dat niet over het spel praten is toch echt heel lastig, ik heb de eerste missies echt geprobeerd om niet te roepen “Let nou op! Je weet toch dat dit mijn enige gele kaart is, hoe kan je deze kaart nou spelen?!”, maar dat is me herhaaldelijk niet gelukt. Mijn medespelers trouwens ook niet, de discussies over wie welke kaart wanneer moet spelen duurde vaak langer dan de ronde zelf.

Er even inkomen

Ben je nieuw met het spel dan moet je met je medespelers eerst het spel leren kennen en door hebben wat goede tactieken zijn. Ook moet je leren informatie te interpreteren. Als iemand een roze negen laat zien en geeft aan dat dit zijn laagste kaart is, wat betekent dat dan voor het spel en de tactiek die je kiest. De eerste 10 missies hebben we het helemaal niet communiceren daarom losgelaten en zijn we gewoon gaan spelen met zo min mogelijk overleg. Maar ook toen bleken sommige missies knap lastig, soms is het ook wel een kwestie van geluk dat je de juiste kaarten op handen krijgt. Rond de tiende missie hadden we het spelmechaniek en de te kiezen strategieën wel redelijk door en zijn we De Crew opnieuw gaan spelen vanaf de eerste missie, maar dit keer strikt volgens de regels. Het spel wordt dan echt een heel stuk uitdagender, maar ook een heel stuk leuker en het geeft echt een kick wanneer je dan een missie weet te halen!

Je doet het samen

Samenwerken is de belangrijkste speleigenschap van De Crew. Je kunt de missies alleen maar halen door samen te werken. Omdat de communicatie zeer beperkt is moet iedere speler ook erg alert zijn op welke kaarten er gespeeld zijn en worden. Naast samenwerken is tactiek erg belangrijk. Als team moet je goede tactieken bepalen om ervoor te zorgen dat de juiste kaarten in de juiste volgorde door de juiste spelers bemachtigd worden. Geluk speelt ook een rol, zij het wel beperkt. Het meeste geluk kun je hebben met het opendraaien van gunstige opdrachtkaarten, sommige combinaties van opdrachtkaarten zijn beduidend makkelijk te halen dan andere.

Het is hoe moeilijk je het zelf maakt

De Crew is geschikt vanaf 10 jaar en je speelt het met 3 tot 5 spelers. Er is ook een tweespelersvariant in de spelregels, al vind ik die zelf veel minder leuk. Afhankelijk van met hoeveel spelers je speelt zijn er kleine aanpassingen in de spelregels, ook zijn er aangepaste regels om het spel makkelijker of uitdagender te maken. Je merkt wel dat het moeilijker is om een missie te halen wanneer je met meer mensen speelt. Sommige missies zijn echt opvallend moeilijker te halen met 5 spelers dan dezelfde missie met 4 spelers. Dit is niet erg, maar wel iets om rekening mee te houden. Een missie in één keer halen duurt gemiddeld 20 minuten, afhankelijk van de moeilijkheid van de missie en de ervaring van de spelers kan dit ook in 5 minuten. Maar je zult merken dat je een missie vaak niet in één keer haalt en daar meerdere pogingen voor nodig hebt. De Crew is het leukste wanneer je met dezelfde spelers de 50 missies probeert te halen, doen er één of meerdere nieuwe spelers mee, dan kun je het beste weer bij missie 1 beginnen.

Ik vind het knap hoe de maker van De Crew een standaard slagenspel heeft weten om te toveren in een leuk, coöperatief en uitdagend spel. In de basis blijft het spelmechaniek hetzelfde, je moet kleur bekennen en de hoogste kaart wint de slag. Maar door de verschillende en steeds moeilijk wordende opdrachten voelt elke missie als een compleet nieuwe ervaring. Ook wanneer je dezelfde missie opnieuw speelt is de ervaring anders omdat telkens andere spelers andere kaarten moeten bemachtigen. Er is moeite gedaan om het ruimtethema goed in het spel te verwerken en dat merk je, de korte verhalen bij de missies sluiten op elkaar aan en geven, met een beetje fantasie, je het gevoel met je medespelers echt op ruimtemissie te zijn. Doordat de missies niet zo lang duren pak je het spel er makkelijk bij om even tussendoor te spelen. Maar je kunt er ook rustig een hele dag mee vullen, zeker als je lekker op dreef bent, want heb je een missie eenmaal gehaald dan wil je daarna niets liever dan door gaan naar de volgende!

de crew speleigenschappen

• Ruimtethema goed verwerkt in het spel
  • De spelregels zijn niet moeilijk