Spicy Review

Ik weet het nog heel goed ook al is het alweer jaren geleden, sushi was een nieuw fenomeen en de sushirestaurants schoten als paddenstoelen uit de grond. Ik was totaal onbekend met wasabi, dat goedje dat wel iets wegheeft van groene tandpasta. Nou dat heb ik geweten, mijn eerste kennismaking met wasabi, toen ik er een flinke klodder van op m’n zalm nigiri deed. Het voelde alsof de vlammen uit m’n hele gezicht sloegen. Een vergelijkbaar verhaal moet zich hebben afgespeeld in Spicy. Op het glimmende doosje siert een tijger waarvan de tranen in de ogen staan en de vlammen uit zijn bek spuwen. Een pittig maar dramatisch blufspel, weet de achterkant van de doos te vertellen. Maar dat is een uitdaging die ik graag aan ga! Je leest alles over mijn ervaringen met dit pittige spel in deze Spicy review.

Er waren eens drie grote katten die eeuwige strijd leverden om de baas te worden. Uitgeput besloten ze om met vechten te stoppen en hun negen levens aangenamer te maken met een pittige eetwedstrijd. Omdat er ook nog valsgespeeld werd, vonden ze een pittig maar dramatisch blufspel uit.

Heet, heter, heetst

Zoals de naam al doet vermoedden, draait het in Spicy om pittig eten. Centraal in het spel staan chili, wasabi en peper. Dit zijn specerijen die veel in de Oosterse keuken worden gebruikt en dit zie je dan ook terug in het artwork dat erg Aziatisch aandoet. De illustraties op de kaarten zijn grappig gedaan, hoe hoger het getal op de kaart, hoe meer de vlammen uit de bekken van de katachtigen slaan door de pittige specerijen. Het thema staat verder niet in direct verband met het spel en had zo ingewisseld kunnen worden voor ieder ander willekeurig thema, maar dat maakt voor het spelplezier niet uit. En bijkomend voordeel als je van bling bling houdt, het gouden doosje van het spel is een item dat direct in het oog springt in je spellenkast.

Spicy bestaat in totaal uit 110 kaarten. Waarvan 100 speelkaarten in de getallen 1 t/m 10, in drie verschillende kleuren, plus 10 jokers. Het opzetten is in 3 minuten gedaan, je schudt de 100 kaarten, deelt iedere speler er 6, overige kaarten als trekkaarten op tafel en spelen maar!

spicy speelkaarten

Fake it till you make it

In dit spel draait het allemaal om bluffen. Iedere speler begint met zes kaarten in de hand en probeert zijn of haar hand leeg te spelen om zo de meeste punten te scoren. Er wordt om de beurt gespeeld. Speel je een kaart dan doe je dat gesloten en leg je deze op tafel, je noemt hierbij een specerij plus een getal, bijvoorbeeld wasabi twee. De andere spelers kunnen deze kaart nu uitdagen als ze denken dat er gebluft wordt, in dat geval legt de speler die uitdaagt de hand op de gesloten kaart en zegt wat er niet klopt, de kleur of het getal. Hierna wordt de kaart omgedraaid en gekeken of dit klopt. De verliezer van deze uitdaging moet voor straf twee extra kaarten op hand nemen en de winnaar neemt de stapel gespeelde kaarten als scorestapel en legt deze gesloten voor zich neer.

Wordt de gespeelde kaart niet uitgedaagd, dan moet de volgende speler een kaart spelen of passen. Speel je een kaart dan moet je kleur bekennen en moet deze kaart een hogere waarde hebben dan de kaart die zojuist gespeeld is, in dit geval bijvoorbeeld wasabi vijf. Maar je kunt natuurlijk ook iedere andere willekeurige kaart spelen. Zolang niemand je uitdaagt, komt niemand er achter dat je de verkeerde kaart speelt. Speelt iemand de waarde 10, dan begin je weer opnieuw met tellen en moet de volgende kaart een 1, 2 of 3 zijn. Als een speler past, dan neemt hij 1 extra kaart van de trekstapel op hand en is de volgende speler. Op deze manier wordt er door gespeeld totdat iemand 2 maal zijn of haar hand heeft leeg gespeeld of tot de einde spel-kaart zichtbaar is in de trekstapel. Hierna worden de punten geteld. Je krijgt pluspunten voor iedere kaart die je bemachtigd hebt door uitdagingen te winnen en je krijgt minpunten voor iedere kaart die je nog op hand hebt. Iedere keer dat je je hand leeg hebt weten te spelen verdien je 10 bonuspunten. De speler met de meeste punten wint het spel.

De spelregels van Spicy zijn vrij eenvoudig en passen op een A4’tje. Er zijn ook extra regels opgenomen om variatie in het spel te brengen. Deze maken het spel een leuker en afwisselender nadat je bekend bent geraakt met de basisregels. Spicy is ideaal als je snel een nieuw spel wilt kunnen spelen, na 10 minuten lezen begon ik aan m’n eerste potje.

Nee die andere peper

Tijdens het spelen van Spicy vielen mij twee dingen op. Allereerst ben ik tijdens het spelen vrij snel afgestapt van het benoemen van een specerij (chili, wasabi of peper) en zijn we de kleuren (rood, groen, blauw) gaan noemen. Misschien kun je wel raden waarom, juist de specerij peper zorgt voor verwarring. In het spel is ‘peper’ de blauwe kleur met het pepervaatje, alleen zit er in het spel ook de rode kleur met de chilipeper en dat zorgde voor verwarring. Dit maakt voor het spelplezier niets uit en is zo op te lossen, maar dit is voor jouw eerste spel wellicht iets om rekening mee te houden.

Daarnaast blijkt het echt knap lastig om je hand uit te spelen. Ik heb zo’n 20 spelletjes gespeeld (met de basisregels) en het is iemand maar 1 keer gelukt om de hand helemaal leeg te spelen. Ook dit is niet erg en maakt het spel alleen maar uitdagender en geeft een fantastisch gevoel als het je wél lukt.

Eerlijk spelen loont niet

Zoals ik hierboven als schreef, Spicy draait helemaal op bluf. De meeste kaarten die je speelt zijn gebluft, want je kan onmogelijk alleen maar juiste kaarten achter elkaar spelen. En wil je het spel ‘eerlijk’ spelen, dan zal je nooit winnen omdat je dan alleen maar aan het passen bent. Hierdoor krijg je dan zoveel kaarten, en dus minpunten, in de hand dat winnen onmogelijk wordt. Nee als je Spicy speelt, dan weet je dat iedereen het meeste van de tijd aan het bluffen is. De kunst is alleen om te herkennen wanneer iemand bluft en of diegene dan bluft op kleur of getal, of beide kan natuurlijk ook. Daarnaast speelt geluk ook een grote rol, je moet net geluk hebben dat je de juiste kaarten op het juiste moment op hand krijgt. Maar ook moet je geluk hebben bij het uitdagen dat iemand zich vergist of jij het goed hebt. De interactie met de andere spelers is vrij hoog. Je speelt je eigen spel en kunt elkaar niet echt dwarszitten, maar je bent wel telkens aan het praten en kijken naar je medespelers of je ergens bluf herkent. Bij ons werd er in ieder geval veel gepraat, indringend gekeken en gelachen!

Familie- en mini-partyspel in één

Je speelt Spicy met 2 t/m 6 spelers. Het spel is best aardig met z’n tweeën, maar hoe meer spelers er mee doen hoe beter Spicy tot zijn recht komt. Het spel wordt dan moeilijker doordat er meer spelers en kaarten in het spel zijn. Door de eenvoudige spelregels, hoge mate van interactie en gebrek aan tactiek is Spicy uitermate geschikt als partygame voor kleine gezelschappen. Het liefst speel ik Spicy met zes spelers op een vrijdagavond. Tegelijkertijd is Spicy net zo goed een gezellig familiespel waarbij je te weten komt hoe goed je kinderen doorhebben wanneer je niet de waarheid spreekt. Een potje duurt een kwartiertje en het spel is geschikt vanaf 10 jaar.

Spicy is letterlijk een pittig blufspel. Tactiek heb je niet echt nodig, maar geluk en vooral een goed gevoel voor BS wel. Je hebt het spel in no time geleerd en potjes duren niet te lang. Ideaal om even tussendoor te spelen of als luchtige afsluiter na een heftige spelsessie. Heb je de basisregels eenmaal door, dan breng je meer variatie en uitdaging in het spel met de smaakmaak-kaarten. Kortom zoek je een leuk mini partyspel of familiespel waarin je lekker kunt bluffen zonder je te wagen aan een avondvullende pokersessie? Haal dan zeker Spicy in huis!

• Veel interactie

• Geluk speelt een grote rol
7