De Friesche Velden Review

In het Oost-Friesland van rond 1800 in het dorpje Arle wachten verschillende uitdagingen op jouw gezin: veenplassen droogleggen, akkergrond bewerken en vee houden. Ontwikkel daarnaast verschillende ambachten in het dorp en zet de bijbehorende gebouwen neer. Om beurten geef je je gezinsleden verschillende opdrachten, die van het lopende seizoen afhangen. Is dit hét beste spel voor twee spelers? Je leest het in deze De Friesche Velden Review.

Run je eigen boerderij

Het verhaal van De Friesche Velden speelt zich dus af rond 1800 in Arle. Dit ligt in Oost-Friesland, dat is niet in Nederland maar in Duitsland. Kenmerkend voor dit gebied was de uitzonderlijk goede akkergrond waardoor er zeer hoge kwaliteit vlas werd verbouwd.
In De Friesche Velden kruip jij (met je tegenspeler) in de huid van een boer uit Arle en is het jouw taak om jouw boerderij zo optimaal mogelijk te runnen. Dit doe je niet alleen door het verbouwen en oogsten van vlas maar ook door het effectief inzetten van je familieleden, houden van dieren, handelen met het dorp en het bouwen van gebouwen.
Een spel De Friesche Velden duurt 9 halve jaren, waarbij zomers en winters elkaar aflossen. De spelmogelijkheden zijn per seizoen verschillend, in de zomer kun je andere acties doen dan in de winter.

Ken ik jou niet ergens van?

‘Dit ziet er bekend uit’ hoor ik je denken. Heel goed opgemerkt, want dat kan kloppen! De Friesche Velden is namelijk bedacht door Uwe Rosenberg, dit is de bedenker van onder andere Boonanza en Agricola. De vormgeving van het spel is erg mooi gedaan, herkenbaar en draagt goed bij aan de spelbeleving. Je kunt zien dat er veel aandacht is besteed aan de vormgeving. Erg leuk vind ik de houten speelstukken van de dieren, met name de koeien waar je zwart-witte stickers op kunt plakken. Het is een klein detail maar wel een erg leuke.

Veel om op te zetten

De rekenmachine heb ik erbij moeten pakken. Waarom? Om bij elkaar op te tellen dat De Friesche Velden maar liefst uit 382 onderdelen bestaat! (Of dat veel is of dat ik gewoon slecht kan hoofdrekenen laat ik aan jou over om te bepalen.) Gelukkig zitten er voldoende zakjes bij het spel om alles netjes op te bergen, maar hierdoor neemt het opzetten van het spel wel enige tijd in beslag. Zeker de eerste keer is het even goed uitzoeken wat nou waar hoort. Om alles op te zetten ben je ongeveer 10 á 15 minuten bezig.

De friesche velden speelbord

Niet moeilijk, wel veel

Het doel van De Friesche Velden is om meer punten te scoren dan je tegenspeler. Het scoren van punten kun je op heel veel verschillende manieren doen, bijna elke actie in het spel levert aan het einde punten op. Hierdoor is er niet één bepaalde strategie die altijd werkt. De spelregels van De Friesche Velden zijn niet ingewikkeld en worden duidelijk uitgelegd in de handleiding. Er zijn echter wel behoorlijk veel regels, de handleiding bestaat dan ook uit 20 bladzijden. Ben je bekend met Agricola of worker placement spellen dan ga je er redelijk vlot doorheen omdat er veel overeenkomsten zijn. Ben je hier niet mee bekend dan is het even een investering om alles goed door te lezen, zoals gezegd zijn de regels niet ingewikkeld, je moet alleen goed weten welke opties er zijn en wat alles precies doet. Erg handig is dat er naast de handleiding van 20 pagina’s ook twee keer een overzichtspagina van een A4 (voor- en achterkant) is bijgesloten met een concrete samenvatting. Begrijp je eenmaal de spelregels dan spreekt het spel voor zich. Op de speelstukken zelf staat ook duidelijk met symbolen aangegeven hoeveel iets kost en wat het doet. Hierdoor hoef je de handleiding er eigenlijk niet meer bij te pakken. Ik ben tijdens het spelen geen situatie tegengekomen die de spelregels niet uitleggen. Speel je De Friesche Velden voor de allereerste keer trek er dan rustig 3 uur voor uit om alles op te zetten en de spelregels door te lezen. Zodra je de regels begrijpt duurt een spel ongeveer een uur.

Veel tactiek en weinig hinderen

De Friesche Velden is echt een spel voor de tacticus, geluk en bluf spelen geen enkele rol. Het is echt aan jouw tactiek en planningsvermogen om te bepalen wat een slimme volgende zet is en hoe je uiteindelijk zoveel mogelijk punten scoort. Hou je er van om de ander dwars te zitten, in De Friesche Velden kun je dit maar beperkt doen. Elke actie mag namelijk maar één keer gedaan worden per ronde, dus doet je tegenstander een bepaalde actie dan kan jij niet (zonder extra nadeel) dezelfde actie ook doen. Hetzelfde geldt voor het kopen van gebouwen, elk gebouw kan 1 keer gebouwd worden. Maar omdat er zoveel verschillende acties zijn die je kunt doen is het effect van elkaar opzettelijk hinderen beperkt.

Spelen met jezelf of met je vriend(in)

Dit spel is uitermate geschikt voor de serieuze speler. Ideaal om samen met je partner of goede vriend(in) te spelen. Er zijn maar weinig echt tactische spellen die je zo goed met zijn tweeën kan spelen. De Friesche Velden is niet een spel dat je even snel opzet en tussendoor speelt, maar met een speeltijd van ongeveer een uur hoef je er ook niet een halve dag voor vrij te maken.
In de spelregels staat ook een variant om De Friesche Velden solo te kunnen spelen. Je probeert dan om in je eentje zoveel mogelijk punten te scoren in 9 rondes. Een leuke extra toevoeging om het spel ook alleen te kunnen spelen, al heb ik er persoonlijk niet veel plezier aan beleefd om het spel solo te spelen.

Zoek je een gebalanceerd spel met veel tactische mogelijkheden, waar geluk geen rol speelt en dat je met twee personen kunt spelen? Dan is De Friesche Velden echt een must have! Doordat je op heel veel verschillende manieren punten kunt verzamelen is elke spel anders en blijft het spannend tot aan de laatste beurt.

De Friesche Velden Speleigenschappen

• Zeer goed tactisch spel voor twee personen
  • Gebalanceerd