Fun Facts Review

In Fun Facts spelen alle spelers samen om de hoogst mogelijke score te behalen en tegelijkertijd ontdek je hoe goed je elkaar kent. Weten of dit coöperatief partyspel voor jou de moeite waard is om te spelen? Je leest het in deze Fun Facts review!

Super snel te leren en te spelen

Fun Facts bestaat in totaal uit 8 pijlen en stiften in verschillende kleuren, een ster en 195 kaartjes. Het opzetten is in een minuut gebeurd; iedere speler krijgt een pijl en stift en schrijft zijn of haar naam op de pijl, je schudt de kaarten en pakt er gedekt 8 van voor op tafel en je bent klaar om Fun Facts te beginnen.

Van laag naar hoog

De regels van Fun Facts zijn echt super simpel. Beantwoord iedere vraag in het geheim door een getal op de pijl te schrijven. Vervolgens worden de pijlen beurtelings gesloten op tafel gelegd, waarbij het de bedoeling is dat de pijlen in volgorde van laagste getal naar hoogste getal gelegd worden. Iedere keer dat een speler zijn of haar pijl neerlegt, moet diegene dus inschatten hoe zijn antwoord past bij de pijlen die al op tafel liggen. Zodra de pijlen van alle spelers op tafel liggen worden ze open gedraaid en de antwoorden gecontroleerd. Voor iedere pijl die in de goede volgorde ligt, krijgen jullie als team een punt. Na 8 vragen stopt het spel en worden alle punten bij elkaar opgeteld om te kijken hoe goed jullie gescoord hebben.

De volledige uitleg lees je in de spelregels. Deze beslaan slechts 4 pagina’s en hebben mij nog geen 5 minuten gekost om door te nemen.

Er zijn geen goede of foute antwoorden

In Fun Facts heb je helemaal niets aan feitenkennis, sterker nog er zijn helemaal geen goede of foute antwoorden. Het gaat er volledig om het kunnen inschatten van welke antwoorden je medespelers geven én welke antwoorden je medespelers van jou verwachten. Want zodra alle spelers van elkaar goed kunnen inschatten wie een hoger en wie een lager getal heeft opgeschreven, scoor je punten. Een van de vragen is bijvoorbeeld “Op de schaal van 0 tot 100, hoe graag vier jij je verjaardag?”. Voordat je je antwoord op de pijl schrijft, moet je je goed realiseren dat het dus niet gaat om wat het echte antwoord is, maar welk antwoord dat je medespelers verwachten dat jij op schrijft. Want op basis van de verwachte antwoorden worden alle pijlen neergelegd. Zo eenvoudig scoren is het dus niet.

Geen feiten- maar mensenkennis

De belangrijkste eigenschap die je kunt inzetten in Fun Facts is mensenkennis. Hoe beter je de andere spelers kunt inschatten (en zij jou), hoe groter de kans dat jullie de pijlen in de juiste volgorde neerleggen en meer punten jullie scoren. Een stevig potje bluffen heeft in dit spel dus ook helemaal geen zin. Maar met een stevige portie geluk kun je ook een eind komen. Sowieso is het statistisch onmogelijk om álle pijlen fout neer te leggen, er is er ten minste altijd 1 goed. En de statistieken om de overige pijlen goed neer te leggen zijn vrij gunstig, dus gescoord worden gaat er hoe dan ook. De échte uitdaging in Fun Facts zit hem er dan ook in om geen enkele fout te maken. De interactie tussen spelers is erg hoog in dit spel, je speelt het immers samen. Ook is het erg leuk om te zien welke antwoorden je medespelers geven en hoe erg deze met de verwachtingen overeenkomen.

Neem het niet te serieus

Je speelt Fun Facts tussen de 4 en 8 spelers, een potje duurt ongeveer een halfuur en het spel is geschikt vanaf 8 jaar. Hoe meer spelers er meedoen, hoe meer verschillende antwoorden, hoe moeilijker het wordt om hoog te scoren of geen fouten te maken. Voor het spelplezier vind ik het niet uitmaken of er 4 of 8 spelers zijn, belangrijker is de juiste sfeer en stemming. Zoals bij de meeste partyspellen, moet je Fun Facts ook niet al te serieus nemen. Doordat de vragen niet al te schokkend zijn, is het spel ook geschikt voor jongere kinderen. En zit er toch een vraag bij die niet van toepassing is op (een deel van) de spelers, kan je die overslaan en nieuwe pakken. Zelf vind ik het spel wel minder leuk om met een mix van volwassenen en kinderen te spelen. Dit komt vooral omdat kinderen vaak de vragen en de antwoorden anders interpreteren en inschatten dan volwassenen.

Fun Facts is een coöperatief partyspel waarbij je de antwoorden van je medespelers probeert in te schatten. Anders dan de naam misschien doet vermoeden, heeft het spel niets met feiten-, maar alles met mensenkennis te maken. Niet alleen is het een uitdaging om geen fouten te maken wanneer je speelt met goede bekenden, ook is Fun Facts een leuke en luchtige manier om minder bekenden beter te leren kennen. Dus zoek je een spel waar het niet om de feiten maar juist de mensen gaat, haal dan zeker Fun Facts in huis!

• Super snel te leren en te spelen
  • Net zo leuk met 4 als 8 spelers
  • Niet tegen maar met elkaar