Chili Dice Review

Chili Dice, met zo’n naam wek je de indruk een erg pittig dobbelspel te zijn. Binnen 30 worpen 10 velden vullen en risico nemen wordt beloond door extra veel punten in het vooruitzicht te stellen. Dit klinkt allemaal reuze spannend! Maar of deze soep net zo heet wordt gegeten als hij wordt opgediend, lees je in deze Chili Dice review.

Mooi is niet altijd praktisch

De doos van Chili Dice ziet er aantrekkelijk uit door de fel gele en rode kleuren tegen een zwarte achtergrond. Daarnaast vallen de dobbelstenen direct op, deze zie je speels onder elkaar liggen door een uitsparing in het deksel. Ondanks dat dit marketingtechnisch er heel leuk uitziet, is dit ‘gat’ in de praktijk wel wat onhandig. Wanneer je het spel eenmaal hebt uitgepakt dan vallen de dobbelstenen uit het gat als je de doos niet rechtop houdt. Bewaar dus het plastic waar de dobbelstenen inzitten en stop ze na het spelen weer hierin terug om geen stenen te verliezen.

Chili Dice bestaat uit een scoreblok en zes dobbelstenen, het opzetten is dus in 5 seconden gebeurd. Wel vind ik het jammer dat er geen kleine potloodjes of viltstiften meegeleverd zijn, zoals bijvoorbeeld bij Clever wel het geval is.

chili dice spelmateriaal

30 keer dobbelen

In Chili Dice probeer je met zo min mogelijk worpen, zo veel mogelijk punten te scoren. Iedere dobbelsteen heeft een zijde met een rood getal. Rode zijdes mag je draaien naar een zijde naar keuze of gebruiken om extra punten te scoren. Wie na tien rondes de meeste punten heeft wint het spel.

Na elke worp mag je bepalen wat je met de rode zijdes doet, draai je deze naar een zijde naar keuze of houd je ze. Bij de meeste scores hebben de rode zijde een extra functie. Hierna mag je bepalen om het resultaat in te wisselen voor punten of om verder te dobbelen. Je mag in je beurt net zo vaak verder dobbelen als je wilt. Maar, je hebt voor het hele spel slechts 30 worpen. Er zijn in totaal 10 mogelijkheden om te scoren, dit betekent een gemiddelde van 3 worpen per beurt. Maar je kunt er dus ook voor kiezen om in een beurt vaker te dobbelen. Ben je door je worpen heen, maar heb je nog niet alle velden kunnen vullen, dan ontvang je voor die velden 0 punten.

Je kunt scoren op deze velden:

• Cijfervelden 1 t/m 6
    Tel de ogen van de dobbelstenen van het betreffende cijfer bij elkaar op. Zit daar een rode zijde bij, verdubbel dan het aantal punten.
  • Rood
    Je krijgt voor iedere rode zijde 10 punten.
  • Straat
    Je krijgt 21 punten voor een straat. Bevindt zich daar een rood cijfer tussen, dan mag je als alternatief 21 punten invullen bij dat cijfer.
  • Gelijke waarden
    Komt elke gedobbelde waarde tenminste twee, drie of vier keer voor, tel dan de som van de dobbelstenen bij elkaar op. Bevindt zich daar een rode zijde tussen, dan mag je als alternatief de som in dat betreffende cijfer invullen.
  • Kans
    Tel de som van alle ogen bij elkaar op.
  • Chili’s
    Gooi je 6 keer hetzelfde getal of alle zijdes rood, dan ontvang je 50, 75 of 100 punten.

De spelregels van Chili Dice zijn niet moeilijk en passen op een half A4’tje. Zeker wanneer je bekend bent met Yahtzee dan heb je dit spel zo door. Wel is het even goed lezen op welke velden je kunt scoren en wat de voorwaarden zijn. Gelukkig staat er een handige ‘cheat sheet’ in de spelregels. Na 5 minuten lezen begon ik aan m’n eerste potje.

Chilizee

In feite is Chili Dice een variant op Yahtzee. Het basisprincipe is hetzelfde, je gooit de dobbelstenen, bepaalt welke dobbelstenen je houdt en de rest werp je opnieuw om op die manier punten te scoren. Chili Dice doet het net even anders door er een extra, zesde, dobbelsteen aan toe te voegen en je meer tactische mogelijkheden te geven. Je hebt nu een totaalaantal van 30 worpen die je zelf mag verdelen hoe je wilt. Dit maakt het heel verleidelijk om bij vijf dezelfde dobbelstenen net zolang door te blijven gooien totdat je zes dezelfde hebt. Maar dit is niet zonder risico, want de extra punten die je scoort met een ‘Chili’, kun je zomaar weer dubbel kwijt zijn wanneer je aan het einde van je worpen ongebruikte velden overhoudt. Ook de rode zijden van de dobbelstenen zorgen voor meer tactiek. Vaak geven rode zijde extra punten of mogelijkheden en zijn dus waardevol, maar je kunt ze ook gebruiken om de worp naar je hand te zetten door ze naar een andere zijde te draaien. Aan alles zit een voor- en nadeel en brengt een bepaald risico met zich mee.

Gelukkig wel spannend

Net als Yahtzee, draait ook Chili Dice voornamelijk om geluk. Je moet maar net geluk hebben dat de dobbelstenen gunstig vallen voor je. Maar het spel wordt extra spannend door de risico’s die je kunt nemen. Blijf je doordobbelen voor meer punten maar ten koste van je worpen of speel je op safe? Tactiek speelt ook een rol, zij het matig. Het kan bijvoorbeeld tactisch zijn om bepaalde scores, met behulp van een rode zijde, in een ander vakje te plaatsen. Houd je er van om je medespelers goed dwars te kunnen zitten, dan is dit niet het spel voor jou, iedereen speelt geheel zijn/haar eigen spel zonder dat je invloed kunt hebben op de anderen. Omdat de dobbelstenen altijd anders rollen is geen spel hetzelfde en is de herspeelbaarheid hoog.

Voor de hele familie

Je speelt Chili Dice met 1 t/m 4 personen. Omdat iedereen een eigen spel speelt zonder invloed op elkaar uit te kunnen oefenen maakt het niet uit met hoeveel personen je speelt. In theorie kan je dit ook met 100 personen spelen, zolang je maar genoeg scorevellen en geduld om op je beurt te willen wachten hebt. Een potje duurt ongeveer een kwartier per speler en het spel is geschikt vanaf 8 jaar. Door de eenvoudige spelregels en hoge mate van geluk is Chili Dice geschikt voor de hele familie, zowel jong als oud en casual als ervaren spelers. Vind je het leuk om te dobbelen, dan is Chili Dice geschikt voor jou.

Dit pittige dobbelspel draait vooral om geluk, maar is extra spannend omdat het uitnodigt om risico te nemen voor een nog hogere score. Door de eenvoudige spelregels is Chili Dice geschikt voor de hele familie en is leuk voor iedereen die van dobbelen houdt. Let wel op dat je het plastic, waar de dobbelstenen in zitten, niet weggooit, anders vallen de dobbelstenen uit de doos. Houd je van Yahtzee, maar mag het allemaal wel wat spannender? Haal dan Chili Dice in huis!

• Spannend

• Geluk speelt een grote rol
  • Geen interactie met medespelers