Keer op Keer Review

Keer op Keer: het geniale spel met verslavingsrisico! Het blijft nooit bij 1 spelletje! Zo staat er op de doos van dit Roll & Write dobbelspel van 999 Games. Dat klinkt veelbelovend, dacht ik bij mijzelf, en ik begon met goede moed aan mijn eerste potje voor deze review. Speel je dit spel inderdaad keer op keer of was het eens maar nooit weer? Je leest het in deze Keer op Keer review.

Zes – Zes – Eén

Keer op Keer bestaat uit zes dobbelstenen, zes viltstiften en een scoreblok. Ook dit dobbelspel staat klaar om te spelen voordat je keer op keer kunt zeggen.

Tetris-achtige blokken

Het doel van Keer op Keer is om de meeste punten te scoren. Dit doe je door op je scorekaart alle vakjes in een kolom af te strepen en ook door alle vakjes in een kleur af te strepen. Op je scorekaart staat een vlak met allemaal Tetris-achtige blokken in vijf verschillende kleuren (groen, geel, blauw, roze en oranje. De blokken verschillen niet alleen in kleur maar ook in vorm en formaat, variërend van 1 tot zes vakjes. Er zijn drie dobbelstenen met de vijf verschillende kleuren plus een joker en drie dobbelstenen met de getallen één t/m vijf plus een joker. In je beurt werp je de zes dobbelstenen en kies je één getallendobbelsteen uit en één kleurendobbelsteen, bijvoorbeeld 3 en oranje. Dit betekent dat je vervolgens drie oranje vakjes van je kaart mag wegstrepen. Uit de vier dobbelstenen die overblijven mogen vervolgens je medespelers er twee uitkiezen om van hun kaart weg te strepen, daarna is de volgende speler aan de beurt. Dit gaat net zo lang door totdat er een speler is die 2 kleuren op zijn kaart volledig heeft afgestreept. Op dat moment stopt het spel en worden alle punten geteld. De spelregels zijn eenvoudig en passen op één A4’tje. Na 10 minuten lezen begon ik aan mijn eerste potje. Lees de volledige spelregels of bekijk de video met speluitleg.

Maak er het beste van

Ik hoop dat je van een tactische uitdaging houdt want dat is wat Keer op Keer je zeker biedt. Je moet goed nadenken over welke vakjes je afstreept of dat het misschien slimmer is om een beurt over te slaan. Je mag namelijk niet zomaar elk vakje afstrepen, het vakje moet grenzen aan een vakje dat al is afgestreept. Ook mag je maximaal maar acht keer een joker inzetten, je moet dus echt goed nadenken wat je doet in een beurt. Geluk speelt daarnaast ook een grote rol in Keer op Keer. De dobbelstenen moeten gewoon heel gunstig rollen voor je. Het komt regelmatig voor dat je geen vakjes kunt afstrepen met de combinaties aan dobbelstenen die er liggen. Dit maakt het spel afwisselend en uitdagend, je weet tenslotte nooit welke combinaties gaan komen en je moet er het beste van proberen te maken met wat er voor je ligt. De mate van elkaar hinderen is matig in het spel, je speelt voornamelijk je eigen spel. Je kijkt primair naar welke combinatie voor jou het gunstigst is en niet zozeer naar welke dobbelstenen er ongunstig zijn voor je medespelers. Maar een goede speler probeert hier wel zoveel mogelijk rekening mee te houden!

keer op keer spelmateriaal

Nooit lang wachten

Je speelt Keer op Keer met 1 t/m 6 spelers. Hoe meer spelers er meedoen hoe uitdagender het spel wordt. Dit komt omdat er dan meer beurten in het spel zijn waarbij je afhankelijk bent van welke dobbelstenen je medespelers voor jou overlaten om uit te kiezen. Keer op Keer is ook zeer geschikt voor twee spelers! Het spel leunt dan wel iets meer op geluk dan op tactiek, maar blijft nog steeds erg uitdagend.

Heb jij een hele korte aandachtsspanne en heb je een hekel aan wachten? Dan zit je bij Keer op Keer in ieder geval goed. Je blijft namelijk tijdens de beurten van de andere spelers ook betrokken in het spel. Iedere speler mag in elke speelbeurt (ook die van je medespelers) vakjes wegstrepen. Je hoeft dus nooit lang te wachten voordat je in actie kunt komen.

Zoals de meeste dobbelspellen is ook Keer op Keer leuk voor jong en oud. Een potje duurt ongeveer een twintig minuten en je hebt het spel binnen tien minuten uitgelegd aan een nieuwe speler. Hierdoor is Keer op Keer niet alleen geschikt voor families maar ook voor stellen of studenten. Eigenlijk gewoon voor iedereen dus.

Dit leuke dobbelspel ga je zeker keer op keer spelen. Er zit voldoende afwisseling en uitdaging in om elk potje weer spannend te maken. En wanneer je denkt het spelletje wel gezien te hebben kun je ander soort scorevellen kopen waardoor het spel weer als nieuw aanvoelt. Hoe meer spelers er mee doen met Keer op Keer hoe uitdagender het spel wordt, maar ook met z’n tweeën is dit spel erg leuk om te spelen.

• Bij het spel wordt een scoreblok geleverd, zijn de vellen op dan kun je nieuwe kopen.
  • Er zijn ook alternatieve scoreblokken verkrijgbaar om meer variatie en uitdaging in het spel te brengen:
  • Level 1Level 2, 3 en 4Level 5, 6 en 7