Coyote Review

Snel, noem 3 spellen met een dier in de naam! Ik weet zeker dat het je gelukt is. Waarschijnlijk ook wel als je er 5 moest noemen. Dieren zijn een geliefd onderwerp voor spellen. Zo ook in Coyote. In dit blufspel draait het om het juist voorspellen van de totale waarde, elkaar overbieden óf juist uitdagen. Hoe dat precies zit lees je in deze Coyote review.

Ooit verdronk Coyote bijna en verloor hij al zijn bezittingen toen hij samen met zijn dierlijke vrienden de rivier overstak. Arme Coyote werd heel verdrietig… en jaloers. Daarom daagde hij de andere dieren uit voor een spel om hun bezittingen te winnen. Als beruchte oplichter verzon hij een blufspel waarin iedereen moet liegen, omdat niemand de waarheid kent. Er doen geruchten de ronde dat het erg op dit spel lijkt!

Indiaans

Een opvallend uiterlijk, dat kun je wel stellen van dit spel. De gouden doos en de kunstzinnige afbeelding van een coyote springen direct in het oog. Het spel heeft dan ook een Indiaans thema en is ontworpen door een Indiaanse kunstenaar. Ook de Indiaanse cultuur en folklore is in het ontwerp verwerkt. In die cultuur wordt de coyote omschreven als de oplichter, handig, slim, onbetrouwbaar en vrij stiekem. Een zeer bijpassend thema bij een spel dat draait om liegen en bluffen.

Coyote bestaat uit 17 speelkaarten, 18 spiekkaarten, 1 coyotekaart en 6 kaarthouders. Het spel opzetten is in twee minuten gebeurd. Je schudt de speelkaarten en legt deze als gedekte stapel op tafel, iedere speler krijgt een kaartenhouder en 3 spiekkaarten en het spel kan beginnen!

Overbieden of uitdagen

Het spel wordt over een aantal rondes gespeeld, dit is niet een vast aantal, maar afhankelijk van hoe snel spelers uit het spel liggen tot er nog één speler over is. Aan het begin van iedere ronde trekt iedere speler één kaart van de stapel, zonder deze te bekijken. De kaart gaat met de achterkant naar de speler toe in de kaarthouder. Iedere speler ziet dus alleen de kaarten van de andere spelers, maar niet die van zichzelf. Daarna wordt er één extra kaart gesloten in het midden van de tafel gelegd, niemand weet dus welke kaart dit is.

De bedoeling is nu om te voorspellen wat de totale waarde is van alle kaarten in het spel, inclusief de gesloten kaart in het midden van de tafel. Kaarten kunnen een waarde hebben van 0 t/m 10, 15 en 20. Maar ook een waarde van -5 of -10. De kaarten van de andere spelers weet je, maar je eigen kaart en de kaart in het midden van de tafel niet. De startspeler begint met het hardop uitspreken van een voorspelling. Hierna is de volgende speler aan de beurt, hij of zij mag nu de voorspelling verhogen óf de voorspelling uitdagen als diegene denkt dat de totale waarde van de kaarten lager is dan de gedane voorspelling. Er wordt net zolang beurtelings voorspellingen totdat een speler het bod uitdaagt. Maar je mag alleen een hogere voorspelling doen dan de huidige voorspelling.

Wanneer een speler een voorspelling uitdaagt, worden alle kaarten open op tafel gelegd en het resultaat geteld. Is het resultaat lager dan de huidige voorspelling, dan wint de uitdager en verliest de voorspeller. Is het resultaat gelijk aan of hoger dan de voorspelling, dan wint de voorspeller en verliest de uitdager.

Iedere speler heeft 3 spiekkaarten voor zich liggen. Elke spiekkaart heeft een open en een gesloten kant. Je begint het spel met 2 spiekkaarten met de open kant boven en 1 spiekkaart met de gesloten kant naar boven. De winnaar van een ronde mag een gesloten spiekkaart open draaien. De verliezer moet een spiekkaart uit het spel leggen. Heeft een speler geen spiekkaarten meer, dan ligt diegene uit het spel. Zoals de naam al doet vermoeden, mag je met een spiekkaart spieken. Gebruik je deze mogelijkheid, dan draai je een open spiekkaart naar de gesloten kant en mag je de kaart in het midden van de tafel bekijken. Je hebt dan dus een voordeel boven de andere spelers.

De volledige uitleg lees je in de spelregels van Coyote. Deze passen op één A4’tje en zijn erg eenvoudig. Na 10 minuten lezen begon ik aan het eerste spelletje.

Niemand weet het zeker

Coyote is echt een blufspel, zeker omdat je zelf ook nooit zeker weet wat de totale waarde van de kaarten is. Door een spiekkaart te gebruiken kan je wel achter de waarde van de kaart in het midden van de tafel komen, maar dan nog weet je de waarde van je eigen kaart niet. Een goede tactiek is dus je medespelers er van doen laten overtuigen dat jij het weleens bij het rechte eind zou kunnen hebben, of juist ze een onrealistische waarde laten geloven die jij makkelijk kan uitdagen. Een beetje tactiek komt er dus zeker bij kijken. Zonder te veel te verklappen, kunnen slimme spelers bij de allereerste voorspelling ook wel een beetje een indruk krijgen van de waarde van hun kaart. Maar een groot deel van het spel is ook gewoon dom geluk of vette pech hebben. Niemand weet de totale waarde ooit helemaal zeker, en er bestaat altijd de kans dat net die ene hele hoge of lage kaart er tussen zit. De interactie in Coyote is erg hoog, je communiceert de hele tijd met elkaar. Ook de herspeelbaarheid is erg hoog, elke keer zijn er andere combinaties van kaarten dus geen spel is hetzelfde. Al gold voor mij wel dat ik met dit spel geen hele avond kan vullen omdat ik na een aantal potjes Coyote zin krijg in een ander spel.

Voor de hele familie

Je speelt Coyote met 3 tot en met 6 spelers, een potje duurt zo’n 20 minuten en het spel is geschikt vanaf 10 jaar. Hoe meer spelers er mee doen, hoe leuker en uitdagender het spel wordt. Wanneer er meer spelers mee doen, is in potentie de totale waarde hoger, dus lastiger te voorspellen. Ook loopt het bod steeds hoger op, op het moment dat jij weer aan de beurt bent. Maar het spel is ook heel goed met 3 spelers te spelen. Coyote moet je vooral spelen als je in een niet al te serieuze bui bent. Al is het niet ook weer niet een echt partyspel. Een groot deel van het plezier zit hem in het bluffen en geluk hebben. Coyote is leuk voor de hele familie, houd er wel rekening mee dat wanneer kinderen meedoen ze vlot kunnen rekenen, anders is het alleen maar frustrerend voor ze. Door de eenvoudige spelregels pakken casual spelers het spel zo op en ervaren spelers genieten niet heel veel voordeel omdat een groot deel draait om bluf en geluk.

Coyote is een spannend blufspel voor de hele familie. Het gaat er om dat je de totale waarde van alle kaarten in het spel voorspelt, van sommige kaarten weet je de waarde, maar van 2 kaarten weet je de waarde niet. Voor de liefhebber is het Indiaanse thema een interessante toevoeging, maar voor de meesten zorgt het er alleen voor dat het spel er opvallend uitziet, in lijn met Spicy, ook een blufspel. Hou je meer van serieuze of diepgaande spellen, dan is Coyote niets voor jou. Maar zoek je een spannend blufspel waar naast een dosis geluk ook tactiek van je gevraagd wordt, haal dan zeker Coyote in huis!

• Geluk maar ook tactiek vereist

• Niet iedereen houdt van bluffen
7