Witchstone Review

Word de machtigste tovenaar in de magische wereld van Witchstone! Door tegels in je toverketel te leggen voer je acties uit. Je acties gebruik je om kristallen te verzamelen, je toverstaf te verbeteren of om heksen op locaties in te zetten. Hoe beter je tegels bij elkaar aansluiten, des te groter het effect van je acties. Of Witchstone een spel voor jou is om te kopen of te laten liggen, lees je in deze Witchstone review.

Elke 100 jaar komen belangrijke heksen en tovenaars bij elkaar in een omgeving waar het al vele generaties lang een streng bewaard geheim is dat met magische formules en rituelen het energieveld van de legendarische heksensteen wordt vernieuwd om zich van het behoud en de versterking van de eigen toverkracht te verzekeren. De speler die zich bij de occulte procedure als heks of tovenaar als meest geschikt bewijst, wordt tot Meester van de Heksensteen benoemd en verschaft zichzelf en alle aanhangers van zijn toverclan een bijzondere status en grote toverkracht. Tot de volgende bijeenkomst…

Heksen, tovenaars en magie

Het verdient niet de originaliteitsprijs, het thema van Witchstone is heksen, tovenaars en magie. Een thema dat voor veel spellen wordt gebruikt. Maar ik zeg altijd maar zo, een slecht thema maakt een goed spel nog niet slecht, en een goed thema maakt een slecht spel nog niet goed. En dat geldt natuurlijk ook voor Witchstone, al zijn er ook vast genoeg mensen die wel warm worden van het zoveelste magische thema. Witchstone deed mij op het eerste gezicht eigenlijk gelijk denken aan een kruising tussen Kwakzalvers en Bonfire, natuurlijk door het magische thema maar ook door de combinatie van het brouwen in je ketel en het worker placement-element. Het spel ziet er qua vormgeving goed uit, er zitten veel kleine details in en ademt echt de sfeer van een middeleeuwse, magische, fantasiewereld. Tegelijkertijd zijn alle verschillende onderdelen, plekken en symbolen duidelijk te herkennen. De fiches en ketel zijn van stevig karton, de kristallen en energiestenen van gekleurd plastic in bijpassende vorm en de houten speelstukken in een leuk tovenaarsfiguurtje. Wat dat betreft is het materiaal dik in orde.

In totaal bestaat Witchstone uit behoorlijk wat onderdelen, namelijk: een speelbord, 64 houten speelstukken, 110 fiches, 4 toverketels, 80 energiestenen, 28 kristallen, 40 kaarten, 4 zichtschermen en 4 overzichtskaarten. Ondanks dit niet geringe aantal onderdelen is het spel met 5 minuten op te zetten, zeker als je na afloop van het spel van de onderdelen voor iedere speler een aparte set maakt. Het speelbord gaat op tafel en alle bijbehorende fiches, voortgangsblokjes en kaarten worden er op gelegd. Iedere speler krijgt een eigen set met materiaal bestaande uit een ketel een scherm en diverse fiches, stenen en kristallen. Iedere speler legt de kristallen op zijn of haar ketel en het spel kan beginnen.

Acties vrijspelen

In Witchstone ga je als tovenaar of heks aan de slag in je ketel om bepaalde formules te brouwen. Iedere keer dat je er een ingrediënt toevoegt speel je acties vrij waarmee je nog meer acties kunt vrijspelen of, waar het uiteindelijk om gaat, overwinningspunten te bemachtigen. Het spel wordt beurtelings gespeeld waarbij je in je beurt een fiche in je ketel aanlegt en vervolgens de bijbehorende acties uitvoert, hierna is de volgende speler aan de beurt.

Centraal in Witchstone staat je ketel, hier voeg je in totaal 11 keer een ingrediënt toe in de vorm van een fiche. Je ketel bestaat uit een hexagonaal grid (een soort speelbord van Catan). Aan de rand van je ketel zijn symbolen weergegeven en in het midden liggen kristallen. Ieder ingrediënt bestaat uit een fiche in de vorm van 2 hexagonale aan elkaar vast met daarop 2 verschillende symbolen. Nu is het de bedoeling dat je deze fiches op zo’n manier in je ketel puzzelt, dat je het meeste rendement eruit haalt. Ieder symbool staat voor een actie die je mag uitvoeren, je mag dus sowieso altijd 2 acties uitvoeren na het plaatsen van een fiche in je ketel. Maar weet jij de symbolen van je fiche op zo’n manier aan te leggen zodat je ketens vormt van hetzelfde symbool, dan mag je die specifieke actie meerdere keren achter elkaar uitvoeren, afhankelijk van de lengte van de keten. In totaal zijn er 6 verschillende symbolen met bijbehorende acties.

1. Energie-actie
    Leg stenen op het bord om een weg te vormen waarover je heksen kunnen bewegen (vergelijkbaar met het principe van Ticket to Ride)
  2. Heksenactie
    (Ver)plaats heksen op het bord
  3. Pentagramactie
    Zet je steen op de pentagramcirkel vooruit
  4. Kristalactie
    Verplaats de kristallen in/uit je ketel
  5. Toverstafactie
    Zet je steen vooruit op het spoor van de staf
  6. Perkamentrolactie
    Kies een kaart van het bord

Iedere actie die je doet levert meestal nog meer acties op die je mag uitvoeren omdat je fiches weet te bemachtigen die je recht geven op extra specifieke acties en/of overwinningspunten. Met een beetje tactisch plannen kun je dus een (kleine) kettingreactie veroorzaken met diverse acties achter elkaar en/of meerdere overwinningspunten. Nadat iedere speler 11 keer een fiche in zijn of haar ketel heeft gelegd en de daarbij behorende acties heeft uitgevoerd stopt het spel en vindt de eindtelling plaats. De speler met de meeste overwinningspunten is de winnaar. De volledige uitleg lees je in de spelregels van Witchstone. Deze beslaan in totaal 16 pagina’s en hebben mij ongeveer een uur gekost om door te nemen voordat ik aan het eerste potje begon.

Voor de strategische speler

Dit spel is echt bedoeld voor de strategische speler. De strategie (en ruimtelijk inzicht) begint al bij het plaatsen van de fiches in je ketel. Een fiche plaatsen lukt altijd wel, maar een fiche op zo’n manier plaatsen dat je de volgende 11 beurten er maximaal rendement uithaalt, is een ander verhaal. Daarnaast moet je goed afwegen voor welke acties je gaat. Vol voor 1 of 2 acties gaan kan effectief zijn, maar je zult merken dat het meestal beter is om de acties te spreiden. Maar ook bij het kiezen van welke actie je doet is het weer goed kijken naar hoe je het maximale rendement weet te behalen. Geluk speelt nagenoeg geen rol in Witchstone. Je kunt geluk hebben met de beschikbaarheid van de kaarten of dat de fiches zo liggen dat je een kettingreactie kunt ontketenen, maar daar houdt het dan ook wel zo’n beetje mee op, de winst of verlies hangt echt af van hoe tactisch jij weet te spelen. De interactie tussen spelers is gemiddeld. Iedereen speelt wel zijn of haar eigen spel in je eigen ketel, maar op het speelbord hebben jouw acties invloed op je tegenspelers en andersom. Je kunt plekken bezetten en fiches wegkapen bijvoorbeeld.

Je speelt Witchstone met 2 t/m 4 spelers, een potje duurt ongeveer een uur en het spel is geschikt vanaf 12 jaar. Het spel is goed te spelen met twee spelers, maar wordt merkbaar leuker en uitdagender met 3 of nog beter, 4 spelers. Vooral omdat er dan meer concurrentie is en je de beschikbare fiches en actiemogelijkheden moet delen met meer spelers. De regels van het spel zijn niet erg complex, maar er zijn wel veel verschillende actiemogelijkheden die je moet weten. Voor casual spelers kan dit allemaal wat overweldigend zijn, maar als je de tijd wilt nemen om de regels rustig door te nemen en een paar oefenpotjes te spelen krijg je het spel prima onder de knie. Meer ervaren spelers zullen het worker placement-principe snel herkennen en pikken het spel zo op.

Witchstone is een interessante kruising van verschillende spelprincipes. Je moet bijvoorbeeld puzzelen in je ketel, kristallen aanleggen als een spoorlijn, kaarten verzamelen en de bijbehorende opdrachten uitvoeren en op verschillende sporen zo ver mogelijk vooruitkomen. Het magische thema is wat mij betreft een beetje afgezaagd en inwisselbaar, maar zit het spel verder niet in de weg, het belangrijkste voor mij is de goede gameplay. En de gameplay is wat mij betreft prima in orde. Het spel zit goed in elkaar en de eindscores lagen, bij de potjes die ik gespeeld heb, nooit mijlenver uit elkaar. De complexiteit van de spelregels zijn niet moeilijk, maar casual en onervaren spelers moeten er wel rekening mee houden dat ze de tijd nemen om goed de regels door te nemen en een aantal oefenpotjes moeten spelen om het spel goed door te krijgen. Meer ervaren spelers pikken het spel zo op en kunnen direct hun strategische vaardigheden afmeten aan die van hun tegenspelers. Kortom, zoek jij een strategisch spel waar geluk bijna geen rol speelt, houd je van verschillende spelprincipes in één spel en vind je een origineel thema niet zo belangrijk? Haal dan zeker Witchstone in huis!

• Voor de echte tactische speler
  • Interactie tussen spelers
  • Ook geschikt voor 2 spelers