Clever Review

Clever as a fox, dat is het thema van dit dobbelspel van 999 Games. In dit spel werp je de dobbelstenen en komt het op jouw slimme verstand aan om de beste vakjes op je scorekaart af te strepen. Maar kies verstandig, de dobbelstenen die je niet gebruikt zijn voer voor je medespelers! Is Clever een slimme aanvulling in het Roll & Write genre of heeft deze vos zijn streken wel verleerd? Je leest het in deze Clever review.

Kettingreactie van bonussen

Het doel van Clever is om de meeste punten te scoren. Punten scoor je door na het werpen van de dobbelstenen vakjes af te kruizen op je scoreblok. Dit werkt als volgt, op je scorekaart staan vijf categorieën in vijf verschillende kleuren (geel, blauw, groen, oranje en paars). Deze kleuren komen overeen met de kleuren van de zes dobbelstenen (de witte dobbelsteen geldt als joker). In een beurt mag je drie keer de dobbelstenen werpen. Na elke worp kies je een kleur dobbelsteen uit en streep je een vakje van dezelfde kleur af op je scorekaart. Maar let op, kies je een dobbelsteen met een hoge waarde, dan zijn de dobbelstenen met een lagere waarde voor je medespelers. Tijdens het spel kun je nooit je scorekaart helemaal vol krijgen, je zal dus goed moeten nadenken voor welke vakjes je gaat. Zeker omdat het behalen van bepaalde (combinatie van) vakjes belangrijke bonussen kunnen opleveren. Als je slim speelt kun je een kettingreactie van bonussen op gang brengen waardoor je in een beurt heel veel punten kunt scoren. Hierdoor blijft het tot op het laatste moment spannend wie de winnaar wordt. Jij en je medespelers mogen niet allemaal dezelfde dobbelstenen gebruiken in een beurt. Degene die dobbelt kiest in totaal drie dobbelstenen uit die hij zelf gebruikt in zijn beurt, de overige drie dobbelstenen mogen de andere spelers in dezelfde beurt gebruiken om vakjes af te strepen. Hierdoor kunnen spelers elkaar niet kopiëren en is elke uitslag anders. De volledige uitleg van Clever kun je lezen in de spelregels of bekijk de video met de speluitleg.

De spelregels van Clever zijn eenvoudig en passen op twee A4’tjes. Als je na het lezen van de spelregels naar je scorekaart kijkt dan spreekt het spel voor zich. Na 15 minuten lezen begon ik aan mijn eerste potje.

Je blijft bezig

Clever is vooral een tactisch spelletje met een flinke dosis geluk. Wil je het spel winnen? Bepaal dan je tactiek om zoveel mogelijk vakjes met belangrijke bonussen binnen te slepen. Maar misschien zijn het aller belangrijkste wel jouw keuzes wanneer de dobbelstenen niet gunstig rollen. Want ook dan zal je vakjes moeten afstrepen. Geluk speelt daardoor ook een aanzienlijke rol, je tactiek kan nog zo goed zijn, als de dobbelstenen niet de waardes rollen die je nodig hebt valt je hele plan in duigen. Gelukkig kan je het geluk wel een handje helpen en mag je met de re-roll-bonus de dobbelstenen opnieuw werpen. De interactie in Clever is beperkt, je speelt voornamelijk je eigen spel zonder invloed uit te oefenen op je medespelers. Tijdens het spelen vond ik het erg fijn dat ik tijdens de beurten van mijn medespelers betrokken bleef in het spel. Aan het einde van de een beurt mogen namelijk alle passieve spelers een vakje wegstrepen uit de overgebleven dobbelstenen. Je hoeft dus nooit lang te wachten tot je weer in actie mag komen.

Clever spelmateriaal

Ook erg leuk met z’n tweeën

Je speelt Clever met 1 tot 4 personen. Hoe meer spelers er meedoen, hoe uitdagender het spel is. Dit omdat je dan afhankelijker wordt van de worpen en keuzes van je medespelers. Maar Clever is ook zeer goed met z’n tweeën te spelen! In de solovariant probeer je een zo’n hoog mogelijke score te halen en oefen je gelijk je tactische vaardigheden.

Zoals de meeste dobbelspellen is ook Clever leuk voor jong en oud. Een potje duurt ongeveer een half uur en het is een nieuwe speler binnen 10 minuten uit te leggen. Hierdoor is Clever niet alleen geschikt voor families maar eigenlijk voor iedereen die een dobbelsteen kan werpen.

Clever is een erg leuke aanvulling in het Roll & Write genre. De spelregels zijn eenvoudig en niet te diepgaand. Dit maakt het spel toegankelijk voor jong en oud. Tegelijkertijd biedt Clever wel voldoende diepgang om ook voor de ervaren speler uitdagend te zijn. Op de scorekaart zijn er zoveel keuzes mogelijk dat je goed moet nadenken over welk vakje je gaat wegstrepen, hierdoor zal geen spel hetzelfde zijn en heeft Clever een hoge herspeelbaarheid. Wat het spel extra spannend maakt zijn de kettingreacties van bonussen die je kunt scoren, hierdoor kan er op het laatste moment nog van alles gebeuren en is de winnaar pas echt aan het einde van het spel duidelijk.

• Bij het spel wordt een scoreblok geleverd, zijn de vellen op dan kun je nieuwe kopen.
  • Tip: Geen zin om telkens nieuwe scoreblokken te kopen? Plastificeer dan 4 scorevellen. Op deze manier kun je ze na het spelen weer schoonvegen en hergebruiken.
clever speleigenschappen