7 Rounds Review

Een spel van eigen bodem, het komt relatief niet vaak voor. Maar nu is er het kaartspel 7 Rounds van White Goblin Games. In 7 Rounds verzamel je in 7 rondes kaarten met een zo hoog mogelijke waarde. Tijdens het spel heb je vier kaarten op hand en probeer je jouw hand te verbeteren door nieuwe kaarten te pakken van de trekstapel, kaarten te spelen of misschien wel de beste kaarten van jouw tegenstander te stelen. De kaarten in 7 Rounds hebben speciale effecten, waardoor je je punten zomaar kunt verliezen! Of je dit spel moet kopen of laten liggen? Je leest het in deze 7 Rounds review.

Zeven

Het spel is vrolijk uitgevoerd in, zoals de naam al doet vermoeden, 7 verschillende kleuren. De symbolen en waardes op de kaarten zijn erg duidelijk en je ziet tijdens het spelen in één oogopslag wat een kaart doet. Een leuk detail vind ik dat iedere kleur kaart in de achtergrond een bijpassend voorwerp heeft. De roze kaarten hebben flamingo’s, de gele kaarten hebben badeendjes en de groene kaarten hebben cactussen. Daarnaast is de Nederlandse oorsprong van White Goblin Games leuk verwerkt in het spel met de oranje leeuw en het Delfts blauw.

7 Rounds bestaat uit 77 speelkaarten en 7 rondekaarten. De speelkaarten bestaan uit de waardes 1 tot en met 7, van iedere waarde zijn er 11 dezelfde kaarten. Het opzetten van 7 Rounds is binnen 77 seconden gedaan. De startspeler legt de 7 rondekaarten voor zich neer, schud de speelkaarten en geef iedere speler 4 kaarten gedekt, de resterende kaarten leg je als trekstapel neer op tafel en het spel kan beginnen.

De meeste punten na 7 rondes

De spelregels van 7 Rounds zijn super simpel. Je speelt het spel in 7 rondes (what’s in the name) en je probeert na de laatste ronde de meeste punten in je hand te hebben. In je beurt pak je één kaart van de trekstapel en speel je één kaart uit je hand. Iedere kaartsoort heeft een eigen uniek effect waarmee je het spel beïnvloedt. Je kunt er bijvoorbeeld kaarten van tegenstanders mee afpakken of jezelf juist beschermen tegen de effecten van andere kaarten. De speler met de meeste punten op handen na ronde 7 is de winnaar.

Het spel wordt beurtelings gespeeld en na je beurt vul je je hand altijd weer aan tot 4 kaarten. Zijn alle spelers aan de beurt geweest, dan begint de volgende ronde op dezelfde wijze. De effecten van de verschillende kaarten zijn:

1. Ruil één van je kaarten blind met een kaart van een tegenstander naar keuze
  2. Pak een nieuwe kaart van de trekstapel en speel nog een kaart naar keuze
  3. Pak blind twee kaarten van een tegenstander en leg deze af.
  4. Geen effect
  5. Alle andere spelers met 18 punten of meer moeten hun twee hoogste kaarten afleggen
  6. Je beschermt jezelf tegen het volgende effect
  7. Alle andere spelers moeten alle kaarten met getal 7 afleggen

De volledige uitleg bekijk je in de video hieronder. De spelregels zijn echt super simpel en binnen 5 minuten lezen of kijken ben je klaar om te beginnen met het eerste spel.

Het juiste moment om te spelen

Ondanks de eenvoudige spelregels komt er toch nog wel wat tactisch inzicht kijken bij 7 Rounds. Je hebt altijd 4 kaarten in de hand en aan het einde van de zevende ronde wordt de waarde van de 4 kaarten die je op dat moment op hand hebt bij elkaar opgeteld om de winnaar te bepalen. Je wilt dus het liefste kaarten met een hoge waarde gedurende de rondes op hand houden en niet spelen. Maar ja, laten de hogere kaarten nu net ook een groter risico met zich meebrengen als je deze op hand houdt. Voor je het weet speelt een tegenspeler een kaart waardoor jij je hoge kaarten moet afleggen. Je bent dus voortdurend aan het aftasten welk kaarten je tegenspelers zouden kunnen hebben en aan het bluffen over je eigen kaarten. Daarnaast speelt geluk ook een grote rol. Er zijn in totaal 77 kaarten, maar afhankelijk van het aantal spelers die meedoen, wordt soms de helft van de kaarten niet gebruikt tijdens een potje. Je moet dus ook maar net geluk hebben dat je bepaalde kaarten wel of niet krijgt. Je speelt het spel echt tegen elkaar, hierdoor is de interactie tussen spelers erg hoog. Ook blijf je betrokken bij het spel tijdens de beurten van anders spelers omdat de effecten vaak ook invloed hebben op jou.

Ook voor jonge kinderen

Je speelt 7 Rounds met 2 tot en met 5 personen, een potje duurt ongeveer een kwartier en het spel is geschikt vanaf 8 jaar. Het spel is prima met z’n tweeën te spelen, maar wordt wel merkbaar uitdagender en leuker als je met meer speelt. Het leukste vind ik om met 4 of 5 spelers te spelen. Dit komt omdat je eigen invloed op het spel kleiner is en er vaker effecten in het spel zijn met meer spelers. Door de eenvoudige spelregels en beperkte tactische diepgang, is 7 Rounds ook erg goed met jonge kinderen te spelen.

7 Rounds is een snel en interactief kaartspel met super eenvoudige regels. Hierdoor kan vrijwel iedereen het spel direct oppakken en spelen. Verwacht geen diepe strategische laag in dit spel, maar een beetje tactisch inzicht gaat je zeker wel helpen. Als ik 7 Rounds ergens mee zou moeten vergelijken, dan zou ik zeggen dat het een variant is op het kaartspel pesten. In 7 Rounds probeer je ook je kaarten op het juiste moment te spelen om je tegenspelers dwars te zitten en moet je soms geluk hebben dat je de juiste kaarten trekt. Dus zoek je een vlot kaartspel met eenvoudige regels dat je met jong en oud kunt spelen, haal dan zeker 7 Rounds in huis!

• Hoge mate van interactie tussen spelers

• Beperkte diepgang
  • Geluk kan een grote rol spelen