Setup Review

Setup is een soort Rummikub in 3 dimensies. Je kunt niet alleen tegels boven en naast elkaar aanleggen, maar ook bovenop elkaar! Maar dat is niet het enige verschil, het gaat er nu niet langer om wie als eerste al z’n tegels kwijt is, maar wie als eerst de finish heeft bereikt. Alle andere verschillen en of dit spel iets voor jou is, lees je in deze Setup review.

Strak en mintgroen

Het spel is minimalistisch met strakke geometrische vormen vormgegeven. Waarbij mintgroen de boventoon voert, zowel de doos als het speelbord zijn in deze kleur uitgevoerd. De stenen zijn van wit hard plastic en zijn bedrukt in tweevoud met een cijfer en symbool. Het overige spelmateriaal is gemaakt van hard gekleurd plastic. Door het minimalistische ontwerp is het in één oogopslag duidelijk wat de functie van ieder speelstuk is.

Setup bestaat uit 50 kaarttegels (10 stuks in 5 verschillende kleuren), 4 tegelhouders, 4 pionnen en een buidel. De setup van Setup is in 2 minuten gedaan. Iedere speler krijgt een tegelhouder, de bijpassende pion gaat op het speelbord, alle tegels gaan in de buidel en worden goed geschud, trek 4 tegels uit de buidel en leg deze open in het midden van het bord, trek nog eens 4 tegels en leg deze open naast het bord en als laatste trekt iedere speler 4 tegels voor op zijn houder, hierna ben je klaar om het spel te beginnen.

Sets maken op een speelbord

In Setup is het de bedoeling om met de kaarttegels sets te maken op het speelbord. Voor het maken van een set gelden grofweg dezelfde regels als bij Rummikub; hetzelfde getal in verschillende kleuren of dezelfde kleur maar oplopende getallen. Hoe meer kaarttegels onderdeel uit maken van een set, hoe meer punten je verdient en hoe verder je pion vooruit gaat op het speelbord. De speler die als eerste de finish bereikt, is de winnaar.

Er wordt beurtelings gespeeld en tijdens je beurt kan je één van twee mogelijke acties uitvoeren. Óf je legt tegels aan op het bord en maakt daarmee tenminste 1 set. Óf als je dit niet kunt of wilt, dan mag je de tegels op jouw houder afleggen en net zoveel nieuwe uit de buidel trekken. Hierna is je beurt voorbij.

Een set maak je door tegels vanaf je houder en/of uit de gezamenlijke hand op het bord te leggen. Of als er al een tegel op het bord ligt, bovenop een andere tegel te leggen. Je mag tegels alleen neerleggen op de gemeenschappelijke bonusvlakken en op jouw eigen persoonlijke vlakken. Je mag geen tegels neerleggen op de persoonlijke vlakken van andere spelers. Voor iedere tegel die onderdeel uitmaakt van een set, gaat jouw pion 1 stap vooruit. Voor iedere tegel die onderdeel is van een set uit de persoonlijke vlakken van je tegenspelers, gaan hun pionnen ook 1 stap vooruit. Hierna vul je de gebruikte tegels weer aan door nieuwe uit de buidel te trekken.

Op deze manier wordt er doorgespeeld totdat een pion de finish bereikt. Hierna stopt het spel en is diegene de winnaar. De volledige uitleg lees je in de spelregels of bekijk de video hieronder.

Goed blijven kijken

Wil je iedere beurt de maximale score halen, dan zul je echt goed moeten opletten in Setup. Er zijn zoveel combinaties mogelijk, dat je goed moet kijken of je niet een nog betere optie over het hoofd ziet. Ook gebruik je het liefst zo min mogelijk tegels van je tegenspelers, want anders scoren zij ook punten. Echt tactisch spelen zit er in Setup niet bij, het heeft weinig zin om bepaalde tegels op een dusdanige manier neer te leggen zodat je je tegenspelers hindert. Daar is het speelbord te variabel en de scoringsmogelijkheden te groot voor. Je focus ligt vooral op het zoeken naar welke tegels je waar moet neerleggen om zoveel mogelijk sets te maken. Geluk speelt hier een middelmatige rol bij. Je kunt echt geluk hebben dat de tegels gunstig op het bord liggen voor je, of dat je net die gunstige tegels trekt. Maar winnen op alleen geluk gaat je niet lukken. Doordat je Setup echt tegen elkaar speelt en jouw acties gevolgen heeft voor de andere spelers is de interactie tussen spelers hoog. Ook blijft iedereen bij het spel betrokken tijdens de beurten van anderen, want als jouw tegels gebruikt worden voor het vormen van een set, mag je jouw pion ook vooruit zetten.

Je speelt Setup met 2 tot en met 4 spelers, een potje duurt een klein halfuur en het spel is geschikt vanaf 8 jaar. Je kunt het spel goed met 2 spelers spelen. Het aantal te gebruiken vakken op het speelbord blijft gelijk ongeacht het aantal spelers, en daarmee de scoringsmogelijkheden ook. Bij een spel met 3 of 4 spelers is er meer variatie op het bord en je hebt meer concurrentie waardoor het spel uitdagender wordt.

Setup is een tegellegspel voor de hele familie dat sterke overeenkomsten heeft met Rummikub. Je maakt in dit spel ook sets van tegels. Maar ditmaal leg je de tegels op een speelbord en kun je over andere tegels heen leggen. De winnaar is niet diegene die als eerste z’n bordje leeg heeft, maar diegene die als eerste zoveel sets heeft gemaakt dat hij met zijn pion de finish bereikt. Door de eenvoudige spelregels en toegankelijke strategische laag is Setup echt een familiespel. Het spel is zo opgezet en iedereen van jong tot oud kan het spelen. Zoek je een toegankelijk spel voor de hele familie en ben je niet vies van een potje Rummikub maar is een variatie daarop meer dan welkom? Haal dan zeker Setup in huis!

• Toegankelijke spelregels
  • Snel te spelen

• Te weinig diepgang voor ervaren spelers