Pyramido Review

In Pyramido bouw je in 4 fases een piramide van 4 lagen. Elke beurt bouw je aan je piramide en voeg je een schakel toe. Om een piramide van dit formaat te bouwen, moeten de lagen goed in elkaar zitten en ben je verplicht je te houden aan de bouwregels. Dit klinkt misschien allemaal reuze spannend, maar dat valt echt wel mee. Je eigen piramide bouwen is vooral super leuk! Ben je benieuwd of Pyramido ook een spel is voor jou? In deze Pyramido review vertel ik je alles dat je moet weten over dit strategische tegellegspel.

De grote farao Mino is overleden en de troon wordt geërfd door zijn oudste zoon, farao Mido. Ontevreden over het eenvoudige uiterlijk van de piramide waarin zijn vader werd begraven, richt Mido zijn aandacht op zijn eigen nalatenschap. Hij wenst dat zijn eigen rustplaats zijn majesteit beter weerspiegelt en heeft verordend dat 2 tot 4 architecten piramides moeten bouwen die zijn ingelegd met juwelen: een Pyramido. De architect die de meest indrukwekkende Pyramido bouwt, wordt benoemd tot Vizier en zal genieten van rijkdom en macht die onvoorstelbaar zijn.

Vrolijk en inclusief

Wanneer het doel van het spel een piramide-achtige vorm bouwen is, dan kom je al snel op een Egyptisch thema uit natuurlijk. Zo ook in Pyramido. Dat het thema van het spel het oude Egypte is, zie je naast de illustraties op de doos en de vorm van de te leggen tegels, aan de 6 verschillende Egyptische symbolen die worden gebruikt. Deze symbolen worden ook vertegenwoordigd door zes verschillende kleuren van de tegels waarmee je jouw piramide bouwt. Iedere tegel bestaat uit 2 aaneengesloten vierkanten in een verschillende kleur. Een hele kleurrijke en inclusieve piramide dus. Het spelmateriaal is naast dat het kleurrijk en vrolijk is, prima in orde. De tegels zijn van stevig karton en het is een leuk detail dat de houten markers in de vorm zijn van hiëroglyfen.

Het spel opzetten

Het spel bestaat in totaal uit 90 dubbele (Domino’s genoemd) en 12 enkele tegels (overlaptegels genoemd), 24 markers en een scorevel. Het opzetten is in 2 minuten gebeurd. Iedere speler krijgt 6 markers (1 van iedere kleur) en 3 enkele tegels (1 van elke kleurencombinatie). Schud de dominotegels, leg er 3 opzij en verdeel de rest in 4 ongeveer gelijke open stapels. Leg deze stapels naast elkaar in de lengte. Pak de 3 dominotegels die je opzij hebt gelegd en leg ze naast elkaar voor de 4 open stapels. Deze 3 tegels worden de steengroeve genoemd. Je bent nu klaar om te beginnen.

Het spel spelen

In Pyramido bouwt iedere speler zijn of haar eigen piramide. De piramides worden uiteindelijk vier lagen hoog. Elke ronde bouw je domino voor domino een nieuwe laag en markeer je gekleurde delen zodra je dat kunt. Na het voltooien van een laag krijg je punten voor ieder symbool in een gemarkeerd gebied.

Iedere beurt bestaat uit 4 stappen.

1. Kies een domino en leg deze neer (verplicht)
    Je kiest een van de drie domino’s uit de groeve en legt deze in je eigen speelveld. Ligt er al een domino, dan moet je de domino’s op elkaar aansluiten.
  2. Markeer de domino (verplicht indien mogelijk)
    Staat er minstens een symbool op de neergelegde tegel, dan moet je daar een markeersteen op leggen als je dat kunt. Vanaf nu scoor je punten met iedere aangrenzende tegel met hetzelfde symbool.
  3. Gebruik een overlaptegel (mag)
    Het kan voorkomen dat er gaten in je bouwwerk ontstaan of dat je een tegel toch liever een andere kleur geeft. Hiervoor kun je een overlaptegel gebruiken. Maar let op, ben je door je 3 tegels heen en krijg je daarna toch een gat in je bouwwerk dat je niet kunt opvullen heb je direct verloren.
  4. Vul de groeve aan (verplicht)
    Kies 1 van de 4 domino’s van de trekstapel op de groeve weer aan te vullen tot 3 domino’s

De eerste laag van de piramide bestaat uit in totaal 10 domino’s (4×5 tegels). Zodra deze gelegd is worden de punten geteld. Je scoort alleen punten in de aaneengesloten gekleurde gebieden waar een marker ligt. Je krijgt 1 punt per symbool in het gebied. Hierna ga je door naar ronde 2 en bouw je de volgende laag bovenop de eerste laag, op deze manier ontstaat er een piramide. Zo speel je door tot de laatste domino van de piramide is gelegd. Hierna vindt de eindtelling plaats. De speler met de meeste punten heeft gewonnen. De volledige uitleg lees je in de spelregels of bekijk de video hieronder.

Plannen en puzzelen

Net als bij het bouwen van een echte piramide, moet je in Pyramido goed vooruit kunnen denken en plannen. Je probeert de gekleurde gebieden zoveel mogelijk op elkaar aan te laten sluiten zodat je de meeste punten kunt scoren. Hierbij is het ook heel belangrijk waar op de domino de symbolen staan, want symbolen die zichtbaar blijven aan de randen van de piramide, leveren in latere rondes mogelijk ook punten op. Daarnaast is het ook goed om met een schuin oog naar je tegenspelers te blijven kijken zodat je niet de groeve aanvult met een domino die voor hen zeer gunstig is. Geluk speelt een beperkte rol in Pyramido. Je kunt geluk hebben dat je net een voor jou hele gunstige domino in handen krijgt. Maar veel vaker zal je moeten puzzelen hoe en waar je een domino neerlegt die niet super optimaal is. De interactie tussen spelers is matig, iedere speler speelt voornamelijk zijn eigen spel. Je kunt elkaar alleen een beetje dwars zitten bij het wegnemen en aanvullen van de domino’s.

Voor wie is dit spel

Je speelt Pyramido met 2 tot en met 4 spelers, een potje duurt zo’n drie kwartier en het spel is geschikt vanaf 8 jaar. Je kunt het spel heel goed met z’n tweeën spelen en eigenlijk ook net zo goed met 3 of 4 spelers. De dynamiek van het spel verandert niet zo veel, anders dan dat je iets langer op je beurt moet wachten met meer spelers. Door de eenvoudige spelregels is Pyramido ook goed te spelen met kinderen. Voor de doorgewinterde strategische speler biedt Pyrimado wellicht te weinig uitdaging om lang te blijven boeien. Op een gegeven moment krijg je door dat er één echte belangrijke strategie is, en dat is zoveel mogelijk symbolen in de randen verzamelen. Ook zijn er geen andere invloeden van buitenaf die de bouw van jouw piramide of die van je tegenspelers kan verstoren.

Pyramido is een strategisch tegellegspel in vrolijke kleuren. Het doel is simpel, scoor zoveel mogelijk punten terwijl je je piramide in 4 lagen opbouwt met behulp van ‘dominotegels’. Waar en hoe je jou domino’s plaatst, bepaalt uiteindelijk hoeveel punten je scoort. Pyramido is erg toegankelijk waardoor het erg geschikt is als familiespel. Iedereen van jong tot oud heeft snel door wat de bedoeling is en kan direct beginnen aan het bouwen van zijn vrolijk gekleurde piramide. Voor de ervaren strategische spelers biedt dit spel waarschijnlijk te weinig uitdaging om lang te blijven boeien. Maar ben jij op zoek naar een vrolijk familiespel waarbij je moet vooruitdenken en puzzelen en dat je net zo goed met 2, 3 als 4 spelers kunt spelen? Haal dan zeker Pyramido in huis!

• Leuk voor het hele gezin
  • Even leuk met 2, 3 of 4 spelers

• Biedt te weinig uitdaging voor de ervaren strategische speler