De Magische Markt van Cameloot Review

Als je het snel leest, dan denk je je misschien te begeven op de magische markt bij koning Arthur en zijn magiër Merlijn. Maar nee, je bevindt je in Cameloot, een woordspeling op de buit die je probeert te verhandelen. In dit kaartspel probeer je namelijk je waren te slijten in de twee taveernes van de stad. Hoe dat precies zit, lees je in deze De Magische Markt van Cameloot review.

Taveernes, gemotiveerde kooplieden en magische voorwerpen zijn alles wat je nodig hebt om de rijkste handelaar van Cameloot te worden. Maar welke taveerne kies je; De Roepende Uil-taveerne, waar edellieden en magiërs de schouders van rijke kooplieden masseren óf De Zwarte Kat-taveerne, de thuishaven van achterbakse oplichters en duistere tovenaars? Pas op voor overlopers. In de taveernes kennen ze geen genade!

WOW-factor

Het spel speelt zich af in de magische fantasiewereld van Cameloot. Het artwork van de kaarten ziet er mooi uit en past goed binnen het thema, houten planken, perkament en voorstellingen van magische voorwerpen, je kent het wel. Het heeft allemaal niet echt een wow-factor, maar dat is wat mij betreft van ondergeschikt belang, het belangrijkste is hoe leuk het is om te spelen.

Cameloot bestaat uit 96 kaarten en 6 fiches, that’s it. Het spel is dan ook met een halve minuut opgezet. Iedere speler krijgt een fiche, de kaarten worden geschud, iedere speler krijgt vier kaarten, de rest van de kaarten leg je op tafel als trekstapel en het spel kan beginnen.

Een set vormen

In Cameloot bevind je je als handelaar altijd in één van de twee taveernes. Óf je bent in de Uil of in de Kat. Waar je je bevindt wordt aangegeven met het fiche, de ene kant is een uil de andere kant is een kat. Je medespelers kunnen zich dus of ook bij jou in de taveerne bevinden, of in de andere taveerne. Door het spelen van bepaalde kaarten kun jij jezelf of een andere speler van taveerne laten veranderen.

De bedoeling van het spel is, om sets van kaarten te vormen om zo punten te verdienen. Er zijn 6 verschillende soorten kaarten waar een set mee gevormd kan worden. Afhankelijk van de soort kaart, heb je er tenminste 2, 3, 4, 5, 6 of 7 van nodig om een complete set te vormen. Je kunt een set vormen door een soort kaart vanuit je hand open op tafel te spelen. Voor het vormen van een complete set worden niet alleen jouw kaarten geteld, maar ook de kaarten van de andere spelers die in dezelfde taveerne zijn als jij. Zijn er voldoende kaarten om een set te vormen, dan wordt de complete set kaarten verdeeld onder alle spelers in die taveerne. Ook aan een speler in de taveerne die geen enkele kaart heeft bijgedragen. Je op het juiste moment slim positioneren in een bepaalde taveerne kan dus voordelig zijn.

In plaats van een kaart gebruiken om een set mee te vormen, kan je ook de eigenschap van een kaart gebruiken. Iedere soort heeft een unieke eigenschap. Sommige laten jou of een andere speler van taveerne wisselen andere laten je kaarten wisselen met een andere speler, weer andere laten je extra kaarten trekken. Tijdens je beurt voer je de volgende acties in volgorde uit.

1. Een kaart (of meerdere dezelfde kaarten) spelen
    • Om een set mee te gaan vormen óf
    • De unieke eigenschap van een kaart gebruiken
  2. Controleren of er een set gevormd is
  3. Nieuwe kaarten bij pakken tot je er weer 4 in de hand hebt

Het spel is afgelopen wanneer een speler niet tot 4 kaarten kan bij pakken. Op dat moment wordt de ronde uitgespeeld zodat iedereen even vaak aan de beurt is geweest. Hierna stopt het spel en worden de kaarten geteld die je als set ontvangen hebt. De speler(s) met de meeste kaarten wint het spel. De volledige uitleg lees je in de spelregels van Cameloot. Ze passen op een A4’tje en hebben mij zo’n 10 minuten gekost om door te nemen voordat ik aan het eerste potje begon.

Een set voor jou alleen

In Cameloot probeer je niet alleen zelf sets van kaarten te vormen, je probeert ook in de juiste taveerne aanwezig te zijn wanneer anderen sets vormen. Tegelijkertijd houd goed je in de gaten dat andere spelers niet te veel meeliften op de sets die jij vormt. Het liefste ben jij als enige in de taveerne en vorm je dan een set zodat je alle kaarten zelf krijgt, maar dat blijkt in de praktijk een zeer moeilijke opgave. Het is dan ook niet erg dat andere spelers mee liften wanneer er een set gevormd wordt, uiteindelijk gaat het er om dat zij minder kaarten weten te bemachtigen dan jij. Tactisch spelen door op de juiste momenten kaarten te spelen om een set mee te vormen, óf juist de unieke eigenschap ervan te gebruiken is noodzakelijk om het spel te kunnen winnen. Maar het is vaak ook een kwestie van geluk hebben. Er kan zoveel gebeuren tussen jouw beurten in, dat het erg moeilijk is om daar op te anticiperen. De interactie in Cameloot is vrij hoog. De meeste dingen die jij doet hebben ook (in)direct invloed op de andere spelers. Er wordt dus veel naar elkaar gekeken en gecommuniceerd. En doordat in ieder spel de kaarten worden geschud is geen spel hetzelfde en is de herspeelbaarheid hoog.

Een echt familiespel

Je speelt Cameloot met 3 t/m 6 personen, een potje duurt zo’n 20 minuten en het spel is geschikt vanaf 8 jaar. Hoe meer spelers er meedoen hoe uitdagender (en dus leuker) het spel wordt. Maar met z’n drieën is het ook erg goed te spelen. Doordat de spelregels erg eenvoudig zijn, een potje niet te lang duurt en er een laagdrempelige tactische laag in het spel zit, is het uitermate geschikt als familiespel met kinderen of voor casual spelers. De meer ervaren (tactische) spelers raken waarschijnlijk snel uitgekeken op Cameloot.

Cameloot is een kaartverzamelspel voor de hele familie. De spelregels zijn eenvoudig en het spel ziet er vrolijk uit. Je hoeft in dit spel geen uren te investeren om te ontdekken wat welke kaart nu precies doet, nee binnen 10 minuten ben jij met je eerste potje bezig. Ondanks de toegankelijkheid van het spel, is het in de praktijk toch knap lastig om de unieke eigenschappen van je kaarten zo te gebruiken, dat jij de meeste sets weet te bemachtigen. Meer ervaren (tactische) spelers vinden Cameloot waarschijnlijk net te eenvoudig. Maar ben jij een casual speler of zoek je een vrolijk en toegankelijk kaartspel voor het hele gezin, haal dan zeker Cameloot in huis!

• Voor het hele gezin

• Te weinig diepgang voor ervaren spelers
7